י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

תפנימו: הציבור החרדי חייב לאמץ את האינטרנט

מאז פרוץ האינטרנט לחיינו, ובמיוחד בשנים האחרונות, מתנצחות להן שתי גישות אודות הדרך בה על הציבור החרדי לנהוג ביחס לכך: התנגדות מוחלטת או אימוץ תוך כדי יצירת התאמות • הרב מענדל ראטה עושה סדר, ופורט את הנקודות החיוביות והשליליות בהמצאה המופלאה הזו • הבלוג של המשפיע מחובר מתמיד

תפנימו: הציבור החרדי חייב לאמץ את האינטרנט



זה היה באחד הימים בשבוע שעבר. כמו שסיפרתי לכם, באוקראינה שהיתי, למשך כשבוע. חבר קרוב אחד שגם הוא היה באותו יום באוקראינה כותב לי ב'וואטסאפ': "היי מענדל, מה נשמע? אתה באוקראינה?". איך הוא ידע שאני באוקראינה? כי שיתפתי איזו תמונה באחת מהרשתות החברתיות. ובכן, עניתי לו בחיוב. "בוא ניפגש", הוא כותב לי. "אוקיי, סבבה". הוא נמצא שם באיזה מלון, מרחק של כרבע שעה הליכה. אבל איך אדע מה הדרך לשם? נו, לכן הרי הומצאו ה׳ווייז׳ ומפות הגוגל. אני פותח מפות גוגל, והנה המכשיר מקריא לי בקול בעברית צחה: עוד חמישים מטר פנה ימינה, עוד עשרים מטר פנה שמאלה, המשך ישר, הגעת ליעד. בהמשך אותו יום, אני מטייל לי איכשהו ברחוב עם סיגריה, והנה ניגש אלי גוי אחד, שואל אותי שאלה כל שהיא ברוסית. מניין אדע למה הוא מתכוון ומה הוא רוצה ממני? מוציא אני את הטלפון החכם, פותח את אפליקציית ׳גוגל טרנזלייט׳ לתרגום שפות, כותב שם בעברית מה שחשבתי לומר לו, והנה, הטלפון מתרגם לי ואף אומר בקול את המשפט הזה בשפה הרוסית, כשהלה משתמש עם אותו תכסיס במכשירו וכך אנו מנהלים שיחה שלמה, בתוך עולם טכנולוגי משוגע שאין גבולות כמעט ליכולותיו המופלאות. בהמשך אותו היום, לקראת ערב, מתעוררת לי איך שהוא שאלה הלכתית מסוימת, ואין לי פה שום רב לשאול. אני פותח את רבי ׳גוגל׳ הדור, רושם את השאלה, ועשרות קישורים קופצים אלי, עם תשובות מורחבות ומדויקות מתוך אתרי יהדות שונים, ועם כל המקורות המפורטים בדיוק. מאוחר בערב, אני מגיע למלון, סחוט ועייף, מת לשמוע קצת מוזיקה שקטה, או לצפות בכמה קליפים יפים. פותח את הטלפון, וים אינסופי של מוזיקה ומדיה עומדים לרשותי, כשביכולתי לבלות מולם שנים שלמות ולא לסיים אף פעם.

אז הנה, האינטרנט נכנס בעוצמה אל חיינו ושינה אותם ברמה דרמטית לחלוטין. לא אגזים אם אומר, שהחילוק בין דור האינטרנט לבין הדור שלפני האינטרנט, הוא אולי כמו השינוי בין הדור עם החשמל לבין הדור בלי, או בעצם אולי הרבה יותר. זהו שינוי בגודל של דורות שלמים. הבדל כזה שפעם היה קורה בקצב של אלף שנים. דור האינטרנט. דור אחר לגמרי. דור שהורגל לאינסופיות, לשפע אינסופי, הכל בצורה מיידית ונגישה, על מכשיר קטן ביד. אז מה נשאר באמת, האם האינטרנט הוא ברכה לעולם או שמא חס ושלום קללה? האם הוא מתעתד להביא תיקון לעולם או שמא מביא הוא את חורבנו של עולם? מצד אחד אנו רואים את הסכנות הרבות המצויות באינטרנט, עליהם מתריעים הרבנים כסדר, ומנסים משום כך לצמצם את הנזקים הרוחניים על ידי יצירת תעמולה נגדית נגד האינטרנט הפרוץ, ומצד שני אנו רואים יום יום בתועלת המרובה הנמצא בבשורת האינטרנט: אם בשיעורי תורה וחיזוק, אם במידע אינסופי או חדשות בזמן אמת, או כל מיני אמצעי עזרה תועלתיים. אז היכן נמצאת האמת, מהו הפתרון הנכון, מהי השקפת העולם הנכונה, כיצד להסתכל על כל ההתקדמות הטכנולוגית העולמית הזאת?

ובכן, הבה ונתבונן בראיית עומק על ההתפתחויות התרבותיות העיקריות שהביאה עלינו האינטרנט, על מעלותיהן וחסרונותיהן, ומתוך כך ננסה להבין ולידע מה היא הדרך הנכונה להסתכל על העניין, בראייה יהודית מקורית. ננתח בקצרה את התופעה העולמית-גלובלית הזו, מחמשה היבטים מרכזיים: ההיבט המוסרי, ההיבט הלימודי, ההיבט החברתי, ההיבט התועלתי וההיבט הכלכלי.

1) ההיבט המוסרי (רוחני). מה היא המעלה הרוחנית והמוסרית הכללית שהביאה תופעת האינטרנט לעולם? ובכן, הלוא היא הגלובליות, האחדות האנושית. האינטרנט הפך את העולם לכפר גלובלי אחד קטן וקרוב. ברגע אחד אפשר לראות מה שקורה כעת בכל העולם, לגלות עולמות חדשים, להשתתף עם החוויות שעוברות על אנשים אחרים בקצה העולם, לשלוח תגובות ולהיות מקושר עם אנשים אלו, ואפילו לשלוח עזרה אם יש צורך. העולם הפך לקטן ממש, ואנשים הפכו לקרובים הרבה יותר. פתאום יש לנו קשר עם אנשים שבחיים לא היינו יכולים להגיע אליהם לולא האינטרנט. דבר זה יוצר תחושה אנושית מאוחדת ואלוקית מופלאה. יותר מכל דור אחר, אנשים נהיים קרובים מאוד אחד אל השני. מה שקרה בעקבות זה זהו ה׳פלורליזם העולמי׳ - הכלת השונה והאחר. כיוון שמיום ליום אנו מגלים מידע חדש על תרבויות שונות ומגוונות, נחשפים לאנשים מסוג אחר החיים צורות חיים אחרות ושונות מאיתנו, הרי אנו לומדים ונחשפים ללא הרף לכך שכמה שאנחנו שונים זה מזה. אנחנו הרבה יותר דומים מאשר שונים. העולם היום נהיה הרבה יותר אוהב ואנושי מאשר אי פעם. הדור הצעיר מלא היום הרבה יותר באהבת הזולת וברצון לעזור לאנושות מאשר אי פעם, והרבה מזה זה בגלל תופעת האינטרנט - הכפר הגלובלי.

מהו, למעשה, החיסרון המוסרי שישנו באינטרנט? ובכן, אין על כך עוררין, דווקא משום שיש לנו יכולת אינסופית להגיע לכל מיני אנשים, אנו מגיעים איכשהו גם לאנשים שלא תקנו עצמם עדיין בהתפתחות רוחנית מספקת, שהם משאירים ברשת תכנים שליליים של אלימות קשה או גזענות והסתה, מה שמגביר ניכור שנאה ואלימות, וכך במקום ליצור אהבה בין בני אדם - יוצרים התכנים הללו שנאה וריחוק, ומביאים הרס לנפש, ובפרט כשהתכנים נחשפים לדור צעיר שאינו יודע תמיד ממה להיות מושפע ואת מה לסנן. או אם אלו תכנים שאינם צנועים וגורמים היזק רוחני לאדם, או תכנים שאינם הולמים את השקפת היהדות ולאדם הנפגש עמהם אין מספיק כלים וידע להתמודד מולם, והוא נסחף אחרי הרעיונות הזרים הללו.

2) ההיבט הלימודי (שכלי). אין כל ספק, העולם מתקדם מבחינת ידע והשכלה אנושית בצורה מהירה ומתקדמת מאוד, בעקבות נגישות המידע האינסופי בכל רגע נתון. צעירים ובני נוער יודעים היום בגיל מוקדם הרבה דברים שאנו היינו צריכים ללמוד במשך שנים רבות בחיינו, אם אלו דברים שלמדנו מתוך ספרים, ואם אלו דברים שהיינו צריכים ללמוד מתוך הרבה ניסיון חיים. המידע כיום רץ ונגיש, ובני נוער מתבגרים בהרבה נושאים ותחומים בגיל הרבה יותר צעיר. אפשרויות המידע הן כמעט אינסופיות, ובכל תחום: אם זה אחד שרוצה ללמוד על תחום מסוים במדעי הטבע או החברה - הרי שנתונים לפניו מאות מאמרים עם קישורים בלי סוף לעוד מאמרים, וכמו כן שיעורי ווידאו ב'יו-טיוב' עם המחשות וכדומה, 'בלוגים', 'פורומים' בנושא זה, וכהנה וכהנה. או אם זה אחד שרוצה ללמוד אומנות מסוימת, כמו למשל נגינה בגיטרה או בכינור, או לימודי פיתוח קול, או ציור, או כל דבר בעולם כמעט, רק ירשום ב'גוגל' את מבוקשו, או בחיפוש ב'יו-טיוב', ויקבל עשרות או מאות מאמרים או שיעורי ווידאו מפורטים ומוסברים היטב, ו'בלוגים' שלמים על כל נושא כמעט. החיסרון הלימודי אמנם, מודגש לא פחות בתרבות חיים זו: פחות ופחות צעירים נמשכים, למעשה, לקריאת ספרים או מאמרים עיוניים, דווקא בגלל שהדור הצעיר התרגל לנגישות של מידע בלחיצת כפתור, ואין לו כוח או סיבה לפתח יכולת ריכוז וקשב וקריאה בעומק. הרי ממילא אפשר יהיה תמיד לחפש את המידע ב'גוגל' או ב'וויקיפדיה'. התוצאות ניכרות כיום, ועל פי נתוני מחקר, צעירים אכן פחות מפתחים כיום יכולות קשב וריכוז ופחות קוראים ספרים, מה שבעצם גורם לכך שאמנם בתחומי עניין מסוימים הדור הצעיר הוא יותר מיומן ויותר מסתדר מהדור הקודם בגלל הנגישות שלו לידע, אך בתחומי מידע רבים הוא נשאר לפעמים בור ועם הארץ.

3) ההיבט החברתי (אינטראקציה). אחת מהמעלות המרכזיות של העולם הגלובלי הקטן היא המצאת הרשתות החברתיות. הדבר שינה לחלוטין את צורת החיים היומיומית אצל בני האדם, בשנים האחרונות. אם בעבר, עד שהאדם מצא לו שותף לשיח ועם מי לשתף את רגשותיו ואת מעברי חייו, יכול היה לארוך לו זמן רב - ימים חודשים או שנים, הרי שכיום כמעט ואין אפשרות לבדידות מעין זו. גם אם יישב האדם לבד בחדרו, ללא לימודים במוסד כל שהוא וללא משפחה וקרובים, הרי שבהשתתפותו באחת מהרשתות החברתיות ('טוויטר', 'אינסטגרם', 'פייסבוק', וכדומה) הוא נהפך לפעיל חברתי עם בני אדם רבים, ואף מוצא בקלות יתר את האנשים איתם יש לו תחומי עניין משותפים ודומים, איתם הוא משתף את רגשותיו ומאורעות חייו, ומאיתם הוא אף יכול לקבל תגובות או עצות, או סתם 'לייקים' ואישורים להגיגיו ושיתופיו. או באפליקציות של המסרים המיידים או של ה'צ׳אטים' ('וואטסאפ', 'טלגרם', וכדומה), שם הוא יכול להשתתף בקבוצות שונות עם חברים החולקים ביניהם תחומי עניין משותפים, אם אלו קבוצות 'וואטסאפ' או 'טלגרם' למוזיקה, לנייעס, קבוצות משפחתיות, קבוצות של בוגרים מהישיבה או קבוצות המשתייכות לחסידות או לקהילה אחת וכדומה, כשההתכתבויות מעניקות פתאום הזדמנות להיות בקשר משותף ומהנה על בסיס יומיומי, מה שאולי לא היה קורה בשנים עברו, אלא פעם בכמה חדשים, או אפילו בכמה שנים, באיזה מפגש אקראי ברחוב, או באיזו חתונה של חבר.

תועלת חברתית מיוחדת נוספת היא העזרה ההדדית המצויה למכביר בקבוצות הצ'אט או ברשתות החברתיות למיניהן. כשאדם צריך פתאום איזה טרמפ לאן שהוא, או צריך איזשהו מידע או מספר טלפון של מישהו, או שהוא תקוע במצב מסוים וצריך עזרה, הודעה אחת בקבוצה של חברים או בשתי קבוצות - ומיד הוא יקבל מלוא חופניים את העזרה לה הוא כה זקוק כעת. רבים מחבריו יעשו כמה שיוכלו בשביל לעזור לו, וזאת כתוצאה מהקרבה המיוחדת שנוצרה ביניהם בעקבות הקשר הקבוע היומיומי, וגם בכלל, בגלל ההשראה הטובה לעזרה לבני אדם, המתרחשת כיום בגלל התקרבות לבבות בני האנוש זה לזה בעולם הקטן שלנו. החיסרון החברתי ברשת הוא, שדווקא מציאות זו, גורמת לפעמים להסתפקות בקשר וויזואלי זה, כאשר אינטראקציה מוחשית בין בני אדם על ידי מפגש ממשי - נהיית יותר ויותר נדירה, ומתרחקת לנו ממציאות החיים, והחיים מתרכזים לנו בעיקר מול המסך. מה עוד שלפעמים האדם מסתפק בחברויות מדומות, שאין בהם איכות אמיתית, והוא מרגיל את עצמו לצבור כמות גדולה כלל שיותר של חברים, ונוצרת סוג של תחרות חברתית כזו על כמויות של חברים ו'לייקים', במקום להשקיע באיכות של חברות אמיתית עם כמות קטנה יותר של חברים אמיתיים.

4) ההיבט התועלתי (נפשי, פיזי). ובכן, זה הוא גם כן אחד הדברים ששינו לחלוטין את פני החיים על פני האדמה עם בני האנוש, לתועלתם האישית. המגוון האינסופי של האפליקציות החכמות, המעניקות לנו כמעט כל שירות אפשרי, במהירות אדירה ומיידית: אם זה במוזיקה - השפע האדיר והאינסופי של המוזיקה שיש ברשת. אם זה במדיה - שיעורי תורה, חיזוקים, קליפים מוזיקליים וסרטים תועלתיים ומהנים. אם זה באפליקציות השונות כמו 'ווייז', מפות עולם, תרגום שפות, מאות אלפי ספרים ומאמרים, חדשות אקטואליות בזמן אמת במאות ואלפי אתרים, מזג אויר, לוח טיסות, רפואה ובריאות, ואפילו דרכים קלות יותר למציאת שידוכים, וכן הלאה בלי סוף. נדמה כי אפשר יהיה לשבת מאה שנים ברצף מול המסך יום ולילה ולא לגמור לעבור על כמות החומר שהרשת הזו מכילה. אין אפשרות של שעמום כאשר האדם מחובר לרשת, ויש לו את האפשרויות להגיע למידע שהוא אוהב לדעת ולהיות מעודכן בו. נדמה כי במשך השנים הקרובות הבאות, כמות האפשרויות תוכפל עשרות מונים ממה שיש לנו כיום. אם לצייר בדמיון אדם עם מכשיר כזה בעוד עשרים שנה, הרי שהוא נכנס לו בסלון, בלחיצת כפתור הוא פותח ספה ומתיישב, לחיצה שנייה תדליק את החשמל בבית ואף את המזגן בסלון, בלחיצה שלישית על כפתור הוא מזמין לו פיצה ושתייה קרה שמגיע אליו הביתה תוך שתי דקות, ובלחיצה רביעית יורד איזה מסך גדול מולו שם הוא רואה את כל חבריו המשתתפים בשיעור היומיומי, כשה'מגיד-שיעור' מוסר את שיעורו המתוק מסלון ביתו הפרטי, ועונה לכל אחד על שאלותיו מרחוק. מה אמרתי, עשרים שנה? איזה עשרים שנה, ההמצאות הללו פחות או יותר כבר נמצאות כיום בערך, בצורה כזו או אחרת. רק שעוד עשרים שנה זה כבר יהיה כנראה נחלת כולנו, בהשרשה עמוקה במציאות.

עוד תועלת אישית מיוחדת נמצא לאלו הנמצאים ברשתות החברתיות, שגם כאלו שלא היה להם מקום ובמה לביטוי אישי של דעותיהם וכישרונותיהם, פתאום הם מקבלים במה חופשית להביע בה את כל העולה על רוחם ללא חשש מצנזור על ידי המערכת והממסד, כמו אלו שכותבים מאמרים אישיים ומקוריים ב'בלוגים' עצמאיים או באתרים שונים, או אלו העורכים סרטונים של שיעורים קצרים, או אלו שמביעים את כישרון כתיבת השירה או כישרונות אמנותיים אחרים שלהם בפלטפורמות שונות ברשתות החברתיות, כשבכך הם אף מושכים אליהם את אלו הקרובים לעולמם הפנימי, ודומים בדרך חייהם והבנתם את העולם, ויחדיו יוצרים מעין קהילות משותפות. הנזק התועלתי האישי שישנו באינטרנט הוא גדול גם כן, לא פחות מהמעלות התועלתיות: האלימות והבריונות ברשת הפכו מזמן לנושא המעסיק את הרשויות, כשמקרים חמורים רבים נרשמו בעקבות האפשרויות להזיק ולהרע דרך הרשתות או האפליקציות החברתיות. במיוחד מתבטא הדבר כלפי השתלטותם של 'אינשי דלא מעלי' כלפי צעירים וקטנים, שאינם מודעים לסכנות הרבות הטמונות ברשת, כאשר אלימות מסוג הזה מטרידות את שנתם של הורים רבים. זה יכול להיות אלימות מילולית או חרם חברתי, פגיעות נפשיות או פיזיות, או הטרדות מסוג אחר לילדים חסרי ההגנה.

5) ההיבט הכלכלי. שינויים אדירים התפתחו בעקבות האינטרנט אף בתעשיית הכלכלה ושיווק הסחורה, אשר ראתה בהתפתחות העולם הטכנולוגי כלי נפלא לקדם את הענף שלה, ולקצר תהליכים שפעם דרשו הרבה יותר זמן ואנרגיות. אם אלו צרכניות האינטרנט הגדולות כמו 'אמזון', 'איביי' וכדומה, שבעתיד הקרוב עשויות להעלים כנראה את החנויות ואת כל שוק המסחר העירוני, כאשר הן מציעות את האפשרות המופלאה הזו להזמין באינטרנט את המוצר הנכסף במחיר הכי זול, ומייתרת את הצורך בללכת ולכתת רגליים בין כל החנויות, עד אשר יימצא המוצר הנחשק במחיר שווה לנפש. או אם אלו כוחות השיווק והפרסום אשר עברו אל עולם המדיה, בהינתן האפשרות להיחשף פתאום לקהל ענק של עשרות או מאות אלפי איש באתרים שונים, או במהלכים שונים של קידום מדיה ברשת. מהפכה כזו היא בעצם לא פחות ממהפכה עולמית. זירת התחרות העסקית עוברת עתה למקום אחר לגמרי ממה שידענו והכרנו זה כבר כמה אלפי שנים. כלומר, מכל צורת בחינה שרק לא תבחנו את השינויים הקורים לנו בדור הזה, אנחנו נמצאים בשנים אלו בתהליכים היסטוריים רבי משמעות בתולדות העולם. זה עכשיו קורה, תסתכלו מהחלון. העולם מקבל צורה אחרת של חיים. החסרונות שקיימים באינטרנט הנוגעים לענף הכלכלי אלו ההונאות הכספיות הרבות המצויות לרוב ברחבי הרשת. בדרכים שונות ויצירתיות משתמשים נוכלים רבים בתכסיסים שונים בכדי להשיג פרטים אישיים מאנשים פרטיים, ובכך לגנוב את הונם ורכושם - אם זה על ידי כאלו המתחזים לעמותות וגופים הומניים הנותנים עזרה לאנשים בעתות אסון טבע למשל, כשלמעשה הם גורפים את ההון לכיסם, או כאלו הפורצים לחשבונות אישיים, ומשתמשים עם הפרטים בשביל לגנוב את כספם.

אז מה באמת? לאן בדיוק אנחנו מתקדמים עם הדבר הזה שנכנס לחיינו? אם אמנם הארכנו אולי במאמר זה עם המעלות יותר מאשר עם החסרונות, כי על החסרונות אנו רגילים לשמוע יומם ולילה, ואילו את המעלות אין אנו שומעים כמעט, וצריך לקחת בחשבון גם שכגודל החסרונות כך גודל המעלות והיתרונות שבשימוש באינטרנט. אבל למעשה, מהי אמנם הדרך הנכונה והישרה שיבור לו האדם בעולם מבולבל ומורכב כזה, בו כל מעלה מסובבת עם חסרון בצידה, ואין כבר גבולות של שחור ולבן, וכל רב מנסח את הגדרים בלשון אחר, והראש כבר מבולבל לגמרי מכל העסק. תנו לי לומר לכם את מה שאני חושב לגבי העניין. שלושה דברים.

1) ראשית כל, אין ספק בכך שישנם גם מעלות וגם חסרונות באינטרנט, ושהם כולם מורכבים, גדולים ומרכזיים בחיינו. ועל כן, פחות הגיוני לומר שישנה דרך אחת אמיתית והשנייה היא דרך של שקר, שאין לה כל שחר. אין דרך אחת. יש את הדרך הרואה באופן חיובי את ההתחברות אל הרשת הגלובלית, ובכך ליהנות מהברכות והיתרונות המופלאים הטמונים בכך, אך דרך זו דורשת מאיתנו להתמודד היטב מול הדברים השליליים הטמונים אף הם בעניין, דהיינו - ליצור חסימה המתאימה לנו, כל אחד כפי צרכיו וכפי שמכיר תכונותיו ואופיו, לסנן את הדברים שאינם ראויים לבוא למראה עינינו, ולהתמודד היטב כראוי עם כל המגרעות שבאינטרנט שנמנו למעלה, באופן משכיל ונבון. ויש גם את הדרך להתנתק לגמרי מכל העולם הווירטואלי, ולא לקחת שום סיכון בדרך - "לא מדובשך ולא מעוקצך". בשביל מה להיכנס לכל הצרה הזאת. מוטב להישאר קצת מאחור במירוץ הטכנולוגי המטורף הזה, ולא לקחת אפילו סיכון קטן ברוחניות בנינו, כך לפי מנסחי ההתנגדות המוחלטת אל ההתחברות לרשת. לא כולם אמנם מסוגלים לדרך כזו, אם אלו אנשים הזקוקים לכך לצורך פרנסתם, ואם אלו אנשים שמטבעם הם אנשים יותר פתוחים ומכירים עולם, ולא באמת יכולים לעמוד בפיגור מול התקדמות העולם ולהיות מנותקים מכל המתנות הטכנולוגיות שהעניק הבורא במתנת חסדו לעולם לתועלת בני האנוש.

2) אך אם לשפוט על פי מה שנקרא ההיגיון הפנימי, נראה עדיין שבאופן כללי התועלת והברכה הכמעט אינסופיים נראים יותר גדולים מאשר החסרונות. כלומר, ההיגיון הפשוט והבריא אומר, שהטכנולוגיה הזאת לא נבראה בשביל להילחם בה כולה ולמחוקה מעל פני האדמה, אלא בכדי שנשתמש בה בצורה נבונה וחכמה, וללמוד לאט לאט איך להתגבר בחכמה על החסרונות והשלילה הנמצאים בה לרוב. כי מדובר הרי בדבר שמקיף את כל תחומי החיים. במדרש כתוב שהקב״ה אמר לאדם הראשון: "בראתי עולם יפה, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". אין שום סיבה לחשוב שהבריאה, ששמה אינטרנט, לא נכללת בעולם היפה והמדהים שבורא העולם ברא. אלא שמכיוון שהתכנים השליליים הם לפעמים מושכים ומפתים מאוד, הרי שבוודאי טוב שיש גם את הדרך השנייה המתנגדת כולה לאינטרנט, מה שגורמת ללא ספק שההשתלבות החרדית עם האינטרנט תהיה מאוזנת ושקולה ותעשה את צעדיה במתינות ובזהירות.

3) בכל אופן, מה שברור הוא, שבעוד דור או שניים כבר לא יהיה מי שיוכל לקיים חיים רגילים בעולם בלי התחברות לרשת. שהרי לא תהיה עוד האפשרות לקנות או למכור דברים ללא חיבור לרשת, וחלק או כל המכונות החשמליות של הבית כבר יהיו תלויות לכאורה בהתחברות לרשת, ולא תתקיים כנראה צורת חיים אפשרית אחרת במדינות המפותחות. באשר על כן, מוטל עלינו בוודאי עבודת חיים לקדש את המתנה הלזו שניתנה לדורנו לתועלת התפתחות העולם, ולהתאים יותר ויותר את הכלים הללו אל בני התורה, וליצור אלטרנטיבה מפותחת לכל האפליקציות החכמות בהתאמה לשומרי תורה ומצוות.

והרי אני קורא לעצמי בחזוני את חזון האינטרנט התורני לבני ישראל שומרי התורה ועבודת הבורא, בדור הבא. קודם כל - לכל קהילה, לכל חסידות ולכל ישיבה יהיה אתר אינטרנט מכובד, בו נמצאים קליפים לרוב משיעורי התורה, אף מאירועי שמחה ושירת רגש באותה קהילה, מאמרי מחשבה, 'בלוגים' אישיים מתלמידים שונים, פורומים לדיונים לרוב, עדכונים שוטפים מה'נייעס' שבקהילה, שמחות, הזמנות וכדומה. כמו כן יתקיימו ערוצי טלוויזיה חרדיים (כלומר מותאמים ליהודים שומרי תורה ומצוות), המשדרים דרך האינטרנט יומם ולילה, תכניות מלאות תוכן חכמה ומחקר בכל תחומי העולם והיהדות. תכניות אירוח ו'פאנלים', תכניות מציאות, תכניות לנוער ולדור הבוגר, תכניות תחקירים מרתקות, וסדרות טלוויזיה מושקעות ברמה קולנועית גבוהה עם מסרים עמוקים המשנים את לב האדם להיות טוב יותר ולשמוח בחייו, וכן הלאה.

במילים אחרות, כל מה שיש בעולם הטכנולוגיה והתקשורת, רק בהתאמה לציבור החרדי שומר התורה והמצוות, כלומר שהתכנים לא יהיו בהם דברים שאינם צנועים או תוכן הסותר לאורח חייו של שומר התורה והיהדות. כך, בעצם, אם נרצה או לא, הולך למעשה להיראות עולם היהדות בעוד דור או שניים. זה יהיה חייב להתקדם לשם. הבעיה היחידה תישאר לאלו המחנכים את בניהם שהאינטרנט יש בו רק רע, וכל המשתמשים בו אינם משתמשים בו אלא לדברים שליליים ולעברות חמורות, ועל כן צריך לזעוק לכל אדם המחזיק מכשיר חכם: "אייפון, אייפון", וכמו שצועק עלי לא פעם איזה ילד קטן וחמוד בן 12 באוטובוס קו 350 שאני מרבה לנסוע בו, מאשדוד לבני ברק וחזור, משך כל הנסיעה לעיני כולם. מה יעשו הילדים הללו בדור הבא כשיתבגרו ויקלטו שחינכו אותם לעשות עוולות מיותרות לאנשים? שמא לא ישפכו את התינוק עם המים, כמו שאמר אותו שאמר?
הבלוג של המשפיע הרב מענדל ראטה אינטרנט טכנולוגיה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד