י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הניה שוחט ויפוש ברכהן עושות כבוד לסטנדאפ

מאות נשים חרדיות גדשו את ה'גולה' - שזכה לאחרונה להכיר אמניות חרדיות • הניה שוחט ויפוש ברכהן במופע נשי מוסיקלי קומי שנוגע בכל הנקודות הרגישות • "תשמחי עלי" - לכו לצחוק

pixabay
pixabay



כולנו אוהבים לדבר על "החרדית הראשונה". החרדית הראשונה שהפכה לרופאה, טייסת, מנהלת, וכו' וכו'. כולנו גם אוהבים לדבר על תרבות. יש במגזר החרדי? אין? אז נכון שאנחנו אוהבים, ואולי לא בכדי. התמורות, השינויים והמהפכות – מתרחשים להם בתקופות סוערות יותר ופחות, ומעניקים לנו הוכחה שהיקום כולו בתהליך התהוות ואף פעם לא דורך במקום.

אז נכון, הניה שוחט היא לא החרדית הראשונה שעושה סטנדאפ. לא שיש הרבה – ממש לא, אבל היא לא החרדית הראשונה, ויפוש ברכהן היא לא הזמרת החרדית הראשונה, ושתיהן כבר לא החרדיות הראשונות שמוכרות מופע ב'גולה', אבל שתיהן דווקא כן החרדיות הראשונות שיצרו מופע תרבותי מרתק ומפעים של הומור ושיר – מה שנותן עוד מקום של תקווה לתרבות החרדית.

הייתי שם, במופע השקה בשבוע שעבר. 'הגולה' – מרכז תרבות שפגש הרבה מאוד אמנים, ולאחרונה הכיר מעט נשים חרדיות, פתאום התמלא במאות נשים. למעשה היה שם אכלוס מלא. לפחות 250 נשים חרדיות שזרמו בהמוניהן ורכשו כרטיסים במיטב כספן כדי לצפות במופע חדש 'תשמחי עלי'.

הניה שוחט בתפקיד הסטנדאפיסטית, ויפוש ברכהן בקטעי שירה ונגינה שמשתלבים כמובן עם ההופעה על הבמה. שילוב מעניין שיצר מופע מצחיק, נוגע, נותן בום לפנים בכל נושא שנשים צעירות ואמהות בכל גיל מכירות. ללא רחמים הצליפה הניה בנשים צעירות על תקופת השידוכים (ישבתי וחשבתי וחשבתי וחשבתי, מי זה הבחור הזה שבסוף אתפשר עליו...), על זוגיות, על גידול ילדים (יש נשים שמראיינות בייביסיטר כאילו זה ראיון עבודה. לי יש דרישה אחת: דופק!) הניה מוציאה את המשפטים מפיה לקול צחוק מתגלגל של מאות נשים. עם מימיקה מתאימה בפנים, תנועות גוף ומשפטים שנשמעים בכל בית, נראים בכל בוקר של התארגנות עם הילדים, עולים בכל שיחה בין בני זוג, והיא נוגעת גם בנושא הרגיש ביותר בכל בית: שוויגער/חמות. זו שגידלה את הבחור כליל השלמות שאיתו היא הקימה בית. מה קורה כשהשוויגער מפתיעה עם סיר מרק, ונכנסת בדיוק כשעל האש מבעבע... ניחשתם נכון, סיר מרק! מה קורה כשגבר חוזר מקניות? היכן מניח את השקיות ואיזו אישה את הופכת להיות באותו רגע? או כשאתם מתווכחים על משהו ואת שולפת את כל תאי הזיכרון שלך ומטיחה, מטיחה, מטיחה, והוא רק בוהה בך ומוציא הברות מדי פעם: "אה"?

מה שאותי הדהים לראות זה את השינוי המרענן והמשמעותי שעליו אני כותבת כבר שנים, רואה ניצנים והשפעה מחלחלת וכל פעם מחדש יש עוד קצת ועוד קצת פרצופים חדשים, אומץ לפרוץ, לעשות, לעלות על במות ולהעניק לעולם מה שחסר לו. הנשים, יש לציין, מגיבות בהתאם ומשתפות פעולה. לא מובן מאליו בעיניי, שנשים סומכות על דמויות חדשות ועל מופע חדש בלי לחשוד, בלי לבדוק אלף פעמים לפני ששולפים ארנק. פשוט להזמין בייביסיטר, או להשאיר ילדים עם אבא / לבד, כל אחת וגיל ילדיה (גם על זה הניה עוד תצחק במופע כמובן) ולצאת מי ברכב ומי בתחבורה ציבורית, כדי ליהנות משעה של הומור וקטעי שירה.

אי אפשר לסיים בלי ערך מוסף. אחרי שהיא צוחקת, ומסתלבטת ונהנית ומתעייפת וכו', היא מעבירה מסר מאוד ברור שרוח הדברים המועברת היא עלינו, כנשים. כולנו יכולות לראות את החיים בצורה המתישה, המעייפת, הילדים שלא מתארגנים, הבעל חסר האינטליגנציה הרגשית, החמות המעצבנת, אבל בסופו של דבר יש לנו כל כך הרבה בחיים. יש לנו אותנו, את הטוב שאנחנו יכולות לעשות לעצמנו, את הזוגיות שאם נשקיע בה היא תהיה מדהימה, ואת האוצרות שקיבלנו מתנה מה' לגדל. צריך רק לפתוח עיניים, להתמקד במה שיש ולהעצים את הטוב – ויהיה מדהים.

'תשמחי עלי' – מופע נשי מוסיקלי קומי. מומלץ מאוד!

הניה ויפוש על הבמה



סטנדאפ הניה שוחט יפוש ברכהן נשים חרדיות תרבות חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד