י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מפתיע: חרדים אשכנזים יותר מרגישים מופלים לרעה מספרדים

אחרי הערבים, הקבוצה שהכי חשה מופלית בישראל הם החרדים האשכנזים, מצביעי 'יהדות התורה'. 43% השיבו כי הם מרגישים מופלים לרעה, לעומת פחות משליש ממצביעי ש"ס, החשים אפליה. התחושה החריפה דווקא בממשלה הנוכחית

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90



בניגוד למקובל. הציבור שחש הכי מופלא הוא אשכנזי, חרדי אשכנזי. סקר מקיף שנעשה על ידי האיחוד האירופי, חושף כי מצביעי 'יהדות התורה' חשים מופלים לרעה יותר מאחיהם הספרדים מצביעי ש"ס. את הנתונים המלאים של הסקר חשף פרשן 'הארץ' יוסי ורטר בטורו בסופ"ש.

הסקר האירופי נערך במשך חמישה חודשים, בין החודשים ספטמבר 2016 עד ינואר 2017, והשתתפו בו 2,557 איש, שנשאלו: "האם היית מתאר את עצמך כחבר בקבוצה המופלית לרעה בישראל?".

על פי הסקר עולה, כי הקבוצה שחשה הכי מופלית לרעה בישראל היא הערבים, מצביעי 'הרשימה המשותפת', 81 אחוזים השיבו שהם מרגישים מופלים לרעה, בעוד שבסקר הקודם שנערך בשנים 2014–2015 רק 62% השיבו כך.

הקבוצה השנייה אחרי הערבים, שמרגישה מופלית לרעה הם החרדים האשכנזים, מצביעי 'יהדות התורה', 43% מהנסקרים מצביעי המפלגה השיבו כי הם מרגישים מופלים. בסקר הקודם השיבו כך רק לעומת 32% בקודם.

הפער בין הסקר הנוכחי שבוצע כיום בעת ממשלת נתניהו והחרדים לבין הסקר הקודם שנערך בעת כהונת ממשלת נתניהו - לפיד – מעניין מאוד. מהסקר כאמור עולה כי מצביעי 'יהדות התורה' מרגישים מופלים לרעה כיום כשהם בקואליציה, יותר מתקופת ממשלת נתניהו – לפיד שבה הם היו באופוזיציה.

אחרי החרדים האשכנזים, מצביעי מר"צ מרגישים מופלים לרעה, 29% בסקר הנוכחי השיבו שהם מופלים לרעה לעומת 25% בסקר הקודם.

אחריהם, לפי הסדר: מצביעי ש"ס, הבית היהודי, כולנו, המחנה הציוני, הליכוד, יש עתיד. עוד עולה מהסקר כי מצביעי 'ישראל ביתנו' חשים הכי פחות מקופחים: 5% בלבד, ירידה ניכרת מלפני שנתיים.

על פי הסקר, רק 8% ממצביעי הליכוד מרגישים מופלים לרעה, ורטר מסביר זאת כך: "לאזרחים הללו יש מנהיג, בנימין נתניהו שמו. מזריחה עד שקיעה הוא מייבב, מלין, מאשים איזו אליטה כביכול ברדיפתו, בניסיון להפילו — "אותי, אתכם, אותנו" — בהשחרת פניו ובמה לא. מדי כנס ונאום וציוץ ופוסט הוא מייצר טקסטים שמבטאים תחושות נרדפות, התגוננות, קיפוח, הימלטות על נפשו. בכל הזדמנות הוא מבקש לכרוך את מצבו הסובייקטיבי העגום בזה של בוחריו, כאילו נרדף (בידי השמאל והתקשורת) לא בגלל מחדליו וחטאיו, אלא בשל היותו מייצג ציבור רחב. זה לא עובד. המסר הקורבני אינו מחלחל".

ורטר מעניק פרשנות גם לנתונים האחרים: "הערבים, השמאלנים והחרדים רואים עצמם המופלים ביותר בציבוריות הישראלית. באשר לשניים הראשונים לא צריך להסביר מדוע. חלק מההסבר ניתן למעלה, וכל תוספת מיותרת. לא נעים להיות ערבי/שמאלן בישראל של 2017. לעתים אפילו מעט מסוכן. לגבי החרדים, להם בוודאי לא יכולות להיות טענות לשלטון שהם חלק ממנו ושמרפד אותם בתקציבי עתק ובמשרות נחשקות לנבחריהם. תחושת האפליה נובעת כנראה מהתייחסות הרוב החילוני אליהם. אם הם סובלים מהדרה, זו הדרה שהם כופים על עצמם, בנושא הגיוס למשל".

לסיום כתב כי "את הסקר שלח לי ליאור שפר, דוקטורנט למדעי המדינה וחוקר פסיכולוגיה פוליטית באוניברסיטת טורונטו. שפר הפנה את תשומת לבי לנתון נוסף: מצביעי ש"ס, חרדים אף הם, אינם חשים אפליה בעוצמות של אחיהם האשכנזים (22% מול 43%). הנה נשברה עוד מוסכמה ישנה: המזרחים כבר לא מרגישים שדופקים אותם".
ש יהדות התורה סקר אפלייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד