כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מה שקורה בעיריית בני ברק: תפירת מכרזים והקצאות למקורבים

מתחקיר שמתפרסם הבוקר בעיתון 'הארץ' עולה כי בני משפחה ומקורבים לבכירי וראשי העירייה זכו בתפקידים כשתוצאות המכרזים הוכרזו מראש כמו גם הברכות על מינוים • כמו כן, עמותות שבעליהן מקורבים לסגן ראש העיר קיבלו קרקעות בחינם

חזית בנין העירייה. צילום: פלאש 90
חזית בנין העירייה. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



מקורבים לבכירים בעיריית בני ברק זכו במכרזים שתוצאותיהם נקבעו מראש. כך על פי תחקיר המתפרסם הבוקר בעיתון 'הארץ'.

התחקיר ב'הארץ', נשען על מקורות שדיברו עם כתב העיתון אהרן רבינוביץ ועל פי תכתובות פנימיות שהגיעו לידיו. בפני הכתב התגלתה לכאורה שיטה של מינוי אנשים שבכירי העירייה חפצים ביקרם על ידי מכרזים שתוצאותיהם צפויים מראש, זאת בגלוי ובהוראה ישירה מגבוה.

בתחקיר מצוין, כי תפירת המכרזים לפי אמות המידה של החפצים ביקרם, ממשיכה להתקיים, זאת חרף אזהרות חוזרות ונשנות למשרד הפנים, ולפי הנכתב בעיתון, המשרד הסתפק בחוות דעת מטעם העירייה ולא הכניס ראשו לבדוק את התלונה.

מתחקיר 'הארץ' עולה עוד, כי דונמים רבים המוגדרים כקרקע ציבורית, הועברו חינם אין כסף לעמותות שלעומדים בראשם, קשרים ענפים עם ראשי העירייה. כך למשל, אחרי שהודיעה העירייה כי בכוונתה להקצאות קרקעות מסויימות, הוקמו להן לפתע באותו היום חמש עמותות הקשורות לסגן ראש העיר. כמובן שהן אלו שזכו בסוף והוקצו להן אותם שטחים ציבוריים בעיר.

"אין כמעט מכרז שאינו תפור בעיר. אם אין תפירה אין מכרז". כך אומר ל'הארץ' מקורב לבכירים עירייה ועושה סדר; מי שאחראית למינויים מטעם ראש העיר חנוך זייברט - איש חסידות גור, היא הגב' אסתר פיק שניהלה בעבר את לשכתו וכיום מנהלת את אגף ההכנסות, תכנון ובקרה בעירייה. לדברי מקורות בעירייה, רבים מהזוכים במינויים משתייכים לחסידות גור או מקורבים לבעלי תפקידים בכירים בעירייה, בהם למשל, שתי מזכירותיו לשעבר של ראש העיר הנוכחי ומזכירתה לשעבר של הגב' פיק, שמונו למנהלות מחלקות נחשבות ובכירות בעירייה.

מתכתובות פנימיות שהגיעו לידי כתב 'הארץ' עולה, כי בהזדמנויות שונות, הופיעו שמות הזוכים במכרזים כבר בהודעות שלפני פרסומם.

כדי להמחיש עד כמה השיטה רווחת מוצגת תכתובת ב'הארץ' בקבוצות וואטסאפ בהן חברים עובדי העירייה, שם מפרסמים בין היתר את הברכות לזוכים עוד לפני שהמכרז נסגר. וכך נכתב בין היתרבאחת מקבוצות אלה: "לידיעת עובדי העירייה, המכרזים הפנימיים יצאו ונתלו בלוח המודעות בעירייה. מזל טוב לר' שיזכה בקרוב במכרז סגן מנהל אגף לשירותי דת. מזל טוב לד' שתזכה בקרוב להיות מנהלת מחלקה באגף משאבי אנוש. מזל טוב לש' מלשכת ראש העיר שתזכה לסגנית מנהלת באגף משאבי אנוש... מזל טוב לג' חס"ג (חסידות גור. הארץ) שתמונה למנהלת מחלקה באגף החינוך. מזל טוב לש' לרגל התפקיד שתזכה בו בס"ד, מנהלת אגף יזמות. מזל טוב לי' שימונה לסגן מנהל אגף תרבות".

לפי התחקיר, בכל המקרים הללו, המועמדים שהתברכו עוד עם יציאת המכרז לדרך, אכן מונו לתפקידים בסופו של דבר. וכמה מגוחך - אחת הברכות שהתפרסמה באותן קבוצות, נחתמה במילים: "המעוניינים להתמודד יגישו קורות חיים לוועדת המכרזים".

מעיריית בני ברק נמסר ל'הארץ' בתגובה בעניין המינויים, כי "מדובר במכרזים שפורסמו בהתאם לחוק, ואלו שהתקבלו היו כולם בעלי תארים אקדמיים בדרגה היותר גבוהה, ידע, הבנה ומיומנות. לדוגמה, לתפקידי סגן מנהל אגף שירותים חברתיים לעניינים כספיים וחשב אגף תשתיות נבחרו רואי חשבון. הוועדה שבחרה את העובדים כוללת, בהתאם לחוק, את היועץ המשפטי של העירייה, עורכת דין חיצונית מומחית בנושא כוח אדם בעיריות, גזבר העירייה ומנהלת אגף כוח אדם".

משרד הפנים מסר בתגובה ל'הארץ' כי "עם התקבל התלונות פנה משרד הפנים בדרכים הקבועות בנהלים לעירייה לבקשת הסבר ותשובות על התלונות הנוגעות למכרזים. משסיפק היועץ המשפטי לעירייה חוות דעת שממנה עולה כי המכרזים נעשו על פי דין, תמה בדיקת משרד הפנים. בתוך כך, בימים אלה מתבצעת במשרד הפנים עבודת חקיקה הנוגעת למכרזים בשלטון המקומי, במטרה לחזק את השקיפות והמינהל התקין ברשויות המקומיות". מקור במשרד הפנים אישר שבמשרד נשענו על חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה ולא ערכו בדיקות נוספות לגבי המינויים.



אל העדויות בדבר המכרזים מצטרפות גם עדויות וגילויים בתחקיר 'הארץ' באשר לשיטת הקצאת קרקעות בעיר בני ברק. בצעד חריג, הוציא הגאון הרב דוד זר ממחזירי התשובה בעיר, את הכביסה המלוכלכת החוצה. הרב זר טען כי השטח שהוקצה למוסדות 'אור דוד' בראשו הוא עומד, קטן מדי.

כפי שפורסם בעבר ב'בחדרי חרדים', הרב עתר לבית המשפט נגד ועדת ההקצאות בעירייה, ונגד ראש העיר זייברט וסגנו מטעם תנועת ש"ס אליהו דדון וכן נגד שורת עמותות שזכו בקרקעות, בטענה שההקצאות בוצעו שלא כדין.

עתירתו של הרב זר, היא המרכזית מבין ארבעה עתירות שהוגשו נגד הליך ההקצאות, כששתיים מתוכן נמשכות מחוץ לכותלי בית המשפט היות ונפתח בעניינם ערוץ ישיר בין העותרים לעירייה. לעומת שתי עתירות שעודן מתנהלות בביהמ"ש.

בתחקיר 'הארץ', מפורטות גם כן, עמותות שבעליהן מקורבים לבכירי העירייה וזכו לקבל קרקעות. כך למשל עולה מנתוני רשם העמותות, שש עמותות בהן חברים קרובי משפחתו של סגן ראש העיר מטעם ש"ס אליהו דדון, זכו בקרקעות, כאשר חמש מהן הוקמו באותו יום בחודש יוני 2015, אצל אותו עורך דין ואותו מיופה כח. ואלו השישית הוקמה בכלל רק חודש אחר כך, כולן כמובן לאחר שהעירייה הכריזה על כוונה להקצות קרקעות ציבוריות. כמו כן מובאות עוד כמה דוגמאות על קרוביהן של בכירי העירייה שזכו בקרקעות. העמותות והקרקעות מפורטות בתחקיר.

אליהו דדון מסר בתגובה לעיתון 'הארץ': "כבר דשנו בזה מספיק, יש ועדה מקצועית והיא קיבלה את ההחלטות".

להלן תגובת עיריית בני ברק לתחקיר 'הארץ': "לעתירות המשפטיות בנושאי כלל ההקצאות העירוניות ניתנה תגובה לבית המשפט, השוללת מכל וכל את הטיעונים. רוב העותרים חזרו בהם משהבינו כי סיכוייהם המשפטיים קלושים, שכן ההקצאות בוצעו בהתאם לחוק. מתוך 250 בקשות להקצאות אושרו 180. ההצבעה במועצת העירייה בנושא ההקצאה היתה רק על אישור פרוטוקול ועדת ההקצאות, שהנה ועדה מקצועית לחלוטין, הדנה ומאשרת הקצאות רק לאחר פרסום הבקשות בעיתונים, עם אפשרות להגיש התנגדות להן. הוועדה מורכבת מהיועץ המשפטי של העירייה, שני עורכי דין חיצוניים, אדריכלית, מנהל מחלקת נכסים ונציג אגף ההנדסה, ופועלת רק לפי נוהל ההקצאות.

"אשר לעמותה שנטען שיש לה קרבה לראש העיר, הובהר חד־משמעית שאין לכך יסוד. ראש העיר אינו חבר בוועדת ההקצאות, ואין לו כל אפשרות להחליט למי ולכמה להקצות. צר לנו מאוד על שימוש בטענות שקריות של גורמים הסבורים שבדרך זו יצליחו להביא לשינוי החלטות ועדת ההקצאות".
עיריית בני ברק שחיתות תפירת מכרזים הקצאות קרקע תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד