י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זכיינות במגזר החרדי

עו"ד גיא קולן, בעלים משותף במשרד בוטיק לזכיינות, בראיון על זכיינות בישראל בכלל, ובמגזר החרדי בפרט

עורך דין זכיינות גיא קולן. צילום: דנה אנגל
עורך דין זכיינות גיא קולן. צילום: דנה אנגל



עו"ד גיא קולן, כמי שמלווה רבות מעסקאות הזכיינות בישראל, האם מדובר בתחום בצמיחה?

עו"ד קולן: בהחלט, בכל העולם המערבי וגם בישראל יש שימוש הולך ומוגבר במודל הזכיינות כדי לפתח עסקים, במיוחד בתחום הקמעונאות, אך לא רק. לאחרונה אני מטפל ביותר ויותר מיזמים עסקים באינטרנט העושים גם הם שימוש במודל הזכיינות בהתאמות הנדרשות. אגב, ראוי לציין שאני נתקל יותר ויותר באנשי עסקים מהמגזר החרדי שרוכשים זיכיונות, זו מגמה מבורכת כמובן.

עו"ד גיא קולן חבר וועדת זכיינות בלשכת עורכי הדין בישראל, הינו בעלים משותף במשרד עורכי הדין קולן- נבון, המתמחה בליווי משפטי בתחום הזכיינות. המשרד מלווה רבות מעסקאות הזכיינות במשק, הן של רשתות מזכות והן של זכיינים. כמו כן מלווה המשרד מיזוגים ורכישות בתחום הזכיינות, מרכישת סניף אחד ועד לרכישות של רשתות.

מי הם עיקר העסקים שפועלים בתחום הזכיינות?

עו"ד קולן: בחלק ניכר מהמקרים המדובר בעסקי מזון, אך לא רק. מסעדות ובתי קפה מצריכים השקעה גבוהה ותפעול מורכב, ולכן הכנסת זכיין היא מהלך מתבקש; אך כאמור גם בתחומים אחרים של NON FOOD מצליח מודל הזכיינות להביא לפיתוח מהיר יחסית ובסיכון מחושב, ללא צורך במינוף גבוה.

מדוע לקנות זיכיון ולא להקים עסק עצמאי?

עו"ד קולן: ראשית, בהחלט אפשר להקים עסק עצמאי. הכל עניין של ניהול סיכונים. סיכויי ההצלחה במקרה של רכישת מודל עסקי קיים שכבר נוסה בעבר בהצלחה, גבוהים יותר מן הסתם. הוסף לכך את העובדה שהמותג מוכר וכבר חדר לשוק, כמו גם את התמיכה השוטפת שהזכיין מקבל מהרשת, ואשר מאפשרת לו להתרכז בפעולה הכי חשובה - השירות ללקוח, ולקבל עסקה משתלמת יותר מאשר להמציא הכל מההתחלה.

מדוע צריך עו"ד לזכיינות?

עו"ד קולן: משרדנו חרט על דגלו את נושא ההתמקצעות וההתמחות. אני מאמין שככל שבעל מקצוע יתמקד בנישה ספציפית, כך יעמיק הידע והניסיון שלו באותו תחום, וכפועל יוצא הלקוח יקבל שירות טוב יותר. אני לא מאמין בבינוניות, בלעגל פינות, בלהיות סוג של כולבויניק, בסופו של דבר הדברים האלה לא יכולים להחזיק מים לאורך זמן. כשחוזה לא מטופל על ידי מקצוען שעשה מאות חוזים כאלה קודם לכן, הלקוח הוא זה שישלם במוקדם או במאוחר את המחיר.

אמרת קודם שאתה נתקל בזכיינים מהמגזר החרדי, האם יש להם מאפיינים ייחודיים?

עו"ד קולן: אכן בשנים האחרונות מורגשת במשרדי עלייה במספר העסקאות שנעשות על ידי זכיינים חרדים. העבודה עימם היא תענוג. מדובר באנשים רציניים וחריפים בעלי מוסר עבודה, שמהווים נכס לכל רשת. הם יודעים לשים את האגו בצד, ויש בהם צניעות, גם כמדובר באנשי עסקים מצליחים שעושים הרבה כסף.

ומה לגבי העסקאות עצמן עם זכיינים חרדים? האם הן שונות ואם כן באיזה אופן?

עו"ד קולן: זכיינים חרדים לא יתפשרו בשום מצב על קודש הקודשים- שבת, כשרות וכיו"ב. לדוגמא, לאחרונה הגיע אלי איש עסקים חרדי עם חוזה זיכיון לרשת אסיאתית ארצית. הוא ביקש להקים סניף בשכונת רוממה ירושלים. אודה שהופתעתי- המגזר החרדי התחבר לי בתודעה יותר עם מאכלים מזרח אירופאים.. שאלתיו- ידידי, מה לך ולסושי? ובכלל, ממתי חרדים יוצאים לאכול בחוץ? הלקוח הסביר לי שבאזורים מסוימים, כגון רוממה ירושלים, יש ריכוז חרדים "מודרנים" מצפון אמריקה, שהרגלי הצריכה שלהם, כמו גם יכולותיהם הכספיות, שונים מאשר החרדים במאה שערים.
ואכן, הציבור הלא חרדי טועה לעיתים כשאינו מבחין בגווניו השונים של הציבור החרדי. עכשיו דמיינו בנפשכם את כוח הקנייה של משפחה עם 10 נפשות שנכנסת לאכול במסעדה. איזה פוטנציאל עצום טמון במגזר הזה, וזה רק קצה הקרחון.

האם רשתות מוכנות לבוא לקראת זכיינים חרדים ולכבד את אורחות החיים שלהם?

עו"ד קולן: בוודאי. קח דוגמא מאותו לקוח. הרשת ביחד עימו עברו תהליך ארוך. המסעדה צריכה מטבע הדברים להיות כשרה למהדרין. הייתה בעיה עם האצות המיובאות והחשש שיש בהן חלילה תולעים. לאור זאת נשלח משגיח בד"צ רובין למפעל בסין, והוא נכח במפעל והשגיח על אופן הכנת האצות שנשלחו לישראל, כמות שתספיק לתקופה ארוכה.
דוגמא נוספת- רטבים כגון סויה וטריאקי. היה חשש שבאותו פס ייצור במפעלים בסין ויפן יהיו רכיבי בהמות לא כשרות. במקרה זה הוחלט שלא לרכוש את הרטבים מהיבואן, אלא ליצר אותם באופן עצמאי.
מובן כי כל הפעולות הללו היו כרוכות בעלויות כספיות לא מבוטלות מצד הזכיין. אני חייב לציין שהתרשמתי עמוקות מהמסירות של אותו לקוח חרדי, והנכונות שלו, שלא להתפשר על קוצו של יוד בכל הנוגע למצוות והאיסורים החלים עליו.

איך זכיין יכול להגדיל את סיכויי ההצלחה בהפעלת זיכיון ?

זכיין צריך לערוך בדיקות מקדימות לגבי הרשת והמודל העסקי לפיו היא פועלת, לגבי המיקום המוצע, לשוחח עם זכיינים קיימים כדי לוודא שהם מרוצים ומתפרנסים בכבוד, שהרשת תומכת בהם, וכמובן להיעזר באנשי מקצוע מנוסים בתחום. ומעל לכל, ניהול, ניהול, ניהול. זכיין שלא יודע, או לא רוצה, לנהל נכון ובחריצות את עסקו- ייכשל לאורך הזמן, וזאת גם אם יקבל תבנית עסקית מוצלחת. זה מתחיל בתקופת ההתלמדות. בדיוק כשם שתלמיד ישיבה לא יהפוך בן לילה לרב, כך באנלוגיה לעולם הזכיינות. לא פעם כשמנתחים בדיעבד קשיים של זכיין, נגלה שהוא חיפף במהלך ההתלמדות. זכיין אמור לעשות התלמדות במשרה מלאה לאורך תקופה ארוכה ככל האפשר, עדיף אצל מספר זכיינים, ואת היסודות החשובים שהוא ירכוש במהלכה לא מקבלים באף אוניברסיטה.



הכנסו לאתר של עו"ד גיא קולן
עורך דין גיא קולן קולן-נבון משרד עורכי דין זכיינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד