ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חוק השמיטה: הרב מנדלזון במכתב הבהרה

בעקבות הסערה שהתעוררה סביב יוזמת 'חוק השמיטה' של השר אורי אריאל, מפרסם הגרי"י מנדלזון מכתב 'הבהרת דברים' בנושא, ובו הוא מסביר בהרחבה את ההתנגדות ליוזמה • 'בחדרי חרדים' מביא את המכתב בפרסום ראשון

הגרי"י מנדלזון
הגרי"י מנדלזון



לאחר שהיוזמה של השר אורי אריאל להקמת קרן ממשלתית, בחוק, כדי להעניק ביטחון כלכלי לחקלאים אשר מעוניינים לשמור את השמיטה כהלכתה, כפי שהמדינה מסייעת למורים בשנת שבתון, נתקלת בבעיה קשה כשהגאון רבי חיים קנייבסקי הורה לא לתמוך, 'בחדרי' מפרסם לראשונה את מכתבו של הגרי"י מנדלזון בנושא, בו הוא מסביר את ההתנגדות ליוזמה.

תחת הכותרת 'הבהרת דברים', כותב הרב מנדזלון: "בהיות והתפרסם לאחרונה אודות היוזמה החדשה של שר החקלאות להקמת 'קרן חסכון' בו יידרשו החקלאים לחסוך מכספם בכל ששת שנות המעשה ע"מ שיוכלו לקבל סיוע ממשלתי בשנת השמיטה.

"יוזמה זו הועלתה על ידם מיד לאחר שנת השמיטה (תשע"ה), ובשעתו העלנו את הנושא על כל היבטיו, על שולחן מלכים בפני מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהורה לעוסקים בדבר מול נציגי הממשלה, לא לשתף פעולה עימם על כל המשתמע מכך.

עתה כשלמצער הוצג בפני חלק מרבנים גדולים וצדיקים שליט"א נתונים מעוותים, נתבקשתי לבוא בהבהרת דברים, ולהעמיד דברים על מהותם ודיוקם.

בידוע 'קרן השביעית' מאז היווסדה - בשנת תש"ה ע"י אאמו"ר רב רבנן מרן רבי בנימין מנדלזון זצוק"ל אב"ד קוממיות, בהתייעצות ובהכוונת מרן החזון איש זיע"א, ועד ימינו, הקרן עושה ומעשה לקראת ובמהלך כל שנת שמיטה, בשליחות מרנן ורבנן גדולי ומאורי וצדיקי הדור, למען חקלאים שומרי שמיטה כהלכתה.

בדרך כלל הקרן אינה פעילה בשנות המעשה, אך בהכוונת ובהנחיית מרן שר התורה שליט"א נקראה 'קרן השביעית' באופן חריג ויוצא דופן, לפעול בקרב הנוגעים בדבר, כנגד יוזמה זו של שר החקלאות, וזאת מתוך דאגה וחרדה אמיתית וכנה, לגורלם של החקלאים שומרי שמיטה כהלכתה.

ברשות מרן שר התורה שליט"א, נבהיר את הדברים, לגופו של ענין, וכדלהלן:

א. כבר במשך כמה שמיטות, בהתאם למסורת שמשרד החקלאות מכיר בצורך לסייע לחקלאים משביתים, ואף מעביר לצורך כך תקציב ממשלתי מיוחד, דבר זה שימש לחקלאים לעוגן חיזוק ותמיכה, לקבלת ההחלטה האמיצה להשבית את המשק באופן מוחלט, למרות הקשיים הרבים והניסיונות הגדולים הכרוכים בכך במהלך שנת השמיטה.

ב. מניסיון העבר עולה בבירור שבענף החקלאות, הכרה זו של המשרד הינה הכרחית, לבל ירע לחקלאי על

כל צעד ושעל, הן ביחס לקבלת רישיון העסקת עובדים זרים בעבודות האדמה, והן בהכרה בנזקי פחת במהלך השנים שקדמו לשמיטה וכדו'.

ג. לאורך כל שנות השמיטה נעשו מאמצים רבים להשיג תקציבים ממשלתיים לצד תרומות מנדיבי עם

ע"מ לעזור לחקלאים השובתים ממלאכתם לאורך כל שנת השמיטה לממן את הדרוש למחייתם ולכיסוי חלק

מההוצאות הקבועות שאינם פוסקות גם בשנת השמיטה.מה שנראה לכאורה על פניו שרק מתי מעט מקרב

החקלאים יתמידו בכל ששת השנים ברציפות, ומשמעות הדבר שבכל מקרה יקבלו סיוע ממשלתי רק באופן יחסי

לכסף שצברו על כל המשתמע מכך.

ד. בשמיטה קודמת, הסיוע הממשלתי המקסימלי לחקלאי משבית אשר עמד בכל הקריטריונים של משרד החקלאות, עמד על סך 197,000 ₪, ולמותר לציין כי סכום זה הוא רק חלק קטן מכלל ההוצאות השוטפות שהחקלאי נאלץ להתמודד איתם כאשר המשק מושבת, לפי יוזמה זו יופחת הסיוע לסך 180,000 ₪ בלבד, בתוספת חיסכון אישי של 60,000 ₪, אולם מתן הסיוע מוגבל לחסכון במשך ששת שנות המעשה, (חסכון חלקי יזכה בסיוע חלקי באופן יחסי), כך שרק החקלאים שהתמידו להפריש בשש השנים ברציפות, יזכו לסיוע המלא.

מה שנראה לכאורה על פניו שרק מתי מעט מקרב החקלאים יתמידו בכל ששת השנים ברציפות, ומשמעות הדבר שבכל מקרה יקבלו סיוע ממשלתי רק באופן יחסי לכסף שצברו על כל המשתמע מכך.

הרב מנדלזון ממשיך ומונה את הסיבות להתנגדות ליוזמה וכותב, "אשר על כן אנו פונים ומבקשים מכל הנוגעים בדבר הן במשרד החקלאות והן במשרד האוצר הניחו לחקלאים בכל מיני יוזמות ורעיונות חדשים והותירו את המסורת המכובדת של שת"פ והסיוע לחקלאים גיבורי הכח כפי שהיה עד כה ללא כל הגבלות וסייגים שרק יכבידו על החקלאים וירחיקו אותם מקיום מצוות השמיטה.

הרב מנדלזון מסיים את מכתבו: "ויהי רצון שנזכה בב"א שיקויים בנו ברכתו של רבשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגריא"ל שטיינמן שהקב"ה יחזקהו ויאמצהו, כפי שבירך את כל כלל ישראל במעמד סיום השמיטה אשתקד לקיים מצוות שמיטה מדאוריתא אליבא דכל הדעות, והאמת והשלם יאהבו, אכי"ר. הרב ישראל יצחק מנדלזון".
חוק השמיטה אורי אריאל רבי חיים קנייבסקי הרב ישראל יצחק מנדלזון הבהרת דברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד