כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הפלג מונע גיוס או דווקא מגבירו? // טור נוקב

מתברר שאין הפתעות והדרך הזו לא פותרת את הבעיה, ולהיפך, הבחורים ה"חזקים" הופכים גם הם לחיות פרא, והבחורים ה"חלשים" ש"חוזקו" כביכול על ידי התנגדות אגרסיבית לגיוס, בהם אפילו כאלו ש"מסרו נפשם" כהגדרתם על ישיבה בכלא הצבאי - מואסים בשלב כלשהו בקיצוניות, יורדים מהדרך, ומתגייסים לצבא, כאשר חומות ההגנה הבסיסיות של היהדות הוסרו ולא מגינות יותר

הפלג מונע גיוס או דווקא מגבירו? // טור נוקב
יונתן זינדל - פלא/ 90



סיפורו של מ' ל' וחבריו שערקו מהפגנות הפלג לצה"ל שנחשף ב'בחדרי' בחשיפה בלעדית (ושפרטיו אומתו והוצלבו ע"י מערכת 'בחדרי' אצל ידידיו בעבר), מעמיד את נקודת הויכוח בין המחנות במקום אחר לגמרי.

הדאגה ל"חלשים"

אין חולק על כך כי "גזירת הגיוס" בכל מתכונת שהיא, קיימת או לא, לא תיגע בציפורנו של בן ישיבה כצורתו, בחור ישיבה ירא שמים השקוע בתורה ובמצוות, לומדי התורה לעולם לא יעזבו את ספסל הלימודים ולא יחליפו אותו בשום דבר אחר. הצבא גם לא מעוניין בבחורים כאלו, הוא לא מעוניין להפוך את הצבא לבית מדרש חילופי, מה עוד שלומדי התורה וציבור יראי ה' רק יכבידו על הנטל הצבאי הקשה גם כך לאספקת צרכי הדת של החרדים שבצבא (בחורים כאלו גם בדרך כלל אינם בכושר המתאים).

"גזירת הגיוס" המוצגת ע"י אנשי הפלג, היא חלק מתופעת הנשירה הכאובה, לדבריהם הצבא פונה לבחורים נושרים וחלשים ומציע להם מסגרות צבאיות מותאמות לחרדים. הפיתרון שהם מציעים כנגד הירידה הזו, הוא בהקצנת השיח והפעילות כנגד הצבא, מה שלדעתם עשוי לשמור על אותם חלשים מלהתגייס לצבא.

נטישת הערכים

הקצנת עניין הגיוס מגיע על חשבון ערכים אחרים מבוססים של כל נער חרדי, כמו למשל:
ביטול תורה, כיבוד הורים ומורים, התרחקות מהרחוב וממפגש עם אנשים ירודים, הכנעה לגדולי התורה, קידוש השם בנועם הליכות, ועוד. על כל אלו מוותרים בפלג, כתוצאה מתפיסה שגזירת הגיוס חמורה כל כך והצורך להגן מפניה מאלץ אותנו לוותר על ערכים אלו החשובים כ"כ לכל יהודי חרדי.

חשיפת בחדרי על הבחור מ.ל., כמו גם סיפורים אחרים שהתפרסמו ברשתות החברתיות, מציבים סימן שאלה גדול על התועלת בדרך זו דווקא כלפי אותם אלו שההקצנה אמורה להגן עליהם.
מאז ומתמיד גדולי ישראל זיע"א ושליט"א בחרו בדרך שמעדיפה את השמירה על יהדותם ודתם של "כלל ישראל", החלשים והנידחים, גם על חשבון נקיטה בדרך פחות קיצונית בעניינים מסויימים (כמו למשל מול שלטונות המדינה), זאת בניגוד לשיטת נטורי קרתא שהעדיפו לעמוד בדרך הקיצונית ביותר, למרות המחיר שנגבה בקרב החלשים והנידחים, ומלכתחילה לא ברור איך מנסים להפעיל שיטות של בדלנות דווקא בכדי להשפיע על החלשים.



התוצאה צפויה מראש

אולם מתברר שאין הפתעות והדרך הזו לא פותרת את הבעיה, ולהיפך, הבחורים ה"חזקים" הופכים גם הם לחיות פרא, והבחורים ה"חלשים" ש"חוזקו" כביכול על ידי התנגדות אגרסיבית לגיוס, בהם אפילו כאלו ש"מסרו נפשם" כהגדרתם על ישיבה בכלא הצבאי, מואסים בשלב כלשהו בקיצוניות, יורדים מהדרך, ומתגייסים לצבא, כאשר חומות ההגנה הבסיסיות של היהדות הוסרו ולא מגינות יותר, בחור צעיר (וחלש) שמחונך לבעוט בהוריו מדוע יתחשב בהם בדרכו אל מחוץ לציבור החרדי? בחור (חלש) שמחונך לבחון את גדולי ישראל טוהר כוונותיהם ולפקפק בדרכם, מדוע לא יתחיל לפקפק גם ברבני הפלג?
הפלג נושרים נטישת הדת זלזול בגדולי ישראל קלקול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד