ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מבקר המדינה: ישראל לא ערוכה מספיק לאיום הרחפנים

בדו"ח שפרסם היום מתח המבקר ביקורת גם על היעדר אכיפה ורישוי של שימושים אזרחיים לרחפנים בישראל. המל"ל מתעכבת כבר שנתיים וחצי בגיבוש חלוקת האחריות להגנה מפני כלי הטיס הזעירים

רחפן למעקב סמוי. צילום: אלביט מערכות
רחפן למעקב סמוי. צילום: אלביט מערכות



מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מתח היום (רביעי) ביקורת חריפה על קצב ההיערכות האיטי לטיפול בבעיית הרחפנים - כלי טיס זעירים המופעלים מרחוק וניתנים לרכישה והפעלה בקלות. בדו"ח קצר ומזורז שנמסר לכנסת והופץ במהירות גם לכלי התקשורת, התייחס המבקר גם לסיכונים הבטיחותיים הנשקפים מהיעדר רגולציה ואכיפה בשימוש האזרחי ברחפנים וגם לאיום הביטחוני הגובר הנשקף, להערכת קהילת המודיעין, מרכישתם בידי ארגוני טרור.

בשנים האחרונות עשו הן דאעש והן חיזבאללה שימוש ניכר ברחפנים בקרבות במלחמת האזרחים בסוריה ובלחימה בעיראק. רחפנים קטנים שימשו למשימות תצפית אך גם להטלת מטעני חבלה, לירי ולעתים אף כ"מתאבדים", שפוצצו מעל שיירות או ריכוזי חיילים של היריב. גם חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה מפעילים רחפנים למטרות איסוף מודיעין בגבול הרצועה, ובישראל מתכוננים לאפשרות שהארגונים הפלסטיניים יעברו לעשות בהם גם שימוש התקפי.



לוחמי מיליציה עיראקית מציגים מזל"ט חמוש של דאעש שנתפס

העיסוק של המבקר ברחפנים התפתח בעקבות הדו"ח החמור שלו על איום המנהרות, שנכתב לאחר מבצע "צוק איתן" בעזה בקיץ 2014. המבקר ואנשיו הגיעו למסקנה שנדרש איתור של איומים מתפתחים אחרים, שישראל מאחרת בהיערכות הכללית לקראתם, כפי שעשתה בעניין המנהרות עד להתממשות האיום במבצע האחרון. ההבנה המתגבשת היא שארגוני הטרור כבר גילו את היתרון הטמון בהפעלת רחפנים לצרכים צבאיים והם מתכוונים להרחיב במידה ניכרת את השימוש בהם. כרגע, נראה שהמדינה מגיבה בגרירת רגליים, כפי שעשתה לאורך שנים בפרשת המנהרות.

בדו"ח, שחיברו אנשי החטיבה הביטחונית במשרד המבקר בראשותו של תת-אלוף (מיל') יוסי ביינהורן, נכתב כי בשנים האחרונות גדל מאוד מספר הרחפנים המופעלים בישראל ובמדינות השכנות, כתוצאה מירידת מחיריהם וקלות תהליך הרכישה וההפעלה שלהם. ההערכה היא שבישראל מופעלים כבר קרוב ל-20 אלף רחפנים, וריבוי הרחפנים גורר עמו בעיות בטיחות, לצד סיכונים הכרוכים בהפעלתם בידי גורמים עוינים או עבריינים. המבקר כותב כי הטיפול באיום אינו הולם את קצב התפתחותו.



המבקר כותב כי קיים "ריק (ואקום) בעניין תחומי האחריות והסמכות" הנוגעים להסדרת העיסוק ברחפנים, והדבר מקשה על גיבוש מענה הולם לבעיה ברמה הלאומית. הוא מזכיר את ההקשר הבטיחותי: בשנת 2016 נרשמו בישראל 24 תקריות בטיחות טיסה הקשורות ברחפנים, לעומת 14 תקריות בשנת 2015 - עלייה של כ-70%. בארה"ב כבר התנגש מסוק ברחפן ואילו בקנדה פגע רחפן במטוס נוסעים. רשות התעופה הישראלית אינה מקיימת הליך מסודר של רישוי למפעילי רחפנים וקיימים רק שני תקנים לפקחים שיעסקו בתחום. לכן, לא מתקיימת כמעט אכיפה וגם אין מפעילים סנקציות ממשיות כלפי שימוש רשלני או פלילי ברחפנים.

לפני כשנתיים וחצי החלה המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לעסוק בתחום. המועצה ניסחה באחרונה "הצעת מחליטים" שאמורה לעבור להכרעת הקבינט, אך עד כה לא התקיים בה שום דיון מעשי. צה"ל והמשטרה אינם מתנדבים לטפל בבעיה: צה"ל אינו מעוניין לקבל עליו אחריות לסוגיה, משום שמדובר בנושא מתחום ביטחון הפנים. אף שהצבא מגדיר את הרחפנים כ"איום מתפתח, ייחודי ומדאיג", בפועל לחיל האוויר אין עדיין מענה שלם לאיום הביטחוני הנשקף מהרחפנים. לעומת זאת, למשטרה דרושים זמן, תקנים ומשאבים כדי להתחיל לטפל בנושא.

המבקר כותב כי עד להתארגנות המשטרה, מוטב להטיל את ריכוז הטיפול בהיבטים הביטחוניים של הרחפנים על גוף אחר, שיש לו יתרון יחסי בטיפול מהיר בבעיה. הכוונה היא להעברת העיסוק בנושא לתקופת ביניים לצה"ל – הגוף היחיד במדינה שמסוגל להתארגן לכך במהירות – אף שהדברים אינם נכתבים במפורש בדו"ח. שפירא וביינהורן ממליצים על עבודת מטה מהירה ועל קביעת אחראי זמני לטיפול באיום, עד להסדרה קבועה של העיסוק בו.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מקדם בברכה את דו"ח המבקר, ילמד בקפידה את ממצאיו ויפעל ליישום הליקויים. כפי שצוין בדו"ח, מדובר באיום מורכב המהווה אתגר טכנולוגי המשותף לצבאות רבים בעולם ופתרונות המדף הקיימים אינם מספקים. בחודשים האחרונים האיץ צה"ל את פעילותו באופן משמעותי במטרה להגן על ישראל מפני רחפנים בתחומי אחריותו. עבודת המטה בנושא נעשית בשיתוף הגופים הביטחוניים האחרים ולאחרונה הוקמו שני צוותים משותפים: צוות לבניין הכוח בהובלת משרד הביטחון וצה"ל שיעסוק בהיבטי הפיתוח של היכולות הטכנולוגיות וצוות לתיאום תפיסת ההפעלה בין כלל הגורמים. צה"ל יקצה משאבים לקידום דרכי ההתמודדות עם איום הרחפנים בהתאם לסדרי עדיפויות במענה לכלל האיומים, תוך ניהול סיכונים מושכל. צה"ל ימשיך לפעול בהגנה על ישראל ושטחה האווירי. יודגש כי בשנה האחרונה הביא חיל האוויר להפלתם של מספר רחפנים כחלק ממשימותיו להגנת שמי המדינה".
מבקר המדינה רחפנים יוסף שפירא כלי טיס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד