ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

קופת הצדקה הפרוצה של חברה קדישא: לאן מתגלגלים מיליוני שקלים בשנה?

תקנה היסטורית מאפשרת למאות חברות הקדישא הפועלות בישראל לחלק מיליוני שקלים לצדקה. אף גורם בישראל לא מפקח על הנושא, ואיש לא יודע למי בדיוק מועברים הסכומים העצומים

רכב חברה קדישא. צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
רכב חברה קדישא. צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



חברות הקדישא, כ-600 גופים שונים בישראל, רשאיות על פי תקנה היסטורית להעביר עד 5% מכספי דמי הקבורה המגיעים אליהן מהביטוח הלאומי עבור צדקה. מתחקיר תוכנית התחקירים "על המשמר" של לינוי בר גפן, שתשודר הערב (ג') בכאן - תאגיד השידור הציבורי, עולה כי מדובר במיליוני שקלים בכל שנה, שניתנים ללא כל פיקוח.

ב-2014 למשל הועברו כ-234 מליון שקל על ידי הביטוח הלאומי עבור דמי קבורה לכל אותן מאות חברות המפוזרות ברחבי מדינת ישראל. ב-2016 עלה הסכום ל-250 מליון שקל. אם החוק קובע כי 5% מתוכם יועברו לצדקה, הרי שמדובר בכ-12 מיליון שקל בשנה. הניסיון להבין להיכן הולך כל הכסף העלה תשובה מוזרה מהמשרד לשירותי דת: הם בודקים אם מדובר ב-5% ולא יותר, אך לא יודעים כלל למי מחולק הכסף.

ייתכן כי המשרד לשירותי דת רק פועל על פי הוראות היועץ המשפטי לממשלה. מהוראות משרד המשפטים לרשות הארצית לענייני דת מיוני 2007 עולה כי חלוקת הסכומים האלה צריכה להיעשות, לכאורה, בצורה מסודרת מאוד: החברה תגיש בקשה מסודרת כולל הסכום, תצרף דו"ח כספי מבוקר של רואה חשבון, מנהל אגף הפיקוח יוודא כי החברה אינה גירעונית וכי הסכום אינו עובר את ה-5%. רק כשיינתנו כל האישורים, ניתן יהיה להעביר את הסכומים לצדקה. עם זאת, גם ההוראות האלה לא כוללות בדיקה של הגופים אליהם הצדקה אמורה לעבור.

כך נוצרת פרצה תמוהה: מנתוני התחקיר , וכן מבדיקת TheMarker, עולה כי ההחלטה למי לתת את הסכומים, כמה ומתי, נתונה לחלוטין להחלטת החברה המקומית, ואין עליה כל פיקוח.

כך למשל פועלות בירושלים 15 חברות קדישא שונות. חברה קדישא הבבלים כלל לא מחלקת את הסכומים לצדקה. לדבריהם זו היתה החלטת הנהלת העמותה. לעומת זאת בקהילת ירושלים, הגדולה בעיר, אומרים כי הם מחלקים לחתנים וכלות 400-800 שקל לזוג, אך אין בידיהם רשימות למי ניתן הסכום. אך אחד הפקידים טען כי הסכומים מחלוקים לכל מי שמבקש, מכלל החברות והמגזרים, אך אם אין כל רשימה - קשה לבדוק את הטענה.

בתל אביב לא הסכימו להעביר נתונים, וגם מחיפה לא התקבלה רשימה. בכיר לשעבר במשרד לשירותי דת אמר כי לדעתו הסכומים ניתנים פעמיים בשנה כקמחא דפסחא, קרי תלושים או מזון לחגים, אלא ששוב לא ברור מי מחליט כמה ומתי.

מהמשרד לשירותי דת נמסר: "המשרד אכן מפקח אחר סכומי הכסף המועברים מחברות קדישא לצדקה".

הבקשה לקבל רשימה מסודרת של כלל הגורמים להם הועברו הסכומים, או דו"ח כלשהו, לא נענתה.
חברה קדישא כספי צדקה על המשמר ביטוח לאומי דמי קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד