י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השקר נחשף: כך יחריבו הח"כים את קדושת השבת: "הכל מותר"

למרות שיוזמי חוק השבת מציגים אותו כאילו הוא בא לעגן את מעמד השבת בחוק - השקר הגדול נחשף, ההצעה מבקשת לשנות את הסטטוס קוו ולהחריב את השבת • הח"כים החרדים לא מתכוונים לתת לו לעבור, אך בכל זאת הוא יעלה היום לדיון בוועדה

גפני. צילום Noam Revkin Fenton/Flash90
גפני. צילום Noam Revkin Fenton/Flash90



המאבק על קדושת השבת: על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה תעלנה היום (ראשון) שתי הצעות חוק המתייחסות לפולמוס הפוליטי סביב קדושתה של השבת וזאת בעקבות פסיקת בג"צ לפתוח מרכולים בשבת בעיר תל אביב.

גם השבוע תעלה לדיון בוועדה, הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, המבקשת לתקן את החוק הקיים ולקבוע כי לא יהיה תוקף לחוק עזר שנחקק לאחר יום 1.1.2014 בעניין פתיחתם וסגירתם של חנויות, מוסדות ומקומות אחרים כמשמעותם בסעיפים אלה, בימי מנוחה, אלא אם כן אושר על ידי השר. המטרה של הצעת החוק: לבטל את החלטת בג"צ ולאסור פתיחת המרכולים.

מנגד, הצעת חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר, רחל עזריה ואלעזר שטרן – תעלה אף היא על שולחן ועדת השרים, למרות התנגדות החרדים. למרות שיוזמי הצעת החוק מציירים אותה ככזו שבאה לראשונה "לעגן בחקיקה את מעמדה של השבת", ההצעה מבקשת לבטל את תוקפם של חוקי העזר, לשנות את הסטטוס קוו הנוכחי ולהתיר לפתוח בשבת באופן חוקתי מרכולים, מוסדות תרבות, בילוי ופנאי. כמו"כ, היא מבקשת להתיר באופנים מסויימים הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", יוזמי החוק, קיימו פגישות רבות עם מפלגות ש"ס ויהדות התורה, וזאת כדי לקבל את תמיכתן, "הצעת החוק תעגן לראשונה בחקיקה את מעמד השבת, היא תמנע חילול שבת", אמר ח"כ זוהר לח"כים החרדים שהבהירו כי הם לא יתנו יד להצעה חוק שמתיימרת להסדיר את הסוגיות הנוגעות ליום השבת אך למעשה תגרום לחילול שבת מסחרי ולביטול מוחלט של הסטטוס קוו.

המצב כיום הוא שפתיחת עסקים בשבת אסורה, למעט בתי אוכל ומקומות תרבות, ובכך נשמר הצביון היהודי של מדינת ישראל במרחב הציבורי במהלך השבת.

מרכז ליב"ה ניתח את הצעת החוק של ח"כ זוהר, והמסקנות הועלו כי החוק המוצע יבטל למעשה את חוקי העזר העירוניים הנהוגים כיום.

החוק החדש מתיר פתיחת פאבים ומקומות רועשים והוצאת שולחנות למרחב העירוני, כל פעילות תרבות כולל במוסדות עירוניים רשמיים- תיאטרון, קולנוע, גלריות, מתנ"סים ועוד, פתיחת מרכולים, פתיחת "מקום לממכר מזון ומוצרי צריכה לשימוש אישי או ביתי" - כלולות גם חנויות למוצרי חשמל.

כמובן הדבר יוביל להעסקת עובדים יהודים בשבת, פתיחת מרכזי קניות על כלל העסקים שבהם - בנקים, חנויות שונות ועוד, וכן הפעלת תחבורה ציבורית עירונית. כאמור, החוק אף מטיל על שר התחבורה לפתוח קווי תחבורה בין עירוניים.

ובהרחבה למסקנות הדוח של מרכז ליב"ה על חוק השבת של זוהר, עזריה ושטרן:

א. החוק פורץ את המצב הקיים בארץ ומבטל את כל חוקי העזר העירוניים שנהוגים עד היום: שמירת השבת במדינת ישראל מעוגנת כיום בחוק שעות עבודה ומנוחה שקובע שאסור להעסיק עובד ביום המנוחה השבועי לפי דתו. לעומת זאת, סגירת העסקים בשבת מעוגנת ע"י חוקי העזר העירוניים ברשויות המקומיות, שמוסמכים לקבוע תקנות לסגירת בתי עסק ביום המנוחה מכח "חוק ההסמכה". החוק המוצע קובע כללים לכל העיריות במדינה מה מותר ואסור לפתוח בשבת באופן שמבטל את כל חוקי העזר העירוניים.

ב. החוק מתיר פתיחת פאבים ומקומות רועשים, והוצאת שולחנות למרחב הציבורי: החוק מתיר לפתוח פאבים ודומיהם ולהוציא שולחנות לרחוב "בתי אוכל - פאב, מזנון, וכל מקום שבו מסופק בתמורה אוכל או משקה לצריכתו באותו מקום או בסמוך לו". כיום, לדוגמא בירושלים, חוק העזר העירוני מתיר פתיחת בתי אוכל בלבד, אך אוסר גרימת רעש ע"י הפעלת מוזיקה, וכן אסורה הוצאת שולחנות החוצה באופן שמשפיע על המרחב הציבורי ברחוב.

ג. החוק מתיר כל פעילות תרבות, כולל במוסדות עירוניים רשמיים: על פי החוק יפתחו בשבת מוסדות תרבות, בילוי ופנאי "בתי תיאטרון, מוזיאונים, בתי קולנוע, בתי תרבות, גלריות לאמנות, מתנס"ים, גנים לאומיים, גני חיות, וכיוצא באלה". הוראת החוק תאפשר פתיחת מוסדות אלו למרות שהם מקבלים תקציב מהעירייה.

ד. החוק מתיר פתיחת רוב סוגי החנויות תחת המושג "מרכולים": על פי החוק, כל המרכולים יפתחו בשבת עירייה תוכל לצמצם אם תרצה ולעשות תורנות מרכולים. "מרכול" - היינו כל חנות לקניית דברים אישים או בייתים "מקום לממכר מזון ומוצרי צריכה לשימוש - אישי או ביתי, שאין בו טיפול במזון, לרבות משלוח מזון". כלומר, גם חנויות למוצרי חשמל, תכשיטים, בגדים, כל דבר "אישי/ביתי" יפתחו בשבת במסגרת היתר זה.

ה. אין איסור העסקת עובדים יהודים בשבת: החוק מאפשר העסקת עובדים בשבת לכל צורך במידה והעובד מסכים, במתכונת מצומצמת ותורנות "מתקיימת העסקה בשבת, היא - תיעשה במתכונת של תורנות ובאופן מצומצם". כלומר, לעומת חוק שעות עבודה ומנוחה שאוסר העסקת עובדים יהודים בשבת, אם לא לצרכים חיוניים שהוגדרו על ידי שר הכלכלה, החוק הזה מתיר העסקה בשבת לכל צורך בתנאי שזה במתכונת מצומצמת ובתורנות.

ו. בתי אוכל, משתלות, חנויות תיירות, תחנות דלק, חנויות נוחות הכל מותר: "מותרת – פעילותם בשבת של בתי אוכל, משתלות, חנויות לממכר פריטי אומנות, עתיקות, מזכרות תיירותיות, מתנות וחפצי נוי, תחנות דלק וחנויות נוחות".

ז. מותרת הפעלת מרכזי קניות בשבת, כולל כל העסקים שבהם: תתאפשר פתיחתם בשבת של מרכזי קניות הפועלים באזורי תעשייה לא מוגדר בחוק מה הכוונה "מרכזי קניות", אבל – לכאורה זה כולל כל מה שנמצא במרכז קניות בנקים, חנויות, רשתות הפצה, קניונים.

ח. מותרת הפעלת תחבורה ציבורית עירונית: "רשות מקומית רשאית להפעיל בשבת קווי תחבורה ציבורית בתחומיה בכלי רכב קטנים מאוטובוסים רגילים". כל רשות מקומית בתחומה תוכל להחליט לפתוח קווי תחבורה ציבורית בתוך העיר.

ט. החוק מטיל על שר התחבורה לפתוח קווי תחבורה בין עירונית: "שר התחבורה, באישור ועדת הפנים של הכנסת, יתקין תקנות לרישוי קווי תחבורה בינעירונית שיפעלו בשבת". כלומר, משרד התחבורה יפעל מיד לאחר אישור החוק לפתיחת קווי תחבורה בינעירוניים.

ממרכז ליב"ה נמסר ל"בחדרי חרדים" כי "במסווה של הסדרת הפעילות בשבת, תוך התעלמות מדעתו של הרוב הדומם, החוק המוצע למעשה מבטל כל הסכמה לאומית שנקבעה בעבר וקובע כי הכל מותר. אין סייגים ואין גבולות. אנו קוראים לכנסת ישראל להתעשת ולא להעביר את החוק החמור הזה. שמירת צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית הינו ערך עליון ואינטרס מובהק של כלל את אזרחי המדינה".
שבת מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד