כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שיקר? הפרקליטות תפתח שוב את תיק החקירה של דובר 'שוברים שתיקה'

שיקר או לא? הפרקליטות הודיעה שתפתח שוב בחקירת המקרה עליו סיפר דובר 'שוברים שתיקה' דין ישככרוף

ציום: הדס פרוש, פלאש90
ציום: הדס פרוש, פלאש90



דובר שוברים שתיקה טוען: "פוצצתי ערבים עם ברכיות". האם שוברים שתיקה משקרים או אלימים? בימים האחרונים מתנהל ויכוח מר על דיווח של דובר שוברים שתיקה לתקשורת בארץ ובעולם.

ארגון שוברים שתיקה הוא ארגון האוסף עדויות על שירות חיילי צה"ל בשטחים מאז האינתיפאדה השנייה. הארגון מצהיר כי מטרתו להעלות את המודעות למציאות היומיומית בשטחים וליצור שיח ציבורי על המחיר המוסרי שבשליטה על אוכלוסייה אזרחית, זאת על מנת להביא לסיום הכיבוש. הארגון הוקם בשנת 2004 על ידי מספר לוחמי צה"ל משוחררים ששירתו בשטחים בעיקר בחברון, וחוו לדבריהם חוויות קשות בעת שירותם הצבאי, במיוחד במהלך האינתיפאדה השנייה.


תגובות לשוברים שתיקה

הארגון גובה עדויות מחיילים משוחררים, ומציג מקרים שבהם לטענתו חיילים נהגו שלא כשורה והתעללו בפלסטינים, בדרך של ביזה, השחתת רכוש, ירי לא חוקי או פעולות לא מוסריות אחרות, צה"ל טען בעבר כי העדויות של החיילים לשעבר הן אנונימיות ומבוססות על שמועות ועדויות שמיעה.

לאחרונה מתברר שעדויות שסיפר דובר הארגון חייל לשעבר בשם דין יששכרוף לא תואמות את מה שהתרחש באמת.

ד"ר יועז הנדל ראש המכון לאסטרטגיה ציונית, פרסם היום בידיעות אחרונות טור בנושא שעושה סדר בסיפור שמסעיר את התקשורת ואת הרשתות החברתיות.

דובר הארגון דין יששכרוף פרסם שבזמן ששירת בחברון הוא פוצץ ערבי בברכיות ובמכות נוספות עד שהערבי התעלף, לאחר הפרסום פתחו בפרקליטות חקירה בעדות אחרי שהגיעו תלונות מצד ארגונים אזרחיים, חלק מהמניע לחקירה היה פנייה של הפרקליט הצבאי הראשי.

יש לציין שיששכרוף לא לבד. בכל שנה נפתחות עשרות חקירות נגד שוטרים, מג"ב וחיילים על הפרת פקודות ופגיעה באזרחים. אין שום דבר חדש בפתיחת חקירה אחרי הגשת תלונה.

מי שנתן את פרטי האירוע המדויקים והמיקום והתיאור היה יששכרוף עצמו. ומסתבר שהיו הרבה בעיות אמינות בעדות, תחקיר עיתונאי של תוכנית "המקור" ששודר בערוץ 10 ב-12 ביולי 2016 בדק את אמינות העדויות ומצא שמתוך 10 עדויות רק 2 עדויות היו מאומתות ולפחות 2 עדויות היו שקריות. השאר היו מוגזמות ובלתי ניתנות לבדיקה מאחר והעדויות היו אנונימיות, התחקיר קבע כי הן עדויות לא נכונות ואו שהציגו את התמונה בצורה מטעה.

ד"ר הנדל מספר "שבזמן החקירה יששכרוף עצמו צימצם את האירוע שתיאר, בניגוד לסרטונים שפירסם אחרי. בעצמו הוא נסוג מהדרמה שיצר. הפלסטיני לא דימם בדיוק כפי שתיאר בפומבי, אלא מתברר שרק ירד לו קצת דם מהאף. הוא גם לא בדיוק התעלף, אלא עצם עיניים, וכך הלאה".

מפקד הפלוגה והחברים לשעבר של דין זכרו היטב אירוע של המעצר שבו התנגד הפלסטיני, גם הפלסטיני זכר היטב את המעצר, המיקום, הזמן והתיאור. אף אחד מהם לא זכר תיאור של ברכיות ומכות.

העדים כולם הגיעו עקב חקירת המשטרה, יששכרוף לא ציין שיש ולוּ חייל אחד שתומך בגרסתו מול חיילים רבים אחרים. חייל אחד שתיפקד בתור קשר תמך בגרסתו של יששכרוף, אך לא הוזכר על ידיו במהלך החקירה ולא הגיע מיוזמתו.

יששכרוף עצמו סירב לבדיקת פוליגרף ביוזמת ידיעות אחרונות, וטען בחשבון הטוויטר שלו שהסיבה לכך שמכונת הפוליגרף מסרטנת.

ד"ר הנדל מסביר כי לא הגיוני שדין זוכר במדויק את השם והפרצוף של הפלסטיני, הנדל טוען כי "מניסיוני האישי, מי שעצר לילה אחר לילה פלסטינים לא זוכר כלום. לא שמות ולא פרצופים".

דין יששכרוף, טוענים בפרקליטות, שיקר. אם נלך על פי הדברים שהוא עצמו אמר בחקירה, מסביר ד"ר הנדל "אז במקרה הטוב הוא הגזים. אם מה שאמר היה נכון עובדתית וראייתית היה עומד לדין. כך נוהגים פה. לא צריך את יששכרוף כדי לדעת על השיטה, מספיק לקרוא את העדויות של "שוברים שתיקה". מארגון שקם למען עשייה חיובית לכאורה, "לשמור על טוהר הנשק", הוא הפך לארגון שעוסק ביצירת נרטיב פוליטי בזירה הבינלאומית. כל האמצעים כשרים. לא הכל שקר מוחלט, אבל בקמפיין הפוליטי שהם מנהלים התמונה הכוללת היא החשובה".

בתגובה לעדות של דין, ארגון "מילואימניקים בחזית" פרסם תגובה של המ"פ של יששכרוף ושל כעשרה מחיילי המחלקה, שבו הם אומרים שהסיפור לא היה ולא נברא, בעקבות זאת פנתה שרת המשפטים, איילת שקד ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט כי יורה על חקירת יששכרוף והעמדתו לדין אם יש אמת בדבריו, יששכרוף נחקר באזהרה, לאחר מכן המשטרה איתרה פלסטיני שנעצר בידי יששכרוף לאחר שיידה אבנים, וזה הכחיש בחקירה שהופעל נגדו כוח מעבר לדרוש לצורך אזיקתו. התיק נגד יששכרוף נסגר על דעת פרקליט המדינה בנימוק של חוסר אשמה והפרקליטות קבעה כי יששכרוף "בחר מטעמיו להעצים סיטואציה של שימוש בכוח שהיה כדין", ושהמקרה לא אירע כלל.

מנגד יששכרוף טען שהפלסטיני שנחקר שייך למקרה אחר, הפרקליטות הגיבה שהוא עצמו אמר בחקירה שהיה רק מקרה אחד כזה והפרטים שמסר זהים לאלה שמסר הפלסטיני שנחקר, עוד אמרה הפרקליטות שיששכרוף עצמו אמר בחקירתו שהפעיל כוח רק במידה הנדרשת לאזוק את הפלסטיני, לאחר סגירת התיק העידו שלושה חיילים שצולמו בסרטון של "שוברים שתיקה" שיששכרוף שיקר ומה שתיאר לא אירע.
שוברים שתיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד