כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מתח לקראת יום ראשון: האם החוק של דרעי יעלה להצבעה

שר הפנים אריה דרעי מבקש להביא לאישור ועדת השרים את הצעת חוק השבת הדרמטית, אלא שהצעת החוק נתקלת בחומת התנגדות עזה ומתנגדיה עושים הכל בכדי שהיא לא תאושר, כשהם מנסים לשכנע כי "מדובר בניסיון לשתק את מדינת ישראל"

דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90



ברשויות המקומיות מתנגדים להצעת החוק הממשלתית בעניין השבת, עליה עמל דרעי בשבועות האחרונים. שם אומרים: שר הפנים, אריה דרעי, מתכוון להעלות ביום ראשון הקרוב לוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק שפוגעת פגיעה משמעותית בסמכות של הרשויות המקומיות לחוקק חוקי עזר. אך בלשכת השר אומרים כי החוק יעסוק רק בעניין השבת.

ל'בחדרי' נודע כי בלשכת השר דרעי נחושים ובטוחים שהצעת החוק תובא כבר ביום ראשון הקרוב, אך ממידע שהגיע ל'בחדרי' נראה שהדברים עדיין לא סגורים. ראשי הקואליציה, וגם הגב' דינה זילבר המשנה ליועמ"ש, לא מסכימים עם כל הפרטים בחוק, שעיקרו מבחינת השבת הוא בשני דברים: סמכות ההחלטה בחבילת חוקי עזר תהיה בידי שר הפנים, ויכולת הפקחים מטעמו לאכוף ולחלק קנסות.

הדיונים במהלך היום עסקו בנקודה זו - מה בדיוק יאמר החוק. האם סמכויות השר יהיו כלליות, כמו למשל גם היטל השמירה שהתקבל באחרונה כהוראת שעה, האם יועבר לסמכותו של שר הפנים וחבילת דברים נוספים.

הטיעונים בהם משתמשים בפורום 15 הרשויות מסבירים כי החקיקה שמקדם שר הפנים מחלישה בצורה דרמטית את יכולת השלטון המקומי לבצע את התפקיד לשמו נבחר, ומשנה באופן קיצוני את מערכת היחסים בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי בישראל.

בשלטון המקומי טוענים כי הצעת החוק של דרעי היא לא פחות מרעידת אדמה ביחסי השלטון המרכזי והשלטון המקומי בישראל, והיא מקודמת על ידי השר מבלי שנעשתה כל עבודת הכנה, וללא שיתוף או דיון עם השלטון המקומי.

שר הפנים הגיש הצעת חוק שמטרתה להיאבק בפתיחת עסקים בשבת. במסגרת הצעת החוק מגביל דרעי את סמכותן של הרשויות המקומיות לחוקק חוקי עזר עירוניים וקובע כי כל חוקי עזר, בנושאים שייבחר השר וברשויות המקומיות שייבחר השר – יצטרכו את אישורו.

כך, הופך בעצם משרד הפנים מרגולטור "למנהל-על" של הרשויות המקומיות, ופוגע בנשמת אפה של הדמוקרטיה המקומית. הדבר יוביל לכך ששום תהליך לא יוכל להתנהל באופן עצמאי ללא התערבות משרד הפנים. השלטון המקומי מתכוון להיאבק בחקיקה ובלקיחה חד צדדית של סמכויות בכל הדרכים העומדות לרשותו.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי: "מדובר בניסיון לשתק את מדינת ישראל ואת השלטון המקומי. חוקי העזר נועדו להתאים את אופי הישוב, העסקים, הפנאי והתרבות לצרכי התושבים. כך היה מאז הקמת המדינה ועד היום ולא יעלה על הדעת שיידרש אישור שר הפנים ובכך יהפכו חוקי העזר לכלי שרת לצרכים פוליטיים, בניגוד למטרתם."

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום ה-15: "סמכויות השלטון המקומי בישראל הן שארית ארכאית מימי המנדט הבריטי. הן דלות ואינן מאפשרות יעילות מירבית ומצויינות בחזית השירות לאזרח. לצערי, במקום לתקן את המצב הקלוקל הזה - כפי שקורה בכל העולם כולו - ממשלות ישראל ממשיכות להחליש את הרשויות ולהשאיר אותן תלויות בחסדי השלטון המרכזי."

"מדובר בניסיון לכפות על השלטון המקומי את עמדתו של השלטון המרכזי בנושאים שראוי כי ייועדו לסמכותו של השלטון המקומי", כתבו מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג ומנכ"ל פורום ה-15, איתן אטיה, למנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן. "הרשות המקומית, ורק היא, מסוגלת להיות בעלת הגמישות הנדרשת והיכולת להבין לעומק את הצרכים של הקהילה המצויה במסגרתה. אין כל הצדקה לכך ששר הפנים יחליף את שיקול הדעת של הרשות המקומית בשיקול דעתו".

מלשכת דרעי נמסר: "טיוטת החוק כפי שתוגש על ידי שר הפנים אריה דרעי לממשלה, תעסוק אך ורק בחוקי עזר בנושאי פתיחת עסקים בשבת, תוך יצירת האיזון הנכון והראוי בין השלטון המרכזי למקומי בנושא שמירת ציביון השבת בישראל. זאת כדי לשמור על הסטטוס קוו בעניני שמירת השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל".

"טיוטת הצעת החוק תשמור גם על הזכויות הסוציאליות של העובדים, בדגש על האוכלוסיות החלשות, ותשמור על זכותם ליום מנוחה".
החוק של דרעי דינה זילבר רון חולדאי חיים ביבס מאבק השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד