כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרסום ראשון: ברסלבע'ר בן 17 זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו

תפנית מפתיעה: לאחר שכבר הוגש נגדו כתב אישום על שני סעיפים - הוא זוכה לחלוטין בהדרגה • העלם הצעיר אף ריתק בעדותו את השופטים וסיפק להם תיאור מזווית ראייתו לחוויה שבהשתתפות בהפגנות הללו: "זה כמו סרט חי" • פרסום ראשון

פרסום ראשון: ברסלבע'ר בן 17 זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו
קובי הר צבי





צעיר חסיד ברסלב שהואשם בדרדור פח אשפה לעבר הכביש ברחוב בר אילן והשתתפות בהתפרעות, זוכה לחלוטין.

במרץ 2016 נערכה הפגנה נגד גיוס חרדים לצה"ל במסגרתה השליכו גדרות ברזל לכביש ברחוב בר אילן, הציתו פחים וניסו לדרדר אותם לעבר הכביש. על פי כתב האישום שהוגש נגד תושב האיזור בן 17, הוא הגיע רכוב על אופניים ובהמשך דרדר פח אשפה למרכז הכביש, באופן שסיכן את כלי הרכב. בהמשך, הפרקליטות חזרה בה מאישום זה - אך האישום על השתתפות בהתפרעות נותר כשהיה. אתמול (ראשון) לאחר הליך הוכחות שניהל פרקליטו עו"ד נדב גדליהו, במסגרתו הציג תיעוד וידאו מהמעצר - שסתר את עדויות השוטרים - הצעיר זוכה לחלוטין.

הנאשם בן 17 תושב שכונת שמואל הנביא, באמצעות פרקליטו עו"ד נדב גדליהו, הכחיש את המיוחס לו. לדבריו, חבר התקשר אליו ואמר שיש במקום 'אקשן'. כשהגיע רכוב על אופניים, ראה אברכים דוחפים פח אשפה (צפרדע) שכמעט ופגע בו, ירד מאופניו במרחק של כ-20 מטרים מהפח - וניידת בילוש שחלפה במקום נסעה באיטיות, אחד השוטרים ברכב פתח את הדלת ו'העיף' אותו. הוא נפל על הרצפה ושני שוטרים עצרו אותו. לדבריו, עם הגעת המשטרה כולם ברחו, "רק אני נשארתי על האופניים, לכן עצרו אותי".

בעדותו בבית המשפט הסביר כי הוא אוהב לראות הפגנות, "זה כמו לראות סרט חי" אמר. מהפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי הנאשם סיפר שהוא מתגורר באיזור ורואה הרבה הפגנות. לשאלת נציגת הפרקליטות מה הוא רואה שם, השיב "דוחפים פחים, שוטרים באים, הילדים בורחים. ברגיל, כמה עצורים, כמה שאני מספיק לראות. אצלי זה מאוד מעניין, אני לא יודע אם אצלך, אבל לראות הפגנה זה כמו לראות סרט חי".

עוד הוסיף העלם הצעיר בעדותו "רואים שוטרים רצים, זה תופס את זה והוא מצליח להתחמק ממנו, זה מעניין מאוד". לדבריו, באותו היום היה בטיול בקברי צדיקים ואטרקציות בצפון במסגרת הישיבה ושב לביתו בערב כשהוא מותש. מאחר וחברו התקשר, החליט למרות זאת לצאת להפגנה.

"החלטתי שאני לוקח את האופניים שלי וככה שאני בכלל לא יהיה אחד שיחשבו שאני בין המפגינים" אמר, ובמסגרת כך עשה כמה סיבובים על אופניו באיזור ההפגנה, שהייתה עדיין שקטה יחסית. בשלב מסויים, מפגינים החלו לדחוף את הפח לכביש, "עמדתי מאחורי הפח במרחק של חמש מטר" והסביר כי "אחד שבא מלמעלה רואה אותי חושב שאני ממש מאחורי הפח" בפרט שאלה שדחפו את הפח ברחוב לתוך הסמטה ממנה הוציאו את הפח. הוא לא חשב שיחשדו בו והמשיך במורד הרחוב - אז דחפו את הפח לרוחב הכביש "ירדה ניידת משטרה ופשוט נתקעה בי ואמרה שדחפתי את הפח עם הרגל, ועד שלא הגעתי לתחנה לא הבנתי בכלל מה האישום עלי" העיד.

נגד הצעיר הוגש כתב אישום על יידוי אבן לעבר או חפץ לעבר כלי תחבורה, כאשר הכוונה לדרדור הפח לעבר הכביש, אך במהלך ניהול שלב ההוכחות והצגת מצלמת אבטחה שתיעדה את האירוע, הפרקליטות חזרה בה מאישום זה. מה שנותר במחלוקת בין הפרקליטות לבין הנאשם, האם נוכחותו במקום עולה לכדי "התפרעות" בו הוא הואשם.

בלש משטרה העיד כי נהג ברחוב בר אילן לכיוון הצומת כשהבחין בבחור שיושב על אופניים ליד פח. לדבריו, הבחור דחף את הפח עם רגלו למרכז הכביש - כאשר השוטר נמצא במרחק של 10-15 מטרים מהבחור. לדבריו, תאורת הרחוב הייתה טובה והוא שמר איתו על קשר עין רציף. במזכר ציין גם, כי מדובר בפח צפרדע גדול עם גלגלים. השוטר שישב מאחור, שעצר את הקטין, אמר כי לא ראה אותו מדרדר את הפח אלא הבלש אמר לו שזה אותו קטין. לדבריו, היו באיזור אנשים נוספים שהתגודדו סביבו.

עו"ד גדליהו הציג בפני השוטר ובית המשפט וידאו ממצלמת אבטחה שתיעדה את האירוע, בו רואים קבוצה של אנשים עומדים ודוחפים לכאורה את הפח, ולא הנאשם. מעבר לכך, מדובר בפח אשפה גדול מימדים וכבד, וקשה להניח שהנער שהיה לבוש בכפכפי קרוקס הצליח לבד לדחוף את הפח ברגלו. השוטר הסכים כי ייתכן והתמקד בנער ולא שם לב לסובבים אותו.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן מבית המשפט המחוזי בירושלים, ציינה לקראת סיכום הדיון כי לא הוכח שהנאשם חבר למי מהמתפרעים, לא הוכח שהוא עודד אותם, כי קרא קריאות או צעק דברים העולים עם רוח ההפגנה. כך גם לא נטען כי הנאשם התבקש לעזוב את המקום וסירב. "בסרטון שהוצג, נראה שהנאשם כשהוא חולף ברחוב רכוב על אופניו, ואינו חלק מאותה קבוצה שעמדה ליד הפח וככל הנראה לאחר מכן דרדרה אותו" אמרה. בנוסף, לאחר דחיפת הפח נמלטו אנשי הקבוצה לתוך רחוב אדוניהו הכהן, ורק הנאשם שלא היה חלק ממנה, נשאר ליד הפח, ונעצר.

"לנאשם לא היה כל חלק עם המתפרעים, לא עם אלה שדרדרו את פח האשפה אל הכביש, לא עם אלה ששכבו על הכביש, ולא עם אלה שצעקו". עוד קבעה "הנאשם לא חבר אל הנוכחים במקום ולא נטל חלק במעשיהם". השופטת ציינה כי חלקו של הנאשם הסתכם בצפייה במתרחש מהצד. לפיכך, לא הוכח כי בעצם נוכחותו בקרבת המתפרעים, הפך הנאשם שותף למעשיהם". בעקבות כך קבעה, "אני מזכה את הנאשם מהעבירה המיוחסת לו בכתב האישום".

אותו שוטר, שגרסתו נסתרה בעקבות מצלמת האבטחה, שימש עד תביעה בתיק נגד אדם שהואשם בתקיפת שוטרת במהלך הפגנה בי-ם. במאי השנה, במהלך הליך הוכחות הביא עורך הדין נדב גדליהו תיעוד וידאו שהוכיח כי השוטרים שיקרו בעדותם, כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

חרדי הואשם בהכאת שוטרת - הסרטון הוכיח אחרת

לאחר שהשופט ירון מינקטביץ זיכה את הנאשם מכל עבירה, הוסיף והעיר כי בתיק זה עמד הנאשם בפני סיכון להיות מורשע בעבירה חמורה. "למזלו הרב, האירוע תועד במצלמה על ידי אחד הנוכחים במקום. המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון - מדירה שינה מעיני". השופט אף ביקש להעביר את ההחלטה לידי המחלקה לחקירת שוטרים. במח"ש מסרו ל'בחדרי' כי התיק עדיין נבחן במחלקה לחקירת שוטרים וכי טרם התקבלה החלטה.

עו"ד גדליהו

עורך הדין נדב גדליהו, פרקליטו של הנאשם שזוכה, מסר ל'בחדרי חרדים' לאחר הזיכוי; "שוב אנו מוצאים את עצמנו מול שוטרים שאינם דוברי אמת, שכמעט וגרמו להרשעת חף מפשע. המדובר בתיק חמור ביותר שהוגש לבית המשפט המחוזי בגין עבירה שהעונש בצידה הוא 20 שנות מאסר! בזכות עבודה קשה של מציאת סרטון של האירוע, ועבודה משפטית מאומצת, הצלחנו להוכיח את חפותו של הנער". עו"ד גדליהו הוסיף כי "השוטרים פשוט שיקרו במצח נחושה, והעלילו עלילת שווא על אותו נער חרדי. אנו נערכים לתביעת פיצויים שכן יש לשים לדבר סוף".

העו"ד הוסיף קוריוז מעניין ועצוב: "השוטר המרכזי שנמצא דובר שקר בתיק זה, העיד אף עדות שקר בתיק אחר בו הבאנו לזיכוי הנאשם - תיקו המפורסם של אהרן גראומן. בחוצפתו אותו שוטר סורר העז פעמיים בשני מקרים שונים לשקר, וכמעט והביא להרשעת חף מפשע ולשליחתו לכלא".

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר ל'בחדרי' בעקבות הזיכוי, כי "הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין".



מדובר בכתב אישום רביעי תוך כחצי שנה, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה.

במקרה השלישי, בעקבות גילוי סתירות חמורות בעדויות שוטרים, הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בבירה. האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי.

כפי שמתפרסם לראשונה ב'בחדרי', זוכה אדם רביעי מאישומים של השתתפות בהפגנה, לאחר ניהול הליך הוכחות.
בית המשפט זיכוי מכתב אישום צפרדע הפגנה שוטר שקרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד