י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עצורי הפלג: ביהמ"ש הצבאי גזר את דינם של המשתמטים הפרקליטותיים

כמעט חודש מאז הסתיימו הפגנות 'הפלג' בהן נעצרו מאות: המשתמטים שהסתבכו בצורה הקשה ביותר, לאור תקופת הזמן הארוכה בה השתמטו - כפי שדווח ב'בחדרי'- הובאו היום לדין • גזר דין ראשון משאיר חלק מהעצורים חודשיים נוספים במאסר. ביחס לעונש המקסימלי, מדובר בעונש קל, אך עבור המשפחות והחברים - מדובר בעונש כבד מנשוא, חודשיים נוספים של בדידות, ניתוק מהבית, הישיבה או הכולל

הפגנות הפלג. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנות הפלג. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כחודש לאחר גל המעצרים של המשטרה במהלך הפגנות הפלג והעברת 46 מהם למשטרה הצבאית, בית הדין הצבאי גזר לפני זמן קצר (ראשון) את דינם של 12 המשתמטים הפרקליטותיים, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

90 ימי מאסר נגזרו על כל אחד מהעצורים - תנחום אלישיב, יעקב אשכנזי וישראל ארנטרוי. על שלמה זלמן כהן נגזרו 80 ימי מאסר. על דוד שיינין - 65. על דוד וייסנשטרן וישראל מאיר אלישיב - 60. יצחק שמואלי - 55. יחזקאל מילצקי, יוסף חיים נחמני אליהו חיים בלוי - 45 ימים. נקש שוחרר מאחר ועונשו פחות מימי המעצר שריצה.

מדובר בהישג של הפרקליט עו"ד מנחם שטאובר, זאת מאחר והתביעה הצבאית דרשה עונשים חמורים בהרבה, מאחר והם משתמטים משירות צבאי בין שנתיים לארבע שנים.

יצויין כי מעונשי המאסר שנגזרו עליהם, יקוזזו ימי מעצרם עד כה, מזה כחודש. בנוסף, על פי הנוהל, על כל עשרה ימי מאסר מופחת יום מאסר. מפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', במהלך תקופת המאסר, יועלו החיילים לוועדה להתאמת שירות.

עם הקראת גזר הדין לעצור הראשון אלישיב, נעמדו ראשי הישיבות השוהים באולם הדיונים וקיימו, וקראו פסוקי שמע ישראל. בתגובה השופט יצא החוצה והפסיק את המשפט.

ביום שני שעבר דווח ב'בחדרי חרדים' כי מצבם המשפטי של ארבעה עשר חרדים המוגדרים 'משתמטים פרקליטותיים' השוהים בבתי הכלא הצבאיים, סבוך והם עלולים לרצות עונשי מאסר שבין 90 ל-270 יום. שלושה עד תשעה חודשים.

כחודש חלף מאז הסתיים גל ההפגנות של הפלג, שהחל עם מעצרם של שני תלמידי ישיבה בדרכם חזור מטיול בים המלח. אלו, נשפטו ל-20 ימי מחבוש. במהלך ההפגנות, נעצרו כ-200 מפגינים, מהם 46 התגלו כמשתמטים משירות צבאי והם הועברו לצה"ל.

מתוך המפגינים שהועברו למשטרה הצבאית, 34 הוגדרו: משתמטי 'דמ"ש' (דין משמעתי) והוטלו עליהם בידי קצין, שישה עד 20 ימי מחבוש. אלו המשתמטים שבימים האחרונים שוחררו - כל אחד בתום תקופתו. אלו הם הבחורים והאברכים שחבריהם מקיימים חגיגות בימים האחרונים עם שחרורם ממאסר.

אולם 12 הנותרים, הינם משתמטים 'פרקליטותיים' הדרושים לצה"ל למעלה משנה וחצי. כלומר תקופת השתמטותם מסידור מעמדם מול הצבא, עולה על 18 חודשים. מעצרם של אלה הוארך עד תום ההליכים - הם עדיין שוהים בבתי הכלא הצבאיים.

מעבר למפגיני הפלג שהועברו למשטרה הצבאית, נעצרו שני אברכים נוספים המשתייכים לנטורי קרתא. אלו נעצרו במהלך ההפגנות והועברו למשטרה הצבאית - שם גם להם הוארך המעצר עד תום ההליכים. פרקליטם עו"ד נדב גדליהו אומר כי בסוף החודש הלועזי הנוכחי, בעוד כשבועיים, הם צפויים לעלות לוועדת מצפון, ולטעון כי הם מסרבים לשרת בצה"ל מטעמי מצפון - פציפיזם, ולא מטעמי דת.

כאמור, היום (שני) נגזר דינו של אחד מהם, תנחום אלישיב, ובית הדין הצבאי גזר עליו עונש מאסר של 90 ימים, כאשר הפרקליטות הצבאית דרשה עונש חמור בהרבה.

מהוועדה להצלת עולם התורה נמסר כי "שום מסע הפחדה כדוגמת מאסרים ממושכים לא ירתיעו את בחורי הישיבות מוסרי הנפש - להמשיך במאבקם בכל תוקף, ולהימנע מכל שיתוף פעולה עם גזירת גיוס בני הישיבות".
הפלג הירושלמי בית הדין הצבאי משתמט פרקליטותי כלא צבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד