י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הצעת חוק: צינון של שנתיים לפוליטיקאים במעבר ללובינג

את ההצעה הגישו חברי הכנסת מוסי רז, סתיו שפיר ויהודה גליק • "ענף הלובינג מהווה צומת מרכזי בתופעת ה'דלת המסתובבת'"

אחד ממציעי החוק. ח"כ גליק. צילום: פלאש 90
אחד ממציעי החוק. ח"כ גליק. צילום: פלאש 90



שרים, חברי כנסת, יועצי שרים, יועצים פרלמנטריים ועובדי סיעות בכנסת יידרשו לשנתיים של צינון לפני שיעברו לעבוד כלוביסטים. כך מציעים חברי הכנסת מוסי רז (מרצ), יו"ר ועדת השקיפות סתיו שפיר (המחנה הציוני) ויהודה גליק (הליכוד).

כיום מוטלת תקופת צינון של שנה על חברי כנסת ושרים במעברם לשמש לוביסטים, ועל יועצים פרלמנטריים חצי שנה. חלק גדול מהיועצים הפרלמנטריים נהפכו לאחר סיום כהונתם ללוביסטים. רז, שפיר וגליק מציינים בהצעת החוק כי "ענף הלובינג מהווה צומת מרכזי בתופעת ה'דלת המסתובבת', המסכנת את היכולת לשמור על האינטרס הציבורי מפני הכפפתו לצורכי גורמים מסחריים, וגורם מרכזי לפגיעה באימון הציבור בדרך קבלת ההחלטות בדמוקרטיה הישראלית. מעבר בין משרות שמטרתן קידום אינטרס ציבורי ובין משרות שמטרתן קידום אינטרס מסחרי מצריך צינון ראוי, כדי להגן על האינטרס הציבורי"

בתוך כך, ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום בהצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שלפיה חברי הכנסת והשרים יחויבו לדווח לציבור על האינטרסים הכספיים שלהם, ובהם סוגי הנכסים שברשותם והשקעות הון, כמו גם על ניגודי עניינים פוטנציאליים שלהם ושל בני משפחתם.

רוזנטל הסביר: "כיום הצהרת ניגוד העניינים של חבר כנסת חסרת משמעות לחלוטין. המסמך נכנס למעטפה סגורה ונשמר בכספת. רק כשעולים חשדות להפרת אמונים מצד נבחר הציבור, רשאי היועץ המשפטי להורות על עיון במסמך — כשכבר מאוחר מדי. ההצעה אינה דורשת מן הנבחרים לחשוף בפומבי נתונים מספריים במטרה לאזן בין הצורך בשקיפות באינטרסים לזכות לפרטיות של נבחר הציבור, ועל מנת לא להרתיע מועמדים אמידים אך ראויים מלהצטרף למערכת הפוליטית".
פוליטיקאים לוביסטים הצעת חוק יהודה גליק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד