כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אלפים בעצרת • הגראי"ל: "אי אפשר לתאר כמה זה נורא"

האדמו"ר מצאנז: "אצל יהודים?!" • הגר"ש עמאר: "הרוצח השפיל את כולנו" • הגר"ד אבוחצירא: "להתחזק לפני האסון הבא" • תמלול ההספדים המצמררים בעצרת ה'שבעה' • תמונות

הרב שטינמן והרב עמאר בעצרת. צילום: בחדרי חרדים
הרב שטינמן והרב עמאר בעצרת. צילום: בחדרי חרדים



סמוך לשעה 19.00, התמלאה רחבת ביתו של האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל ברחוב קפריסין בבאר שבע במאות אנשים מכל גווני הקשת החרדית, שבאו לעצרת המספד לקראת סיום ה'שבעה'.

לצד מסכי הענק שהעבירו את העצרת לאלפים ברחובות הסמוכים, כמעט כל ערוצי התקשורת פתחו עמדות שידור ניידות והעבירו את הדברים בשידור חי.

העצרת נפתחה בתפילת מנחה נרגשת, ואחריה נאמרה תפילת 'צידוק הדין' כנהוג בימי השבעה.

על שולחן הכבוד ישבו באחדות נפלאה הגראי"ל שטיינמן, האדמו"ר מצאנז, גאב"ד מאקווא, ראש ישיבת תפרח הגר"א פילץ, רב העיר באר שבע רבי יהודה דרעי, הרה"ר רבי יונה מצגר, הראשל"צ רבי שלמה משה עמאר, הגאון רבי ראובן אלבז, הגר"מ צדקה וכמובן - כל רבני שושלת אבוחצירא.

שיאו של המעמד נרשם כאשר הגראי"ל שטינמן, שהגיע במיוחד מבני-ברק, נשא מדברותיו וקרא ל'מהפכה' בבין אדם לחברו.

"בכל הדורות, עוד מימי סדום ועמורה, רואים שהיו צריכים חיזוק גדול בבין אדם לחברו", אמר הגראי"ל מנהמת ליבו הכואב. "אי אפשר לתאר בזמננו שיהודי הורג. אפילו אם היה הורג יהודי פשוט... אנחנו צריכים לתקן את עצמינו ולהיזהר בבין אדם לחבירו. זה נורא ואיום, וכל אחד יזהר בכבוד חבירו ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו אמן".

לאחר מכן נאמרו 'קדיש' ואמירת 'עול מלכות שמים' על-ידי בנו של רבי אלעזר.

בסיום המעמד אמורים היו להישמע דברי הגר"ע יוסף, שהוקלטו בירושלים מבעוד מועד, אך בשל תקלה טכנית - הנאום לא הועבר.

"עוד נדע כמה חסר לנו רבי אלעזר"

המעמד נפתח בדברי דודו של רבי אלעזר - האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא מנתיבות: "באים אנו היום בלב דואב וכואב על המכה שהונחתה עלינו משמים ומקבלים אנו אותה באהבה כי כך רצונו של בורא עולם ואין לנו רשות להרהר.

"אנו נמצאים בימי בין המצרים. כל עם ישראל מתאבל על חורבן בית המקדש, ואנו מתאבלים על אדם צדיק וקדוש שבעוונותינו הרבים יד ה' פגעה בו.

"מה אנחנו יודעים? מה אנחנו מבינים? מי אנחנו שניכנס לחשבונותיו של בורא עולם? מה נאמר ומה נדבר? אוי לנו. קשה לנו מאוד. קיבלנו מכה שאף אחד לא חשב ולא חלם עליה.

"הנביא ירמיה מקונן באיכה 'דרכי ציון אבילות מבלי באי מועד', וכעת 'דרכי באר שבע אבלות'. האנשים שהיו מגיעים מדי יום ולילה הם כעת מבלי באי מועד".

את דבריו סיים הבאבא ברוך באומרו: "רבי אלעזר, אנחנו יודעים שהקרבת את עצמך למען עם ישראל. אנו מבקשים שתהיה שליח שלנו - למען המשפחה, למען תושבי העיר ולמען עם ישראל. תעמוד לפני כסא הכבוד ותבקש רחמים על בניך, בנותיך ונכדיך והאחים הקדושים. שהקב"ה יאמר די לצרותינו ולא נוסיף לדאבה עוד".

הגאון רבי יונה מצגר, הרב הראשי לישראל, ציטט בדבריו: "דוד המלך בהספדו על אבנר בן נר אמר: הלא תדעו כי שר וגדול נפל היום בישראל. רק שבעה ימים עברו מאז פטירתו ואנחנו עוד נדע כמה יחסר לנו רבי אלעזר. מי יצום מראש חודש אלול עד יום הכיפורים? כמה ספרים יכתבו מבית המדרש הזה? 'הלא תדעו'. היום אנחנו עדיין לא יודעים, אבל יום אחד עוד נגע.

"מאז גדליה בן אחיקם, לא זכור לי בהיסטוריה כי יהודי רצח רב בישראל. אם היה לנו כח, היינו צריכים להכריז צום לדורות, אבל בגלל תשעה באב החל בשבוע הבא - לאנשים לא יהיה כח".

את דברים סיים הגר"י מצגר בבכי קורע לב ואמר: "רבי אלעזר, תתפלל עלינו. האיראנים מאיימים עלינו. הפלסטינים מאיימים עלינו. אולי עלית בסערה השמימה בשביל להגן עלינו מי יודע איזו גזירה היית אמורה להיות עלינו".

"רבי מאיר אמר לי: אנשים שפגעו ברבי אלעזר - לא השלימו שנתם"

הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר קונן: "אוי לי על הריגת הצדיקים. העולם שומם בחסרונו של הצדיק. התורה שלו חסרה. התפילות שלו. אדם עשה מעשה שפל כל כך. הרי גם אם היה הורג גוי, היינו מתביישים".

הגר"ש החל למנות את הרוגי השושלת לדורותיה: "משפחת אבוחצירא הידועה בקדושתה ובגדולי עולם שבה. רבי יצחק, הבן של רבינו ה'אבי יעקב' מסר את נפשו - נהרג על קידוש ה'. רבי דוד אחיו של הבאבא סאלי, נהרג על קידוש ה'. הם היו ידועים במסירות הנפש שלהם. מי יודע איזו גזירה הייתה אמורה להיות על עם ישראל. מי יודע מה עשה הצדיק בשעה שנרצח. כמה הגן על עם ישראל. 'עין לא ראתה אלוקים זולתך'.

"האיש שרצח את רבי אלעזר, השפיל את כולנו. ואם דבר כזה קרה, כל אחד צריך להגיד בשלי הסער הגדול הזה. כל אחד צריך לחזור בתשובה 'כי מפני הרעה נאסף הצדיק'. כל אחד צריך להתעורר לתקן את המידות.

הרב הראשי סיפר: "היום היה אצלי מפכ"ל המשטרה ואמרתי לו שצריך להקים ועדה לחקור את שפיכות הדמים המתחוללת בתוך עמנו. כולם צועקים על מחירי הדיור והאוכל, אבל מי יצעק על דם שנשפך..."

לסיום, גילה הגר"ש דברים ששמע מכלי ראשון - מפי הבבא מאיר זצ"ל. "הייתי אצל רבי מאיר כמה פעמים ואמר לי על בנו רבי אלעזר דברים גדולים. אמר לי בזו הלשון: 'הרבה אנשים פגעו בו ולא השלימו את שנתם. ביקשתי מבני שלא יקפיד עליהם'".

"מי שישמיד את הפלאפון הפסול, הצדיק יגן עליו"

האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא מנהריה אמר בהספדו: "אחי הגדול רבי אלעזר היה חסידא קדישא. אין שני לו בשמירת העיניים. כל חייו קידש עצמו בסיגופים ותעניות. במשך ארבעים שנה שעמד על משמרתו, לא נתן שינה לעיניו ושירת את הציבור באמונה. כל דבר ששאלו אותו בכל מכמני התורה, אף פעם לא אמר איני יודע".

מכאן עבר לדבר על הנדרש מאיתנו אחר אסון כזה: "שני גדולי הדור, הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטינמן, כתבו לנו מכתבי הדרכה מפורטים - מה לעשות אחרי טרגדיה גזו. עשרות אלפים מגיעים לנחם אותנו מדי יום. זו התעוררות חד פעמית. צריך להתחזק כעת ולא לחכות שיקרה עוד אסון חלילה.

"אגלה לכם סוד", המתיק רבי דוד באוזני הנאספים. "כמה ימים לפני פטירת רבי אלעזר, בא אחייני להזמינו לבר מצוה של בנו, ופתאום התחיל לדבר איתו על עניני קידוש ה'. כמה ימים אחר, כך קרה מה שרצה".


הגאון רבי משה צדקה, ראש ישיבת 'פורת יוסף' - שבה למד רבי אלעזר בצעירותו - זעק: "עם ישראל נמצא במצוקה. מי יגן עלינו. אפשר לשבת ולהספיד כל הלילה ולא נגמור. לא רק רבי אלעזר נפטר. עולם הקדושה נפטר".

הוא ניצל את ההזדמנות וקרא "לבחורים להשמיד מבתיהם את הפלאפונים הפסולים והארורים ומי שישמיד, הצדיק יגן עליו".

האדמו"ר תהה: "מה קרה לנו?"

האדמו"ר מצאנז נשא דברים בעברית: "לא כל אחד ראוי לדבר, אבל ביקשוני לדבר וחז"ל אמרו 'כל המתעצל בהספדו של חכם ראוי לקוברו בחיים'. כל אדם מישראל צריך להרגיש את הכאב והחלל שנוצר בעולם.

"מיום גדליה בן אחיקם לא היה כדבר הזה. עם ישראל רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים. מה קרה לנו? איך יכול לקרות דבר כזה אצל יהודים? אף אחד לא יכול להבין. כולם עומדים דום. התשובה היא: כי מפני רעה נאסף הצדיק.

"שמעתי מאבי האדמו"ר (ה'שפע חיים') זצ"ל שלפני ימות המשיח יהיו דברים שגם הצדיקים לא יבינו. אוי לנו כי חטאנו. וכשבאה צרה, בדרך כלל נותנים הזדמנות להתפלל, ולפעמים באה גזירה שלא נותנים הזדמנות להתפלל. מידת הדין התגברה - והגזירה מוחלטת. זה מה שקרה כאן. לא נתנו לנו אפילו דקה להתפלל".

האדמו"ר סיים: "שנזכה לקדש שם שמים ובית צדיקים יעמוד ויאמר לצרותינו די והחצר תפרח וימשיכו בדרכו של הצדיק".

"שנזכה להרבות כבוד שמים"

בנו ממשיך דרכו הרה"צ רבי פנחס אבוחצירא נשא את דבריו במעמד הגראי"ל שטיינמן ומורו ורבו הגר"א פילץ.

רבי פנחס אמר: "אנו עומדים בליל השבעה על אבא זצ"ל. אבא, שכל חייו היה קרבן ציבור והיה מסור לציבור, ובכסא שבו ישב ועזר לציבור, שם הוא מסר את נשמתו. וזה דבר לא מובן.

"הלילה הוא ליל השבעה וליל ההולדת של אבא, והקב"ה רצה בפטירה של אבא לעורר את עם ישראל את המשפחה, את התלמידים, החסידים. הקב"ה רצה לעורר שיהיה חיזוק להרבות כבוד שמים בעולם. שכל אחד שהיה לו קשר עם אבא, יתחזק ויקבל לעילוי נשמתו.

"אנו מקווים שנוכל לעמוד לצידה של אמא שעזרה לו בכל הכח ונתנה לו את הכלים לעלות בתורה. היא, שנחבאת אל הכלים. ה' יעזור גם לכל האחים ונזכה להרבות כבוד שמים ולראות את הגאולה השלימה ויבלע המוות לנצח".





































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד