כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ראש הממשלה "נחטף": הסיפור המוזר מאחורי ההתפטרות המפתיעה

כשמטוסו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי נחת בסעודיה ביום שישי, ה-3 בנובמבר, הוא הבין שבישלו לו משהו • מכשיר הטלפון שלו הוחרם, ולמחרת הוא נאלץ להתפטר מתפקידו כראש ממשלה בהודעה ששודרה על ידי ערוץ טלוויזיה סעודי בבעלות הממלכה הסעודית

סעד אל חרירי. צילום: רויטרס
סעד אל חרירי. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



הסיפור מאחורי ההתפטרות המפתיעה: כשמטוסו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי נחת בסעודיה ביום שישי, ה-3 בנובמבר, הוא הבין שבישלו לו משהו.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי לא היו שם שורה של נסיכים סעודים שהמתינו לו לקבל את פניו כפי שמקובל בדרך כלל לקבל ראש ממשלה בביקור רשמי אצל המלך סלמאן.

גורמים המקורבים לחרירי אומרים שסעודיה הגיעה למסקנה כי ראש הממשלה שהוא בן ברית של סעודיה, נאלץ לעזוב את לבנון משום שלא היה מוכן להתעמת עם חיזבאללה.



מכשיר הטלפון שלו הוחרם, ולמחרת הוא נאלץ להתפטר מתפקידו כראש ממשלה בהודעה ששודרה על ידי ערוץ טלוויזיה סעודי בבעלות הממלכה הסעודית.

"כשמטוסו של חרירי נחת בריאד, הוא הבין מיד שמשהו לא בסדר", אמר מקור מלבנון "אף אחד לא חיכה לו".

סעודיה דחתה את ההאשמות שהיא זו שהכריחה את חרירי להתפטר ואמרה שהוא אדם חופשי.

מאז חרירי לא הגיב בפומבי על מעשיו בסעודיה, ואין כל סימן מתי הוא יחזור ללבנון.

חרירי זומן לממלכה לפגוש את המלך הסעודי סלמאן בשיחת טלפון ביום חמישי, ה -2 בנובמבר.

לפני שיצא, הוא אמר לעוזריו שהם ימשיכו את עבודתם, ושהוא יפגוש אותם בסוף השבוע בים האדום בשארם א-שייח', שם הוא היה אמור להיפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי בשולי פורום הנוער העולמי.

כשחרירי נחת הוא הלך לביתו בריאד בירת סעודיה. משפחתו מתגוררת שם, ולכן יש לו הרבה מה להפסיד אם יסרב לבקשות של סעודיה, בנוסף יש לו הרבה מאד נכסים בסעודיה.

מקורב לחרירי אמר כי המנהיג הלבנוני קיבל שיחת טלפון מנסיך סעודי, שביקש ממנו להגיע לפגישה עם יורש העצר מוחמד סלמאן.

הוא חיכה כארבע שעות לפני שהציג את נאום ההתפטרות שלו בטלוויזיה, אמר המקור שדיווח לרויטרס.

נשיא לבנון, מישל עוון, בעל ברית של חזבאללה, אמר לשגרירים הזרים של לבנון כי סעודיה חטפה את חרירי. ביום שישי אמרה צרפת כי היא דורשת מסעודיה להחזיר לחרירי "את כל חופש התנועה שלו".

בנאומו אמר חרירי כי הוא חשש להתנקשות והאשים את איראן ואת חיזבאללה, הוא אמר שהעולם הערבי "יחתוך את הידיים המרושעות", (כשהתכוון לחיזבאללה) אבל מקור המקורב לו טען שהנאום שנאם אינו אופייני למנהיג הלבנוני, וככל הנראה הסעודים הכריחו אותו לנאום כך.

בהצהרה שמסרו בכירים במפלגה של חרירי נאמר כי "המפלגה עומדת באופן מלא מאחורי חרירי כמנהיגה. עוזרו של חרירי ושר הפנים, נווהד מכנוק, דחה את הרעיון שאחיו בהאא יחליף את אחיו סעיד".

"אנחנו לא עדרי צאן או חלקת אדמה שאפשר להעביר את הבעלות מאדם אחד לשני, ובלבנון זה קורה בבחירות".

בני משפחה, עוזרים ופוליטיקאים שפנו לחרירי בריאד, אומרים שהוא חושש ואינו מוכן לומר דבר מעבר ל"אני בסדר". כשנשאל אם הוא חוזר, הם אומרים שהתשובה הרגילה שלו היא: "אינשאללה" (בעזרת השם)

המהלך הזה דחף את לבנון אל חזית המאבק בין הממלכה הסונית השמרנית של ערב הסעודית לבין איראן המהפכנית השיעית.

היריבות בין סעודיה לאיראן עוררה סכסוכים בעיראק, בסוריה ובתימן, שם הסעודים והאיראנים לוקחים צד, וכעת היא עלולה לסכן את היציבות בלבנון, שם ניסתה סעודיה להחליש את קבוצת הטרור חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן.

מקורות לבנוניים אומרים כי סעודיה מקווה להחליף את סעד חרירי עם אחיו הבכור בהאא כפוליטיקאי הסוני העליון של לבנון. בהאא נמצא ככל הנראה בסעודיה ובני משפחת חרירי התבקשו לנסוע לסעודיה כדי להתחייב לנאמנות לבהאא, אך משפחת חרירי המורחבת סירבה.
סעודיה לבנון סעד אל חרירי התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד