י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על התמודדות עם גזים (קוליק) אצל תינוקות-טיפ מועיל או מיתוס נפוץ?

תופעת הגזים מטרידה אימהות צעירות ומנוסות כאחד, ששומעות על עוד ועוד טיפים והמלצות להתמודדות עמה ולכן אין פלא שנוצרו סביבה המון מיתוסים עם השנים: "הימנעות מאכילת מוצרי חלב" או "הפחתה בשתיית מוגזים" הם רק חלק מהם. רננה מזרחי, דיאטנית קלינית והמנהלת המדעית של מטרנה, עושה סדר באמירות הנפוצות וקובעת האם מדובר בטיפ מועיל או במיתוס בלבד?

pixabay
pixabay



1.לא כל בכי מעיד על רעב וניתן לזהות בין סוגי בכי שונים של התינוק.

נכון! בכי הוא דרכו של התינוק לתקשר עם העולם בהיותו האמצעי הטוב ביותר שברשותו על מנת להניע את המבוגרים המטפלים בו לגשת לעזרתו. חשוב לזכור שלא כל בכי מעיד על רעב. אם התינוק אכל לאחרונה והוא בוכה באופן פתאומי, למשך 3 שעות ביום, לפחות 3 פעמים בשבוע הוא ככל הנראה סובל מקוליק. אם תהיו קשובים תוכלו ללמוד שבכי של רעב שונה מבכי של כאב או של אי נוחות ותוכלו לפעול בהתאם על מנת להרגיע את התינוק עם הפתרון המתאים.

2.גזים (קוליק) היא תופעה שאין מה לעשות כנגדה, היא פשוט מתרחשת אצל תינוקות רכים.

תופעת הקוליק בתינוקות נפוצה מאד בחודשים הראשונים לחיים כחלק פיסיולוגי טבעי מהליך הבשלת המעי. היא מלווה בהתקפי בכי חזקים, לעיתים למשך שעות ארוכות המלווים בפנים סמוקות, אגרופים קפוצים כתוצאה מאי הנוחות הבטנית של התינוק. חשוב לזכור, יש מספר דרכים להקל על התינוק – ראשית, חשוב מאד להקנות לו הרבה חום ואהבה. נסו לשמור על רוגע עד כמה שניתן, לא להילחץ או לכעוס על התינוק, הרבו להחזיקו על הידיים ואל תחששו מכך ש ”יהפוך מפונק " או ש ”יתרגל להיות על הידיים" . הענקת חום, אהבה ורוגע יעזרו לו בעת הכאב. עיסוי אמבט חמים או עיסוי עדין לבטן יכול להקל גם כן. ניתן להפשיט אותו מבגדיו (לוודא כמובן שהסביבה חמימה מספיק) ולעסות את בטנו במרכזה בתנועות סיבוביות ומעגליות בכיוון השעון. בעת התקפי הבכי נסו להחזיקו כשבטנו מונחת על זרועכם ורגליו משתרבבות כלפי מטה, .תנוחה זו המוכרת כתנוחת 'נמר על עץ' יכולה להקל מאד על אי הנוחות הבטנית.

3.אצל מי שמזינה באופן טבעי, הגורם לגזים (קוליק) מהם סובל התינוק טמון בתפריט האם.

אין לכך עדות מחקרית לכך שיש מזונות שגורמים ל'גזים' אצל התינוק. האמונה ששתיית משקה מוגז גורמת לגזים גם אצל התינוק היא מיתוס נפוץ וכמוהו יש עוד מזונות שנתפסים כגורמים לגזים ובהם קטניות, כרוב וכרובית, מזון חריף ומאכלים חלביים. אין הוכחות מדעיות לכך שהימנעות ממאכלים מסוימים מקלה, אבל כן תוכלו לנסות להוריד מזונות חשודים ולבדוק אם חלה הטבה אצל תינוקך. בחלק מהמקרים הימנעות מחלב ומוצריו מיטיבה עם התינוק, אך חשוב לבדוק זאת באופן אישי ולראות אם חל שיפור. במידה וכן, מומלץ להיוועץ עם דיאטנית לגבי מקורות חלופיים לסידן בתפריט ולגבי הצורך בנטילת תוסף סידן.


4.גזים נוצרים כתוצאה מבליעת אוויר בעת שתייה מבקבוק.

לא מדויק. תופעת הגזים היא כאמור תופעה טבעית הקשורה בתהליך של הבשלת המעי. היא לא נגרמת מבועות אויר בעת השתייה מבקבוק. יחד עם זאת, אם לתינוק יש גזים, כדאי להקפיד על מהלך ההאכלה כך שזרימת החלב מהפטמה לא תהיה מהירה מדי, מה שעלול להוביל לבליעת אוויר ולהחרפת תופעות הקוליק. כדאי גם להקפיד על המסה מלאה של אבקת התמ"ל לפני ההאכלה.



5.התופעה חולפת מאליה סביב גיל 3 עד 4 חודשים

אכן, מרבית התינוקות מפסיקים לסבול מהתופעה בגיל זה, אך בזמן שהיא בשיאה קשה מאד לראות את זה מגיע ולהמתין. קשה לנו ההורים לעמוד בפני אי השקט של התינוק והבכי שלו ולהמתין עד שזה יחלוף מעצמו בעוד אי אילו חודשים. במידה והתינוק ניזון מתמ"ל – תרכובת מזון לתינוקות, כדאי לשקול מעבר למוצר ייעודי כמו מטרנה מהדרין ספיישל, המכיל רכיבים המסייעים לעיכול קל: פרוביוטיקה, הרכב שמנים ייחודי מסוג בטאפלמיטאט שהוכח מחקרית כתורם לעיכול קל, יציאות רכות ולהפחתת משך הבכי בתינוקות בכ50% והרכב פחמימות דל לקטוז להקלה על מצבי אי הנוחות הבטנית והפחתת משך בכי.
מטרנה קוליק תינוקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד