י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הרב אברהם יוסף מדבר לראשונה על התככים בצמרת ש"ס: "פועלים מ'אגו'"

הרב אברהם יוסף מדבר לראשונה על סערת ההקלטות בש"ס • על מאמצי ה'שלום הספרדי' שהוא אינו מוכן להיות שותף להם, ומדוע? • ולראשונה הוא חושף מי פעל להרחקתו מתפקיד הרב הראשי הספרדי והראשון לציון והוביל גם להדחתו מתפקיד הרב הראשי לחולון • מסיר את הכפפות

הרב אברהם יוסף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90
הרב אברהם יוסף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90



הגר"א יוסף, בנו חביבו של הגר"ע יוסף, ומי שהיה המועמד המועדף של מרן זצ"ל להמשיך את דרכו כראשון לציון והרב הראשי הספרדי, עד שקם מי שדאג לפגוע בשמו הטוב ובסיכוייו להיבחר, עשה ביום חמישי האחרון מעשה - הוא התייצב בבית מדרשו של הראשון לציון ורבה של ירושלים הגרש"מ עמאר, נשא את השיעור השבועי במקומו, והורה את הדרך להגן על כבוד תלמידי חכמים מפני מבזים ועושי עוול, תוך היצמדות לצו "לא תגורו מפני איש".

כאשר הפוגעים ירו את חיציהם בגרש"מ עמאר, בהתקפת פתע שלוחת רסן שהחלה בשיחות טלפון שהוקלטו ובהפצת קלטות שנועדו להכפישו, שהה הגרש"מ עמאר במסע בקרב הקהילות היהודיות בספרד, פורטוגל ופנמה. הוא נשא שיעורי תורה ושיחות בהלכה ואגדה שמשכו אליהם קהל עצום, ובאף אחד מהם לא התייחס לסערה שאליה שורבב שמו.

הגר"א יוסף, שימש עד לאחרונה ממש, כרבה הראשי של העיר חולון, ונאלץ לעזוב גם את תפקידו זה, בעקבות אותה רדיפה שנועדה להרחיקו מכס הראשון לציון. ידיו רב לו, במהפכה שעוברת על העיר חולון שסימלה בעבר את החילוניות והריחוק מיהדות, בהשבת העטרה ליושנה אצל מאות משפחות שהחלו לשמור תורה ומצוות, בחיזוק מוסרות הכשרות והטהרה ובהפצת תורה וביאור ההלכה לאלפי שומעי לקחו בשעורים שהוא נושא בקביעות בחולון וברבות מערי ישראל.

בשיחה מיוחדת עם 'מרכז העניינים', ניאות הגר"א יוסף להתייחס לסערת הפצת הקלטות, שהשתוללה בשבוע האחרון, אחת מהן של אביו הגדול מרן זי"ע, ולשובלי האבק המחניק שהיא הותירה אחריה בנושאים רבים המסתעפים ממנה.

האם בהוצאת קלטת שבה שיחה בין שניים ששוחחו ביניהם, יש משום הפרה של חרם דרבנו גרשום? – פתחנו את השיחה ושאלנו.

הגר"א יוסף רואה את המעשה כחמור הרבה יותר ומשיב: "זהו איסור חמור מאד. אין חרם דרבנו גרשום. זהו איסור חמור של 'ארור מכה רעהו בסתר'. אדם שמדבר עם חברו אין לו ענין שזה יפורסם ברבים. אם הייתה לו כוונה שהדברים יפורסמו ברבים, הוא היה נזהר בלשונו יותר. הוא דיבר בצורה חופשית. הוא לא יודע שמקליטים אותו, ואפילו אם היה יודע זה לא היה על דעת שיפרסמו ברבים. יש דברים שמראש נעשים בפרהסיה. אבל כאן זה נעשה בצנעה. מי יכול לעלות על דעתו שהצנעה תהפוך לפרהסיה? זה נקרא מכה רעהו בסתר! ארור! המילה הכי חמורה בתורה".

ואם בשיחה הזו פגעו ברבנים ובכבוד התורה, צריך להחריש ואסור לפרסם את גנותו של המכפיש?
הגר"א יוסף: "לא, אסור. שיוכיח אותו ב-4 עיניים ולא יגרום לו לביזיון. מי אמר שמותר לבזות עושי רשעה? מותר לבזות אם יש תועלת בביזוי, אבל סתם – אסור. זו הייתה שיחה בין שניים".

לעצם הקלטת רב בלי ידיעתו, כמו בקלטת שהוצאה השבוע מדבריו של מרן זצ"ל אומר הגר"א יוסף כי "בוודאי שאסור, גם אם מדובר בשיעור תורה. אפילו בתוך שיעור תורה כל רב אומר מילה כאן ומילה כאן, שאם היה יודע שמקליטים אותו היה זהיר יותר. הוא היה מעדן את המלים יותר. הרב שמדבר רואה מי הציבור שעומד לפניו. לפעמים לאותו ציבור זה מתאים אבל לציבור אחר זה לא מתאים. אם הוא יודע שמקליטים ויעבירו את זה הלאה, הוא מאד זהיר בלשונו. למשל, עד לפני חצי שנה לא הקליטו את השיעור שלי ביום שלישי בבני ברק. בחצי שנה האחרונה מקליטים את השיעור ואני מאד זהיר. אני משתדל מאז לברור את המלים וחס ושלום שלא תשמע מהם פגיעה במאן דהו. אבל להקליט רב בשיחה אישית ולהוציא קלטת החוצה? – זה אסור בתכלית האיסור".

בהתייחסות ראשונה וגלוית לב לעזיבת תפקידו הממלכתי כרבה הראשי של חולון אומר הגר"א יוסף: "אני כבר לא הרב של חולון. אני ממשיך בכל מה שעשיתי בלי התואר. בלי המשכורת. לא קרה כלום, והאמן לי שאני לא מובטל. אני מגיע הביתה עייף באותה מידה. אני ממשיך עם בתי הכנסת, עם שעורי התורה, עם הפעילות הציבורית שלי. למנוע חילולי שבת, לקדש שם שמים. מה אני חי מהמדינה? אני חי מהתארים? מהכבוד? כל ראשי הקהל ב"ה לא רק מזדהים איתי, גם ממשיכים לבוא להתייעץ איתי בכל נושא. הקמנו תיכון בחולון, ובעזרת ה' בשנה הבאה ייפתחו בתי ספר. העתיד לפנינו. יש כל כך הרבה מה לעשות. מה? – כל מה שעשיתי, היה מכח היותי הרב הראשי? עשיתי כי זה בנשמה שלי. כך חינך אותי אבא שלי".

אם ככה הרב יוכל להתפנות עכשיו יותר לדברים הציבוריים...

הגר"א יוסף: "למשל".

למשל, לתרום להשכנת שלום בתוך הציבור הספרדי...

הגר"א יוסף, מפסיק אותנו בטרם השלמנו את השאלה ואומר בהחלטיות: "לא, לא, לא. קטונתי. בדברים שאדם יודע שהוא יכול להועיל ולהשפיע הוא חייב. אבל בדברים שהוא יודע מראש שהוא אינו יכול, לא רק שאינו חייב, אלא שעדיף בשב ואל תעשה".

וכאן עובר הגר"א יוסף לבאר את כוונותיו ואינו משאיר מרווח לספקות באשר להן: "הנפשות שפועלות כאן, פועלות יותר מ'אגו' מאשר מחיפוש האמת. יותר מ'אגו' מאשר מיראת שמים. אמר פעם גדול המשגיחים הגאון רבי חיים שמואלביץ, שהלשם שמים נגמר אחרי חצי דקה. והוסיף לי המשגיח של 'קול תורה' הגאון רבי גדליה אייזן, ר'ב חיים אמר חצי דקה ואני אומר גם עשר שניות בקושי".

ולכן, צריך להרים ידיים?

הגר"א יוסף: "אני כן. אני מרים ידיים".

ולאחר שתיקה קלה הוא מוסיף: "אני אומר לך עוד יותר – התערבות שלי יכולה גם להתפרש כנקמה. הרי עשו לי עוול שאין לו כפרה. עשו לי דבר שהוא מחריד. עצם כל המשפט שלי. הכל דרך אותם אנשים, דרך אותם המחשבות, אותו הלך ההנהגה שלהם. אני ב"ה עובד את הקב"ה, אני גם מבין שהם המקל שהקב"ה החליט לאחוז בו ולהכות בי. אני מקבל את זה באהבה ואפילו בשמחה. אני שמח, עובד ממש בלי שום שינוי. מרימים אלי טלפונים ושואלים אותי בכל מיני עניינים שנוגעים גם לרבנות וגם לציבור. אני עונה ושמח להמשיך".

ועם כל זאת כאשר נשאל הגר"א יוסף אם יהיה מוכן להצטרף למועצת רבנים וחכמים, שלא תתערב בנושאים פוליטיים שהוא נכווה מהם והיה קרבן ששילם עליהם מחיר יקר, אלא תפעל בקרב העמך, בפריפריות ובריכוזים של פשוטי העם, אליהם פנה אביו מרן זצ"ל, הוא מצהיר שישמח להשתתף. "אם זה לא בצד הפוליטי, כן. אני מאד מתעב את הפוליטיקה. אבל למועצת רבנים וחכמים כזו אצטרף".

הראיון נערך ע"י יצחק נחשוני ומתפרסם בשבועון 'מרכז העניינים'
הרב אברהם יוסף חולון הרב שלמה משה עמאר סערת ההקלטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד