י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מאסר על תנאי וקנס של עשרות אלפים נגזרו על רבה של חולון לשעבר

שבעה חודשים לאחר הרשעתו בגין קידום בד"ץ 'בית יוסף' הנמצא בשליטת משפחתו, תוך ניגוד עניינים חמור ולאחר שהתפטר מתפקידו, ביהמ"ש השית עליו קנס בסך 75,000 שקל • בית המשפט: "הנאשם מכיר בפגם המוסרי שדבק במעשיו"

הרב אברהם יוסף. צילום: פלאש 90
הרב אברהם יוסף. צילום: פלאש 90



חמישה חודשי מאסר על תנאי נגזרו על הרב אברהם יוסף, שהורשע בקידום בד"ץ בית יוסף בעת ששימש רב עיר.

חמש שנים לאחר שנפתחה חקירה נגדו ושבעה חודשים לאחר שהורשע בכך שקידם את בד"ץ בית יוסף, השייך למשפחתו, בעת ששימש כרב העיר חולון, בית משפט השלום בתל אביב גזר על הרב אברהם יוסף חמישה חודשי מאסר על תנאי, וכן פיצויים בסך 75,000 ש"ח.

גזר הדין ניתן במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות, במסגרתו הרב אברהם יוסף התפטר מתפקידו כרב העיר חולון, עזב באופן בלתי חוזר את תפקידו כחבר מועצת הרבנות הראשית עד לסיום הקדנציה הנוכחית והתחייבות שלא להתמודד שוב על תפקיד זה, וכן התחייבות שלא להתמודד על תפקיד ציבורי כלשהו למשך 7 שנים מיום חתימת ההסדר.

במסגרת הכרעת הדין שפורסמה ב'בחדרי חרדים', נקבע בין השאר כי במסגרת תפקידיו פעל בניגוד עניינים בתחום הכשרות, בכך שניצל מעמדו וניתב בעלי עסקים לממכר בשר לשכור את שירותי בד"ץ 'בית יוסף', גוף השגחת כשרות פרטי בבעלות משפחתו, לגביו נקבע כי להרב יוסף אינטרס אישי, משפחתי וכלכלי, הגם שלא ישיר.

בהתאם לממצאי הכרעת הדין, הרב אברהם יוסף הסכים להעניק תעודת כשרות מהדרין מטעם הרבנות המקומית רק לעסקים לממכר בשר ששכרו את שירותיו של אחד משלושה גופי בד"ץ שאישר, כאשר רק בד"ץ בית יוסף, שהוא אחד מהשלושה, פנה לציבור צרכני הכשרות הספרדי, שהוא הרוב המכריע בערים חולון ואור יהודה, ואילו השניים הנוספים שאושרו, בד"ץ העדה החרדית וכשרות הרב לנדאו, היו מזוהים יותר עם העדה האשכנזית ומחירי הבשר תחת פיקוחם יקרים ממחירי הבשר של בד"ץ בית יוסף. בדרך זו, כך נקבע, לא הותיר הרב בידי ציבור צרכני הכשרות הספרדי בחירה ממשית, אלא להתקשר עם בד"ץ בית יוסף בלבד.

עוד נקבע במסגרת הכרעת הדין כי מעשיו הביאו לקידום גוף אחד שיש לו אינטרס לגביו ולמניעת תחרות חופשית בערים המדוברות, ומשכך פגעו הן בגופי הכשרות הפרטיים האחרים, הן בבעלי העסקים, והן בציבור צרכני הכשרות, אשר לו בעיקר חב הרב אברהם יוסף חובת נאמנות מתוקף תפקידו.

"העובדה שלא הובאו ראיות ישירות לאופיו של הקשר בין הנאשם לבין אחיו (הרב משה יוסף א.ש.), כפי שגרסה ההגנה בסיכומיה, אינה שומטת הקרקע תחת קיומו של הקשר בין הנאשם לבד"ץ בית יוסף, שכן, כאמור, מדובר בקרבה מדרגה ראשונה ולכך, לטעמי, משמעות כמעט מכרעת" כתב השופט בהכרעת הדין.



החקירה החלה בשנת 2012 בעקבות חומרים שהועברו ליועץ המשפטי לממשלה ממשרד מבקר המדינה ולאחר בחינתם בפרקליטות המדינה. במהלך החקירה נגבו הודעות רבות, נחקרו באזהרה מעורבים שונים, ונתפסו מסמכים רלוונטיים.

כתב האישום שהוגש בדצמבר 2015, מפרט כי הרב אברהם יוסף שכיהן כרב העיר חולון מאז תשנ"ח, החל מתחילת כהונתו כרב העיר חולון ועד סוף 2013, הוא הנחה את הכפופים לו, בכתב ובעל פה, כי בעלי עסקים לממכר בשר בחולון, המבקשים לקבל תעודת כשרות 'מהדרין' מהרבנות, חייבים לעבוד עם אחד משלושה בד"צים בלבד – בד"צ בית יוסף, בד"צ העדה החרדית או בד"צ הרב לנדאו. כאשר הרב יוסף מונה כממלא מקום רב העיר אור יהודה, הוא מסר הנחיה זהה לכפופים לו.

משמעות הנחייתו הייתה חיובם של בעלי עסקים לקבל פיקוח ולשלם רק לאחד הבד"צים הנ"ל, כתנאי לקבלת תעודת מהדרין מהרבנות, בעוד שקודם לכן לא הייתה כל הנחיה מגבילה כאמור, ובפועל, עד תחילת כהונתו של הרב יוסף, פיקחו בערים אלו בד"צים נוספים על מכירת הבשר. בהתאם להנחיה, ניתנה הודעה לבעלי עסקים בחולון ובאור יהודה כי עסק לממכר בשר אשר לא ימלא אחר ההנחיה, לא יקבל תעודת כשרות מסוג 'מהדרין' מהרבנות.

ככלל, רב עיר יכול להתנות תעודת כשרות מסוג "מהדרין" בפיקוח של בד"צ פרטי כלשהו, אך הרב יוסף במעשיו, ניתב למעשה את בעלי העסקים בעיר דווקא לבד"צ בית יוסף ולמעשה לא הותיר להם בחירה ממשית בין הבד"צים השונים.

בד"צ העדה החרדית ובד"צ הרב לנדאו מזוהים עם העדה האשכנזית, כאשר רוב ציבורי צרכני הכשרות בערים אלה הוא ספרדי, ובנוסף, מחירי הבשר בהכשרים אלה יקרים משמעותית ממחירי הבשר בהכשר בד"צ בית יוסף ובד"צים אחרים המזוהים עם העדה הספרדית. על פי כתב האישום, הרב ידע זאת ולמרות זאת נתן את ההוראה האמורה תוך שהוא נמצא בניגוד עניינים. כתוצאה מההנחיה, ועל מנת לשמור על תעודת הכשרות מסוג 'מהדרין' אשר ניתנה להם מטעם הרבנות, החלו בעלי העסקים, בלית ברירה, לשלם לבד"צ בית יוסף עבור שירותי הפיקוח שלו.

בכתב האישום נטען גם כי במעשיו הפר הרב אברהם יוסף אמונים ופגע פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות פעולותיהם של עובדי השירות הציבורי, עקב כך שפעל בניגוד עניינים, בתחום הכשרות, ומתוך אינטרס אישי – משפחתי וכלכלי מובהק, בהיות בד"ץ בית יוסף בבעלות משפחתו.

כן נכתב כי קידם את בד"ץ בית יוסף, הנמצא בבעלות משפחתו, תוך ניצול מעמדו הרם כרב העיר חולון ואור יהודה, והפלה לרעה בד"צים אחרים, אשר נתנו השגחה לעסקים לממכר בשר בחולון ואור יהודה עד למתן ההנחיה, וכי הנאשם מנע תחרות חופשית בעסקי הבשר בחולון ובאור יהודה, ובכך פגע פגיעה כלכלית בבעלי העסקים.

לרב יוסף התקיים שימוע בפני פרקליט המדינה אך טענותיו נדחו. לאחר סיום חקירת המשטרה והמלצתה להעמידו לדין, פרקליטו, עו"ד נבות תל-צור, מסר בתגובה, כי "הרב יוסף כיבד את החקירה ודחה בתוקף את הטענות שהועלו בפניו. הרב פעל כדין, בתום-לב ובשקיפות, והוא סמוך ובטוח כי לכשיבחנו הדברים בפרקליטות, יובהר כי לא דבק רבב במעשיו".

כאמור, בהמשך הרב הורשע והבוקר (שני) בית משפט השלום בתל אביב קיבל את הסדר הטיעון וגזר עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 75 אלף שקלים.
אברהם יוסף ניגוד עניינים קנס בדץ בית יוסף חולון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד