ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הח"כים החרדים: התחקיר ב'בחדרי' מבקר אותנו. החוק שלנו לא מיושם

בעקבות בדיקת 'בחדרי', ועדת החוקה דנה היום בהצעה לסדר שהגיש ח"כ אשר, סביב אפליית המגזר החרדי במשרות הממשלתיות ובאי יישום חוק ייצוג הולם לחרדים, שנכנס לתוקף לפני למעלה משנה • ח"כ מקלב בדיון: "בתחקיר ב'בחדרי' הייתה גם ביקורת שאומרת: חוקקתם חוק מצוין אך הוא לא מיושם"

מקלב ואשר. צילום: פלאש 90
מקלב ואשר. צילום: פלאש 90



בעקבות בדיקת "בחדרי חרדים", ועדת החוקה דנה היום (שני) בהצעה לסדר שהגיש ח"כ יעקב אשר, סביב אפליית המגזר החרדי במשרות הממשלתיות ובאי יישום חוק ייצוג הולם למגזר החרדי, שעבר בקריאה שלישית והתפרסם ברשומות לפני למעלה משנה.

יו"ר הועדה ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון ואמר כי "ישבנו בחודשים האחרונים יחד עם ח"כ גפני עם בכירי נציבות המדינה. בעוד שלושה שבועות בתאריך 26.11.17 תוגש הצעת מחליטים לאישור הממשלה ויצאו מכרזים ייעודיים לציבור החרדי", כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" בשבוע שעבר.



בנוסף, מקלב התייחס לתחקיר "בחדרי חרדים" ואמר כי "אנחנו עומדים מול ביקורת מאוד קשה, התחקיר שהיה באתר "בחדרי חרדים" היה בו לא רק הצפת תחקיר אלא גם קונוטציה של ביקורת על הנציגות החרדית, איפה אתם נמצאים בעניין הזה, החוק לא מיושם. אתם מקבלים גם קרדיט מאיתנו על כך שאתם מחוקקים חוק - אבל אם היישום לא נעשה בפועל אז מה עשיתם. ויש ציבור שמצפה ומייחל".

לדבריו של מקלב: "בחוק הושקעו מאמצים רבים ועל אף הקשיים יש כבר תהליכים שכבר החלו והשאר נראה את יישומו בקרוב. ראינו מכרזים שבוטלו בגלל שלא היו תקנות והנחיות, כעת לאחר החלטת הממשלה - יצאו עשרות מכרזים ייעודיים לציבור החרדי".

מקלב הוסיף כי "הציבור החרדי אינו שונה מכל מגזר אחר ויש להחיל את החוק באופן מיידי. למרות הקשיים שהיו - החוק הוא חוק מצוין. בשנה האחרונה כבר החלו ויצאו מספר תוכניות להכשרת בוגרים חרדים לשירות המדינה, כמו כן תוכניות ייחודיות לאפליה מתקנת בשירות המדינה כמו נבחרת הדירקטורים צוערים חרדים ועוד. אנחנו בשלבים הסופיים של יישום החוק והציבור יראה תוצאות בשטח כבר בחודש הקרוב".

בדיון נשא דברים גם היוזם ח"כ אשר שדרש "לקבל נתונים כמה חרדים התמנו למשרות ממשלתיות ולדירקטורים במשרדי ממשלה ואיזה סנקציה תופעל ליישום החוק".

הח"כים החרדים בדיון



כזכור בחודש כסלו התשע"ז נחקק חוק לייצוג הולם לבני האוכלוסייה החרדית בשירות הציבורי של ח"כ משה גפני ח"כ אורי מקלב וחברי כנסת נוספים שתפקידו ליצור העדפה מתקנת בקבלה לעבודה בשירות הציבורי ולמינוי דירקטורים של בני האוכלוסייה החרדית.

אולם, מפניות רבות שהגיעו ל"בחדרי חרדים" התברר כי על אף שהחוק נכנס לתוקף הוא נשאר על הנייר בלבד ולא מיושם בפועל בהיקף הנדרש, ח"כ אשר שנדרש לנושא ביקש לקיים על כך דיון דחוף בו ייבחן יישום החוק בפועל וכן דירוג המושרות המוצעות כשעל פי הפניות מעט המכרזים שמתפרסמים הינם למשרות בדירוג 'משרת סטודנט' משרות המוגדרות בקרב העובדים כ"עובדי קבלן" עם תנאים פחותים ולא משרות בדרג הניהולי.

"יודעים להטיף לחרדים על יציאה לעבודה", הוסיף אשר בדיון, "אבל כשחרדי רוצה לפרנס את ביתו הוא מגלה שכל החטא שלו שהוא נמנה על בני האוכלוסייה החרדית, כשחוקקו חוק לשילוב האוכלוסייה הערבית ראינו תוך תקופה קצרה שינוי משמעותי בשטח ומינוי ערבים למשרות בכירות אבל כשזה מגיע לחרדים ונפתח החלון וההזדמנות למשרדי הממשלה לתת העדפה לחרדים אף אחד לא מרים את הכפפה כי אין רצון כנה לשלב חרדים בשירות הציבורי".

בסיום דבריו אמר ח"כ אשר: "המשרות במגזר הציבורי הם לא רכוש פרטי של שום מגזר, אנחנו דורשים ולא מבקשים, לקבל נתונים כמה משרות אוישו בבני האוכלוסייה החרדית מאז שהחוק עבר וכמה חרדים מונו כדירקטורים בחברות ממשלתיות".

ח"כ מיכאל מלכיאלי ציטט בדיון את תחקיר "בחדרי חרדים" שהעלה נתונים המראים כי קיימת אפלייה חמורה בשילוב החרדים במשרות הממשלתיות, לדבריו, "לא ניתן למצב זה להמשיך, יהיו חרדים בכל דירקטוריון במשרד הרישוי, בטאבו, בפרקליטות ובמשטרה וכדומה, יום יום אני מקבל פניות שדיבורים לחוד ומעשים לחוד והחוק לא מיושם, שורש הבעיה באי הכרה בלימודים בישיבה כשנות לימוד במגזר הכללי, בתוספת העלאת רף הדרישות לתואר שני ועוד. זהו אינטרס ציבורי ראשון במעלה".

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "המדינה חוסמת את החרדים מלגשת למכרזים בשירות הציבורי כשהיא מתנה את העבודה בתואר אקדמאי שאיננו קשור לאותה עבודה ספציפית".

אייכלר הזכיר את דרישתו משנה שעברה, אז ביקש ממשרד החינוך להכיר במבחני סאלד כלגיטימיים לצורך עבודה בשירות הציבורי.

"אמש הודיע משרד החינוך כי הדרישה שהעלנו בשנה שעברה התקבלה בחלקה ומבחני סאלד שנערכים בסמינרים יוכרו לצורך לימודים אקדמאיים. עתה עלינו לדרוש כי המדינה תמשיך את המהלך החיובי ותכיר במבחנים אלו גם לצורך עבודה בשירות הציבורי".

נציגת נציבות שירות המדינה השיבה כי "אין כיום נתונים כמה חרדים מועסקים בשירות המדינה, ומאז כניסת החוק לא יועדו משרות לחרדים למעט משרות סטודנט".
חוק ייצוג הולם בחדרי חרדים אורי מקלב מיכאל מלכיאלי יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד