י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הפתעה: הנאשם ב'עוקץ התורני' שהתחזה לחרדי - זוכה מחמת הספק

פסק דין מפתיע: למרות שלא האמין לגרסתו והכחשותיו, שופט זיכה חילוני מאשדוד שהתחזה לדתי והואשם בעוקץ מתוחכם לחרדי מבית שמש, עם אגדה על יהלומים תוך שימוש ב"היתר עסקה" ובשמו של הדיין מונדרר

אילוסטרציה. חרדי בוחן יהלום. צילום: יונתן זינדל. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. חרדי בוחן יהלום. צילום: יונתן זינדל. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



נאשם בהונאת חרדי מבית שמש בעזרת "היתר עסקה", תוך שהוא מתחזה לאדם דתי סוחר יהלומים, זוכה מעבירות כתב האישום.

לפני כשנה בחודש תשרי נחשף ב'בחדרי חרדים' כי דוד גולן תושב אשדוד נעצר והואשם בכך שלפני ראש השנה נפגש לראשונה עם דוד קרויזר בחצר ביתו בבית שמש. כשהוא חבוש בכיפה לראשו, ביקש מקרויזר עזרה על מנת להגיע לדיין הרב חיים אהרן מונדרר, אליו הופנה, כביכול, כדי להתייעץ עמו בדיני ממונות. קרויזר ניסה לתפוס את הרב טלפונית אך ללא הצלחה.

גולן, סיפר בכזב כי שמו הוא צבי רוזנפלד והוא יהלומן המתגורר במגדלי הולילנד בירושלים. לדבריו, חיפש את הרב מונדרר בשל עסקה בהיקף של 120,000$ ממנה ניתן להרוויח 80,000$ אך חסרים לו 10,000 להשלמתה. בשיחתו עם קרויזר הוסיף כי יש מי שמוכן להלוות לו את הסכום החסר אך אינו מוכן לחתום על שטר היתר עסקה. קרויזר התרשם כי מדובר באדם ירא שמים והציע להלוות לו 40,000 ש"ח לשבוע תמורת החזר של 80,000 ש"ח - והעביר לו את הכסף.

מיד בסמוך, נתן גולן בידיו של קרויזר עגיל משובץ באבנים ששוויו אינו עולה על עשרות שקלים חדשים בתוך מעטפה אותה ליפף בסרט בידוד צהוב, כאשר בצדה האחד כתב גולן את שמו הכוזב 'צבי', ואילו בצדה השני כתב קרויזר את שמו הפרטי. גולן אמר לקרויזר בכזב כי הוא מוסר בידיו עגיל משובץ יהלומים ששוויו כמאה אלף דולרים, כעירבון להבטחת החזר ההלוואה אותו יעביר לו תוך שבוע.

שבוע עבר וחלף אך הכסף בושש מלחזור. לאחר למעלה מחודש ניסה גולן, כך על פי כתב האישום, ביקש גולן לקבל הלוואה נוספת של 7,000 אירו, אך קרויזר סירב. לאחר מספר שיחות טלפוניות אמר רוזנפלד (גולן) לקרויזר כי הפסיד את ה-10 אלף דולר בגלל שזה לא נתן לו את ההלוואה נוספת של 7 אלף אירו. באותה השיחה סוכם כי למחרת גולן ישיב את סכום ההלוואה לקרויזר.

למחרת, ביום רביעי, חול המועד סוכות, הגיע צבי רוזנפלד הלוא הוא דוד גולן, ללא שיקים או סכום כסף להחזר ההלוואה, ברכב סמוך לבית הכנסת והתקשר לקרויזר שיצא מבית הכנסת ונכנס לרכב. גולן התחיל בנסיעה עד שנעצר על ידי שוטרים שהיו במקום מבעוד מועד.

במסגרת הליך ההוכחות שנערכו בבית משפט השלום בירושלים, הודה קרויזר כי כי מהיום שנתן את ההלוואה לגולן, לא ביקש ממנו את הכסף בחזרה על מנת שלא לשדר לחץ או פחד, אף שלא היה כל סימן ממשי שגולן מתכוון להחזיר את הכסף. גם ביממה שלפני מעצרו, מי שהציע להחזיר את הכסף היה גולן בעצמו.

גולן בחקירתו במשטרה, הכחיש כי לווה כספים מקרויזר, הכחיש שאמר כי חסרים לו 10 אלף דולר להשלמת העסקה שתניב 80 אלף וגם הכחיש שקיבל הלווה של 40 אלף ש"ח. גרסתו הייתה שקרויזר ביקש להעביר חבילה לאדם שרצה להכיר לו וקרויזר קיבל מעטפה מצבי רוזנפלד ובה העגיל. לדברי גולן, קרויזר הוא שסיפר לו כי צבי נתן לו 50 או 100 אלף ש"ח, אך לא זכר אם זה להפקדה או למשיכה. גולן טען כי קרויזר מטריד אותו בגלל רצונו שיקשר בינו לבין צרפתים שדרכם ניתן להרוויח כסף רב באמצעות העברות בנקאיות.

בבית המשפט גולן סיפר גירסה אחרת לפיה חיפש את הרב מונדרר בשל עניין אישי ופגש את קרויזר והשניים החליפו טלפונים והאחרון סיפר לו בהמשך על עמותה שדרכה ניתן לנכות צ'יקים ולהרוויח אחוזים על כל הפקדה, וכשנעצר הוא הציע למשטרה להעיד נגד קרויזר ונוספים תמורת חסינות. ביחס לאישום אמר כי אכן ביקש 40,000 ש"ח מקרויזר לצורך עסקת יהלומים ברוסיה ואכן התחייב להחזיר לו סכום כפול. אולם מעדותו לא ברור האם הייתה זו השקאה או הלוואה.

"צבי רוזנפלד" הודה כי בחקירותיו במשטרה שיקר והכחיש שקיבל כסף מקרויזר, וזאת בגלל שהוא היה אסיר ברישיון וחשש לומר את האמת. הוא גם אישר כי נתן עגיל כעירבון בניגוד לדבריו במשטרה. לדבריו, במפגש האחרון ביניהם במהלכו נעצר, הגיע להחזיר לקרויזר סכום של 67,000 ש"ח בצ'יק שאכן נתפס ממכוניתו וכי ברכב היה גם כסף מזומן שנגנב מהמכונית לאחר מעצרו.

השופט ירון מינקטביץ מבית משפט השלום בירושלים ציין כי לא ניתן להגיע למסקנה ברורה ביחס לאירועים שצויינו בכתב האישום, וכי אשמתו של גולן לא הוכחה ברמה הנדרשת. ולמה? קרויזר בעדותו, כך השופט, סתר את עצמו במספר נקודות בעלות משקל ולכן לא ניתן לסמוך עליו ברמת הוודאות הנדרשת בהליך פלילי. לכן, למרות שעדות הנאשם גולן "הותירה רושם רחוק מלשכנע" והשופט התקשה לייחס משקל לדבריו, הוא נאלץ לזכותו.

השופט הסביר, לסיכום, כי לאור התמיהות והקשיים בעדויותייהם של שני הצדדים לעסקה, "לא ניתן להגיע לממצא ברור מה היה טיב הקשר בין הנאשם למתלונן". יחד עם זאת ציין כי האפשרות כי גולן יצר מצג שווא בפני קרויזר נראית סבירה יותר מהאפשרות כי נרקמה ביניהם עסקה כשרה, "אך בהליך פלילי לא די בסבירות". משכך "נותר ספק באשמתו של הנאשם ועל כן מזכה אותו מהמיוחס לו" קבע השופט.

"אנו מברכים על החלטת בית המשפט" אמר ל'בחדרי' עו"ד מיכאל עירוני, פרקליטו של הנאשם. "חשוב לי להדגיש כי השופט דחה את גרסת המתלוננים וקבע שהיא אינה נאמנה עליו. חבל שמרשי נאלץ לעבור עינוי דין וכחלק מכך שהה במעצר בית במשך תקופה ממושכת" אמר.
העוקץ התורני זיכוי מחמת הספק היתר עסקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד