י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ליצמן מפתיע בראיון: "אם ש"ס תתרסק נשקול אחדות"

בראיון מקיף ל'מקור ראשון' מתייחס ליצמן ומשיב לשלל נושאים בוערים • על 'הפלג': "מי אני שאדבר על הרב אוירבך?" • על השבת: "במועצת שוקלים להורות על פרישה מהקואליציה" • על גבאי: "נלך איתו אם יורו לנו" וגם מגלה: "רציתי לפרוש"

השר ליצמן. צילום: פלאש 90
השר ליצמן. צילום: פלאש 90



בימים אלו, שמפלגת ש"ס ממשיכה לחוות זעזועים ומצבה בסקרים לא מעודד, שר הבריאות יעקב ליצמן מתייחס למפלגת האחות הספרדית, ומשמיע זמירות אופטימיות, "לא צריך לבדוק כל הזמן מה המצב בש"ס, כמו שעושים בדיקות דם. יש שם משברים, אבל לא תמצא אדם אחד שיאמר לך שש"ס לא עוברת את אחוז החסימה. אני לא רואה שום תזוזה בגוש המרכיב את הקואליציה הנוכחית", אמר ליצמן בראיון ל'מקור ראשון'.

ליצמן התייחס ליוזמה שעלתה עוד לפני הבחירות הקודמות, להקים מפלגה חרדית אחת, יחד עם ש"ס: "ש"ס חייבת להיות בכנסת. יהדות התורה חייבת ש"ס חזקה, חד־משמעית. את ההחלטה אם להתאחד עם ש"ס יקבלו הרבנים, אבל אני מתנגד לאיחוד כזה", למרות זאת הוא מבהיר כי "אם ש"ס תהיה באמת במצב של התרסקות, נצטרך לדון מה עושים".

"מי אני שאדבר על הרב אוירבך?"

צילום: יעקב לדרמןצילום: צילום: יעקב לדרמן
צילום: יעקב לדרמן


עוד נושא חרדי טעון עולה על השולחן בעת הראיון עם השר ליצמן, "מה דעתך על ההפגנות נגד הגיוס שארגנו אנשי הפלג הירושלמי?", הוא נשאל.

ליצמן השיב בספונטאניות: "למה אתה שואל אותי? כי אני חרדי?". המראיין: "אני שואל אותך כי בניגוד ליתר חבריך במפלגה, התנגדת נמרצות להצעת החוק של 'ישראל ביתנו' שביקשה לשלול תקציבים מישיבות הפלג".

"אני רוצה ללמוד את החוק, לא מכיר אותו", השיב שר הבריאות, "אני לא מאמין שיש ראשי ישיבות שמסיתים להפגין בעניין הגיוס. מי אני שאדבר על הרב אוירבך? אני 'גדול'? אני בקושי שליח ציבור פשוט".

חקירות נתניהו והאכזבה ממנדלבליט

צילום: איציק הררי, דוברות הכנסתצילום: צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת


כשהוא מתייחס לממשלה הנוכחית בראשות בנימין נתניהו, ליצמן נשמע אופטימי, הוא סבור שהבחירות יתקיימו במועדן בשנת 2019, "אתה זוכר את משבר התאגיד? כולם חשבו אז שהנה הבחירות בפתח. זה עבר. העברת תקציב ל־2019 תתרום הרבה ליציבות", אמר.

על חקירות נתניהו התבטא השר ליצמן בראיון ל'מקור ראשון' ואמר כי הוא משוכנע שנתניהו נרדף. "על ידי מי? המשטרה? הפרקליטות?", הוא נשאל והשיב: "אני לא יודע, אני לא מכיר את התיקים וזה לא ענייני".

עוד הוא נשאל: "אתה סומך על היועץ המשפטי לממשלה שידע לנטרל את רעשי הרקע הללו, ולהחליט כשהוא משוחרר מלחצים?", ליצמן השיב כי "אין לי שום סיבה לחשוב אחרת. מנדלבליט הוא אדם ישר. אני חולק עליו בעניינים רבים, בעיקר בנושאי דת, אבל צריך לסמוך עליו".

"ואם יוחלט להגיש כתב אישום, האם נתניהו יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה מבחינה מוסרית אף שהחוק מאפשר לו זאת?", הוא נשאל, "לגבי שבת פסקו שלא צריך לשמור על החוק, מי מחליט מתי צריך לשמור על החוק ומתי לא?", ענה ל'מקור ראשון'.

"נלך עם גבאי"

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בנוסף הוא התייחס בראיון לאופציית הצטרפות 'יהדות התורה' לממשלה בראשות אבי גבאי: "אני לא אומר לא. יש לנו עקרונות: שמירת הסטטוס־קוו, לא לתחבורה בשבת, גיור כהלכה. זה ייתכן, כי היום אנחנו שומעים מנגינות אחרות מכיוון מפלגת העבודה. הרי כבר ישבנו איתה בקואליציה. יהדות התורה תפעל לפי ההנחיות שהיא מקבלת ממועצת גדולי התורה, ואם ינחו אותנו ללכת עם גבאי - נלך עם גבאי".

"המועצת שוקלת פרישה מהקואליציה"

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראלצילום: מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל


כמו"כ, הוא התייחס למאבק השבת וסערת מתווה הכותל. "קראתם למפלגה שלכם "יהדות התורה והשבת", אבל מדי שבת בניית הרכבת הקלה בתל־אביב נמשכת, ואתם "מתריעים", "כותבים מכתבים", אבל לא מאיימים בפירוק הקואליציה כמו במתווה הכותל. השבת פחות חשובה?", הוא נשאל.

ליצמן: "בימים הקרובים יעלו כמה חוקים שיתקנו את מה שבג"ץ הרס במרכולים בתל־אביב. התיקונים שמבצעת רכבת ישראל בשבת מפריעים לי מאוד. ניסינו לדבר עם שר העבודה חיים כץ ולא הצלחנו, ובימים הקרובים נעלה את הנושא לפני ראש הממשלה".

"ואם לא תצליחו?", הוא נשאל שוב. "במועצת גדולי התורה באמת שוקלים לצאת מהקואליציה, אם נושא השבת לא ייפתר", שלף שר הבריאות תשובה מפתיעה.

ליצמן התייחס לטענות ששר הפנים אריה דרעי הוא זה שגרם לפסיקת בג"ץ בענין המרכולים. "האם שר הפנים אריה דרעי, שהתעכב במתן חוות דעתו, לא נושא באחריות לפסיקה בעניין המרכולים?", הוא נשאל בראיון.

"השופטים פסקו אף על פי שהייתה לפניהם חוות הדעת", השיב ליצמן, "אבל הם לא רצו שדרעי יחליט ונאחזו בתירוץ. הוא לא אשם. אני בטוח שהוא עושה כל שביכולתו שתהיה שמירת שבת במדינת ישראל".

כמו"כ, הוא נשאל: "תסכים לפשרה בעניין תחבורה ציבורית בשבת, או בהסדר נוסח מתווה גביזון־מדן?". ליצמן: "בהחלט לא. חתמנו על הסכם שמדבר על סטטוס־קוו, וזה מה שיהיה. אין פשרות ביהדות. אנחנו הולכים לפי התורה שקיבלנו בסיני, ושההורים והסבים שלנו מסרו נפשם עליה. אני מאמין שכולם יחזרו בתשובה. לא כל חילוני הוא רפורמי, הרפורמים גרועים מהחילונים. בינתיים חיים ביחד והכול בסדר, אף שהעיתונות מנסה אמנם לקלקל את החיים המשותפים".

והסכמה שבשתיקה? "אם שותקים, סימן שחילול שבת לא כואב".

עוד הוא נשאל, האם מתווה הכותל הוא עילה לפירוק הקואליציה? "אנחנו מתנגדים להכניס כל סממן של רפורמים, אבל לא איימנו בפרישה. הרפורמים מזייפים את מטבע היהדות כמו זייפני הכספים. את חתונת צ'לסי קלינטון ניהלו רבאיי וכומר. זה מה שאנחנו רוצים שיהיה במדינת ישראל?".

על אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים האשכנזים והחסידים השיב ליצמן כי "עשו כאן עוול גדול. זה כמו שבנות מבעלז לא ילכו לסמינרים של גור ובנות של גור לא ילכו לוויז'ניץ, כי לכל סמינר יש החינוך שלו ויש הבדלי ענק בחינוך. אנשים שפרנסתם על הסתה גוררים אותם למלחמה בין יהודים".

לסיום הוא נשאל: "אביו של האדמו"ר מגור הנוכחי, ר' שמחה בונים אלתר זצ"ל, קבע שחבר כנסת מטעם אגודת ישראל יוכל לכהן רק שתי קדנציות בכנסת. קיבלת פטור?".

ליצמן השיב: "בכל פעם שואלים את האדמו"ר, והוא מחליט. יש דברים שהשתנו מאז. כמה פעמים רציתי לפרוש, והוא הורה לי להמשיך".
יעקב ליצמן מקור ראשון חילול שבת אבי גבאי הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד