ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

חשיפת 'בחדרי': החידושים בהתייצבות בני ישיבות בצו ראשון

פרטים נוספים ומלאים על החידושים בהתייצבות בני ישיבות לצו ראשון • השאלון המלא - בפנים

 צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי



חשיפת 'בחדרי': פרטים נוספים ומלאים על החידושים בהתייצבות בני ישיבות לצו ראשון.

כפי שפורסם אמש לראשונה ב'בחדרי חרדים', בסיכום שהושג בין ועד הישיבות לצה"ל הוחלט על הקלת הליכי ההתייצבות בלשכת הגיוס – במקום הראיון שהיה נערך עד היום בהתייצבות לצו ראשון, ישוגרו שאלונים מיוחדים לישיבות, הבחורים ימסרו את הטפסים לוועד הישיבות שיסדיר את הפרטים מול צה"ל, ולאחמ"כ יגיעו ללשכת הגיוס.

כידוע, מאז קום המדינה ועד היום, כל בן ישיבה שהגיע לצו ראשון ללשכת הגיוס עבר ראיון על ידי חייל או חיילת, במהלכו היה עליו להצהיר על היותו בן ישיבה. בסיכום חדש אליו הגיעו ועד הישיבות והצבא, הוסכם כי המועמדים לגיוס שמצהירים על היותם בני ישיבות ואמורים לקבל דיחוי, לא יצטרכו לעבור את הראיון הנהוג זה שנים בלשכת הגיוס, אלא יסתפקו בשאלון אותו ימלאו כבר בישיבה.

גורם בצה"ל אמר ל'בחדרי חרדים', כי המהלך התקיים בהובלת ועד הישיבות וכי השאלונים מותאמים לאוכלוסיה החרדית ושונים מהשאלונים לאוכלוסיה החילונית.

הדבר יסייע לבני הישיבות המגיעים להתייצב בפעם הראשונה, יחסוך את זמן השהייה בלשכת הגיוס ואפשר להם לשוב לסיים את ההליך בזמן קצר יותר ולשוב לתלמודם בישיבה. עד למהלך הנוכחי כל תלמידי הישיבות היו עוברים ראיון אישי עם חייל או חיילת בעת שמגיעים ללשכת הגיוס לצו ראשון. תהליכים נוספים של איבחון נמנעו מבני הישיבות במשך השנים מתוך הכרה בצורך להקל את ההליך המיותר לבני ישיבות מחד, ומיותר לצבא מאידך, כאשר מדובר במי שאינו אמור להתגייס.

כך נמנעו מבני הישיבות במשך השנים המבחן הפסיכוטכני, הבדיקה הרפואית הדקדקנית, ושאר ההליכים המכבידים הן על בני הישיבות והן על צה"ל. הליך אחד נותר על בני הישיבות לעבור בלשכת הגיוס והוא הליך ה"ראיון האישי", הליך זה הוא שבוטל כעת והומר בשיגור טופס מיוחד שהופק ע"י הצבא עבור בני הישיבות, והטיפול בטפסים אלו יערך ע"י ועד הישיבות.

תיקון זה מאפשר התייצבות מרוכזת בליווי איש צוות מהישיבה, גם בהתייצבות לצו ראשון, מה שהיה אפשרי עד היום רק בהתייצבות בדיחוי השנתי, היו מגדולי ישראל שנושא זה הפריע להם בגלל בעיות צניעות, וכעת זה הוסדר.

יצויין כי במקביל לשיפור ההתנהלות מול תלמידי הישיבות צה"ל פועל בדרכים נוספות גם במגזר החילוני לייעל את השירות למתגייסים החילונים, וממיר חלק מהליכי האיבחון הנהוגים רק במגזר החילוני לשאלוני אינטרנט. צה"ל אף מנסה כעת פיילוט של עריכת "הפנינג גיוס" במוסדות חילונים, בהם מגיעים מאבחנים ורופאים לבתי הספר במטרה לערוך את הליך האיבחון והמיון כולו בבית הספר, אולם לדבר זה אין קשר להליכים שעל בני הישיבות לעבור שכעת כאמור מצטמצמים אף יותר.

השאלון המלא



ועד הישיבות גיוס לצהל לשכת גיוס ביטול הראיונות בני ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד