ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

'המודיע' מסביר, מדוע שר הבריאות ליצמן לא יתפטר היום מתפקידו

מאמר המערכת מסביר, מדוע חרף איומיו, ליצמן לא יפרוש: "ליצמן אמר כי באופן עקרוני אין אפשרות לאשר שעבודות ייעשו בשבתות ע"י גויים. הוא ביקש לבדוק תחילה את האפשרות לבטל את העבודות המתוכננות ולהפסיקן טרם כניסת השבת"

ליצמן לצד נתניהו בישיבת ממשלה. צילום: אדיר סולטן, פלאש 90
ליצמן לצד נתניהו בישיבת ממשלה. צילום: אדיר סולטן, פלאש 90



שר הבריאות יעקב ליצמן לא מתכוון להתפטר הבוקר (ראשון) מתפקידו בממשלה, למרות איומיו ביום שישי, שבאם יתבצעו עבודות בשבת על ידי רכבת ישראל – הרי שהוא יפרוש מהממשלה.

עיתון 'המודיע', שופרו של ליצמן מנמק הבוקר בארוכה מדוע שר הבריאות לא יתפטר הבוקר, הטיעון המרכזי: הוחלפו השבת בנכרים עובדי בינוי התשתית ברכבת.

בראשית המאמר נכתב כי בעקבות איומיו של ליצמן, "הוחלפו השבת בנכרים, עובדי בינוי התשתית ברכבת שעמלו על עבודות התשתית ברכבת דימונה", למרות זאת ליצמן הבהיר כי "אין אפשרות להתיר עבודה בשבת, גם לא על ידי נכרים. אולם כיון שדובר רק על השבת האחרונה לפני תיקון החקיקה והסדרת הענין לעתיד, ניאות שלא לפרוש מהממשלה, אם בשבת זו אכן יעמדו במה שהבטיחו".

וכך עיתון 'המודיע' מגולל את השתלשלות העניינים ביום שישי: "לקראת סוף השבוע האחרון, דווח על חילולי שבת מקיפים ועבודות תשתית גדולות של רכבת ישראל, שתוכננו למרבה החרפה והכאב בצורה יזומה לשבת פרשת תולדות, באיזור דימונה ובאר שבע. על פי הודעת רכבת ישראל, מדובר בעבודות של שדרוג והחלפת המסילה, בקטע בין תחנת דימונה לתחנת באר שבע צפון/אוניברסיטה".

"בעקבות הידיעה על הכוונה לחלל את השבת, הודיע ביום חמישי שר הבריאות הרב ליצמן, ללשכת ראש הממשלה נתניהו, כי אם השבת תחולל חס ושלום, הוא לא יצביע ביום ראשון עם הממשלה בישיבתה ולא בוועדת השרים".

ביטאונו של ליצמן מדווח גם על האקט שנקט יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שהוביל את הקו הקיצוני במשבר הנוכחי: "יוזכר כי במקביל, עקב אי הבאת חוק השבת בענין המרכולים, לא הצביע ביום חמישי ח"כ הרב משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, עם הקואליציה, כפי שהתריע מראש".

בנוסף, מתייחס העיתון גם לתזכיר החוק שהופץ ושנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים: "ביום חמישי, פרסם שר העבודה והרווחה חיים כץ, את תזכיר הצעת החוק המעניקה לשר העבודה את האפשרות לקחת את מסורת ישראל ושמירת השבת, בחשבון שיקוליו בבואו לאשר או לא לאשר עבודות בשבת. תיקון זה דרשה הנציגות החרדית. הצורך בתיקון הוא, כי עד כה טענו במשרד העבודה שלא יוכלו שלא לאשר עבודות בשבת, שכן בג"צ עלול להכריח אותם לחתום על האישור, כי בחוק האומלל של מדינת ישראל אין אזכור ברור לשיקול דעת כזה".

"תיקון החוק אמור היה לעבור לאישור בוועדת השרים וראש הממשלה ושר העבודה טענו כי כבר בשבת הבאה יהיה הענין מוסדר. הם ביקשו מהרב ליצמן להמתין עוד שבת אחת", נכתב.

בעקבות כך: "הרב ליצמן אמר כי אין הוא יכול להעלים עין מחילול שבת בפרהסיה, אפילו לא של שבת אחת. הוא ציין באכזבה מרה, כי הוא שבע הבטחות שלא מומשו בענין זה עצמו, שרשרת של הבטחות וסיכומים שהופרו בזה אחר זה, ולכן גם ההבטחה על הסדרת הענין עד לשבת הבאה, קשה מאוד לסמוך עליה. מכל מקום, הבהיר, יהודי שקדושת השבת היא ערך עליון אצלו, לא יכול לעבור לסדר היום גם על חילולה של שבת אחת. אין לזלזל בכבודה של שבת אחת. לכן, הבהיר הרב ליצמן – הדרישה היא שכבר בשבת הקרובה לא יעבדו".

על פי העיתון, הדרמה החלה בשלב הזה: "ביום חמישי בלילה נודע לשר הבריאות ממקורותיו, כי ככל הנראה שר העבודה חיים כץ עוד לא חתם על ההיתרים. המידע נבדק מול לשכת השר, אך לא נתקבל שם אישור. הרב ליצמן הבהיר לשר, כי נוכח המצב שאנו עומדים עוד לפני ההחלטה, הנציגות החרדית דורשת ממנו שלא לאשר את העבודות בשבת".

"לאחר שלא נתקבלה תשובה ברורה, הבהיר הרב ליצמן כי אם אחרי כל הדיונים וההבטחות שחוללו, עדיין הולך השר לחתום על ה"היתרים", יוסקו מכך מסקנות מרחיקות לכת".

"ביום ששי, בשעה שמונה וחצי בבוקר, הודיע שר הבריאות הרב ליצמן לראש הממשלה נתניהו בשיחה אישית, כי לא יהיה עוד שר בממשלתו החל מיום ראשון, אם וכאשר חס ושלום יתבצעו עבודות ברכבת תוך חילול שבת".

"ההודעה גרמה לדרמה פוליטית. עד השעה אחת עשרה וחצי לפני הצהריים, היו דיונים מרתוניים בשאלה מה ניתן לעשות כדי למנוע את חילול השבת ואת ההתפטרות הבלתי נמנעת הנגזרת ממנו. השיחות התנהלו באינטנסיביות בין לשכת ראש הממשלה ומנכ"לה יואב הורביץ, לשכת שר העבודה ולשכת שר הבריאות. באותו זמן, הגיעה לתקשורת הידיעה על איום ההתפטרות של שר הבריאות, והסעירה את כל מערכות התקשורת בארץ".

"ברגע שהנושא יצא לתקשורת, הבין ראש הממשלה כי יתכן שביום ראשון הוא עומד בפני תהליך שיוביל עד מהרה להתפרקות ממשלתו. הוא התקשר מיד אל השר חיים כץ וביקש ממנו לעשות הכל כדי למנוע את ההתפטרות".

"ברקע הועלו כמה רעיונות לפתרון. בסופו של דבר, דרש ראש הממשלה מהשר חיים כץ שהעבודות השבת הזו ייערכו בידי מי שאינם יהודים בלבד. הוא ביקש ממנו לבדוק אפשרות להחלפת העובדים היהודים בנכרים. אחרי בדיקה, הודיע לו השר כץ כי יש היתכנות מעשית לכך".

"כאשר הובאה הצעה זו לפני הרב ליצמן, אמר כי באופן עקרוני אין אפשרות לאשר שעבודות ייעשו בשבתות על ידי גויים. הוא ביקש לבחון תחילה, את האפשרות לבטל את העבודות המתוכננות ולהפסיקן טרם כניסת השבת. לאחר בירור, חזרו אל הרב ליצמן עם טענה כי יש עבודות שהן נחוצות מאוד, לדבריהם, שכן כבר התחילו בעבודות ביום רביעי ואי אפשר לעצור אותן. אמנם יש חלק מהעבודות שניתן לעוצרן".

"הם הודיעו על צמצום העבודות שתוכננו והודיעו כי העבודות שלטענתם נדרשות ואי אפשר לבטלן - יבוצעו בידי גויים. דבר זה התפרסם ביום ששי אחה"צ, בהודעה משותפת של ראש הממשלה ושר העבודה".

"בעקבות סיכום זה, אמר שר הבריאות כי אם אמנם אין להתיר עבודה על ידי נכרים, הוא לא יפרוש מהממשלה אם בשבת זו אכן יעמדו במה שהבטיחו והעבודות תיעשינה בידי נכרים, בכפוף להבטחה שמדובר באופן חד פעמי. זאת, במאמץ להביא לצמצום חילולי השבת שתוכננו לשבת זו", נכתב הבוקר בעיתון 'המודיע'.

לסיום נכתב כי "הרב ליצמן ברך אמש על זה שעמדו בסיכום. נכון לאמש, ביקשה לשכת שר הבריאות לקבל את הרשימות וההוכחות שאכן עמדו בסיכום".
יעקב ליצמן שבת רכבת ישראל חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד