כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

גנרל בארה"ב: "אם טראמפ יורה לשגר טיל גרעיני - ניתן יהיה לסרב"

חרף העובדה שעל פי חוקת ארה"ב, הנשיא הוא גם המפקד העליון של הצבא - גנרל בצבא ארה"ב אמר בסנאט כי "צו של הנשיא לירות נשק גרעיני יכול להידחות על ידי הקצין הבכיר, במידה והצו שיינתן יהיה בלתי חוקי"

טראמפ ורוברט קלר. צילום: רויטרס
טראמפ ורוברט קלר. צילום: רויטרס

,

גנרל חיל האוויר של ארה"ב בדימוס אמר אתמול (שלישי) בסנאט כי "צו של הנשיא דונלד טראמפ או מישהו מיורשיו לירות נשק גרעיני יכול להידחות על ידי הקצין הבכיר בפיקוד האסטרטגי של ארה"ב אם צו זה יהיה בלתי חוקי".

בעדותו בפני ועדת יחסי החוץ אמר האלוף בדימוס, רוברט קלר, כי הכוחות המזוינים של ארה"ב מחויבים לציית להוראות משפטיות וחוקיות"

קלר, ששימש כראש הפיקוד האסטרטגי החל מינואר 2011 ועד נובמבר 2013, אמר כי העקרונות המשפטיים של הצורך הצבאי, ההבחנה והמידתיות, חלים גם על החלטות לגבי שימוש בנשק גרעיני".

קלר נשאל על ידי הסנאטור בן קרדן ממדינת מרילנד, הנציג הדמוקרטי הבכיר של הוועדה, "האם פירוש הדבר שפקודה אסטרטגית של הנשיא לשגר טילים גרעיניים, יכולה להיות מסורבת אם היא לא חוקית".

"כן", ענה קלר, והוסיף כי התפתחות שכזו תוביל ל"מצב קשה מאוד". ועשויה להניע את הנשיא למנות גנרל חדש לביצוע ההוראה שלו, אמר בריאן מק'קון, לשעבר סגן מזכיר ההגנה של ממשל אובמה, שדיבר גם הוא בוועדה.

ברוס בלייר, לשעבר קצין שיגור טילים גרעיניים ומייסדו של "גלובל זירו", התנועה הבינלאומית לחיסול נשק גרעיני, אמר כי "גם אם מפקד עם ארבעה כוכבים של הכוחות הגרעיניים שמאמין שהצו הוא בלתי חוקי, הוא לא יכול לעצור את זה, כי הפקודה מגיעה גם לצוותים נוספים בו זמנית, המפקד יכול לנסות לעקוף את הפקודה ולהורות על ביטול אבל זה יהיה מאוחר מדי" אמר.

אם הפקודה של הנשיא לירות נשק גרעיני, אין מי שיכול לעצור אותו, לא הקונגרס, לא מזכיר ההגנה שלו, כפי שהסביר סגן הנשיא דאז צ'ייני בדצמבר 2008, הנשיא "יכול לפתוח במתקפה הרסנית שהעולם לא ראה מעולם. הוא לא צריך לבדוק עם אף אחד. הוא לא צריך להתקשר לקונגרס. הוא לא צריך לבדוק עם בתי המשפט".,
דונלד טראמפ רוברט קלר טיל גרעיני ארצות הברית פקודה בלתי חוקית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד