ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"הודו ביטלה עסקת טילים עם רפאל בשווי חצי מיליארד דולר"

משרד ההגנה ההודי החליט על ביטול העסקה כדי לא לפגוע בתוכנית פיתוח טילים נגד טנקים במדינה • רפאל: "לא ידוע לנו באופן רשמי על שינוי בהחלטה"

משגר טילי נ"ט "ספייק". צילום: אתר רפאל
משגר טילי נ"ט "ספייק". צילום: אתר רפאל



משרד ההגנה ההודי החליט על ביטול עסקת רכש טילים נגד טנקים מרפאל הישראלית בשווי של חצי מיליארד דולר - כך דווח בכלי תקשורת בהודו. חתימת העסקה בשנה שעברה שימשה עדות נוספת להתקרבות הביטחונית בין הודו לבין ישראל, כששיאה הגיעה בביקורו של ראש ממשלת הודו בישראל ביולי האחרון.

לפי דיווח בעיתון "אינדיאן אקספרס", העסקה בוטלה אחרי שבהודו חששו כי יבוא הטילים מישראל יפגע בפיתוח עצמאי של מערכת טילים ניידת נגד טנקים של הארגון למחקרים ופיתוח ביטחוני (ORDO), סוכנות ממשלתי של הודו שאחראית על פיתוח אמצעי לחימה. עוד דווח בעיתון מפי מקורות עלומי שם במשרד הביטחון ההודי כי ההחלטה על ביטול העסקה התקבלה אחרי ש-ORDO הצליחה לשכנע את המשרד כי הטילים נגד טנקים שהיא מפתחת יהיו מבצעיים בתוך שלוש או ארבע שנים, ויוכלו להתחרות עם טילי הספייק מתוצרת רפאל.



המשא ומתן בין משרד הביטחון ההודי לרפאל על רכישת 8,000 טילים נגד טנקים ויותר מ-300 משגרי טילים וטכנולוגיה תומכת החל ב-2014, אך הושלם רק ב-2016 בעקבות קשיים במשא ומתן בנוגע למחיר. ממשלת הודו העדיפה לרכוש אז את הטילים הישראלים על פני מערכת טילים נגד טנקים שמייצרת לוקהיד מרטין האמריקאית. עם השלמת המשא ומתן במאי אשתקד, התחייבה רפאל למסור את הטילים להודו בתוך 60-48 חודשים.

ואולם בהודו חוששים גם כי ביטול העסקה יעכב את תהליך המודרניזציה של הצבא בזמן שהמתיחות בין הודו לסין ולפקיסטאן גוברת. לפי הדיווחים בהודו, הצבא הבהיר למשרד הביטחון כי קיימת "דחיפות מבצעית בקבלת הציוד". עוד טען הצבא כי טילי הספייק של רפאל מעניקים לחיילים בחזית "יכולות משפורות... מול התרחישים המבצעיים הקיימים כיום".

ב"טיימס אוף אינדיה" דווח כי צבא הודו כבר החל בניסויים בטילים, שהם בעלי טווח של 2.5 ק"מ. במסגרת העסקה, הקימה רפאל מיזם משותף עם קבוצת קליאני, חברה תעשייתית הודית, לייצור חלק מהטילים במדינה לדרישת משרד ההגנה ההודי.

מרפאל נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו באופן רשמי על שינוי בהחלטה".
עסקת נשק רפאל תעשיית נשק פיתוח טילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד