ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הגר"ש אוירבך סיפר: כך החלה גישת 'אי ההתייצבות' • האזינו להקלטה

בדברים שנשא הגר"ש אוירבך בהספד לזכרו של מרן הרב שך, התייחס להתחלת איסור ההתייצבות שהונהג בפלג וסיפר על מפגש שנערך בביתו במוצאי שבת אחד בו עלו למעונו מספר בחורים: "הציבור בא, ככה הדבר התחיל" • יאיר שרקי בטוויטר: "הקלטה מעניינת של הרב אוירבך מסביר כיצד נולד המאבק בגזירת הגיוס ״מלמטה״, ולמה הוא לא היה מורה מיוזמתו לתלמידי ישיבות לא להתייצב בלשכת הגיוס" • האזינו

הגר"ש אוירבך. צילום: פלאש 90
הגר"ש אוירבך. צילום: פלאש 90



כמידי שנה הגר"ש אוירבך הגיע לבני ברק ביום היארצייט של מרן הרב שך לנאום הספד לזכרו.

בדבריו השנה התייחס הגר"ש אוירבך ל'גזירת הגיוס', להפגנות ולמאבק הפלג בנושא ובתוך דבריו התבטא באופן מפתיע באשר לאיסור ההתייצבות שהונהג בפלג כחצי שנה לאחר הקמתו.

כזכור איסור ההתייצבות החל בשנת תשע"ב תקופה קצרה אחרי ביטול חוק טל ובסמוך למהפך ביתד נאמן. הסיבה לאיסור ההתייצבות הייתה לאור העובדה שלא היה הסדר חוקי למעמד בני הישיבות, ובפלג טענו על פי חוות דעת משפטיות שהמתייצב חל עליו "שם חיול", ומי שלא יתייצב מצבו המשפטי קל יותר מול שלטונות הצבא, לאחר שנחקקו החוקים של הסדרת מעמד בני ישיבות המשיכו בפלג באי ההתייצבות בטענה שהתייצבות לקבלת דיחוי כמוה כהסכמה עם החוק.

בגל ההפגנות האחרון איסור ההתייצבות הביא לכך שקרוב ל-50 מעצורי ההפגנות של הפלג נשלחו לכלא צבאי, וכעת עדיין נמצאים למעלה מ-30 עריקים משורות הפלג בכלא.

הרב אוירבך בדבריו מתייחס למה שהוביל אותו לאסור על התייצבות בלשכת הגיוס. הוא מספר כי איסור ההתייצבות החל לאחר שעלו לביתו כמה מ"הציבור" וביקשו ממנו להציב דעה שונה מ"מי שאומר אחרת". וכך הוטל איסור ההתייצבות למרות שלדברי הרב אוירבך, הוא לא היה אוסר זאת מעצמו.

'בחדרי חרדים' מביא את ההקלטה והתמלול מדברי הגר"ש אוירבך:


"באים לפני כמעט מעשים בכל יום בחורים צעירים, הם לא רוצים, אני לא יכול לכוף מה שאני אומר לא להתייצב, אני ישב על הכיסא ואני אגיד לכם זה.. לא להתייצב אני יכול להגיד?? והם.. באמת נותנים חיזוק לי, הם אומרים אנחנו מרגישים איך אפשר איך אפשר איך אפשר? לפעמים נערים פני זקנים ילבינו, זה מפחד מזה זה מפחד מזה.....

"באים בחורים, הם מחזקים... נכון אני אומר תמיד, להגיד לא להתייצב - חס ושלום, איך אני יכול לומר דבר כזה?... יש ציבור, הציבור בא, ככה הדבר התחיל, הציבור בא אלי פעם איזה מוצאי שבת, מה אני אומר על הגזירה, מה אני אומר? אני יודע? יש מישהו שאומר אחרת?, כן.... והציבור רוצים לבקש חיזוק שאני...

הרב אוירבך הוסיף: "מבקש מחילה שאמרתי את זה, אבל הרגשתי חובה להגיד".

הדברים פורסמו בין היתר ע"י הכתב יאיר שרקי שצייץ בטוויטר את תמלול ההקלטה וכתב: "הקלטה מעניינת של הרב אוירבך מסביר כיצד נולד המאבק בגזירת הגיוס ״מלמטה״, ולמה הוא לא היה מורה מיוזמתו לתלמידי ישיבות לא להתייצב בלשכת הגיוס"

"מי שמפיץ את ההקלטה אלו דווקא מתנגדי הפלג הירושלמי, שטוענים שזו הוכחה שאת המאבק בגיוס מובילים נערים צעירים חמומי מוח, ולא דעת תורה", כתב שרקי.

יצויין כי בעיתון הפלס הבוקר מתפרסמת הדרשה בתמלול שונה.

ההקלטה באדיבות 'הקו החרדי' שמספרו 079-945-7692.
אי התייצבות הרב שמואל אוירבך יארצייט הרב שך יאיר שרקי הקלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד