י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערה או אהדה: חרדי שמבקר באתרי איסלאם

בן ציון, חרדי ישראלי ממוצא רוסי מבקר במסגדים ובאתרי איסלאם מקודשים ומעלה את התמונות לרשתות החברתיות • תמונותיו מעוררות סערה מחד ואהדה מנגד

סערה או אהדה: חרדי שמבקר באתרי איסלאם



יהודי ישראלי, יליד רוסיה, ביקר באתרים קדושים ברחבי העולם המוסלמי - מסגדים באיראן, בלבנון, בירדן ובסעודיה.

החרדי, העונה לשם בן ציון, בן 31, העלה תמונות שלו כשהוא נמצא במסגד הנביא בסעודיה, האתר השני בקדושתו של באיסלאם אחרי העיר מכה. בחשבונות האינסטגרם והפייסבוק שלו, הגיעו סרטון ותמונות ליותר מ-30,000 צפיות וכ-3,500 תגובות. עשרות מוסלמים הגיבו בצורה נזעמת בחשבונו ובעקבות כך הושעה חשבון האינסטגרם שלו ביום שלישי האחרון.
בראיון טלפוני שנתן בן ציון לאתר 'טיימס אוף ישראל', תיאר את מסעותיו כתחביב, והדגיש כי הוא מגיע כחבר וכבוד לאיסלאם ולעולם הערבי. המסר העיקרי שלו, הוא "כבוד לתרבויות ולאמונות אחרות". האנשים שפגש בטהרן, בקום בביירות או בריאד היו מאד ידידותיים אליו, גם לאחר שנודע להם כי הוא יהודי ישראלי.

"אף אחד בעולם הערבי מעולם לא פנה אלי בעוינות", אומר בן ציון. "אנשים יודעים שאני שונה, הם רואים שאני חובש כיפה או בגד ערבי אחר, הם באים אלי ושואלים אותי מאיפה אני, אני אומר להם שאני מירושלים, ישראל. התגובה הראשונה שלהם היא בדרך כלל: וואו. ברוך הבא".
באחד התמונות שפרסם בן ציון, הוא נראה לובש בגד ערבי מסורתי במסגד הנביא בסעודיה, מצביע על שמו כתוב באותיות עבריות, רקום על נרתיק התפילין שלו.

מוסלמים מכל רחבי העולם מחו ברשת החברתית אינסטגרם, וטענו כי מי שאינו מוסלמי לא מורשה להיכנס למקומות הקדושים. אחרים זעמו על כך שסעודיה אוסרת על אזרחי קטאר להיכנס לסעודיה אך מרשה ליהודים להיכנס אליה.

בן ציון הוסיף כי הוא מודע להערות ה'לא ידידותיות' ברשתות החברתיות. אך התעקש על כך שרוב מכריע של אנשים רגילים שהוא פוגש באופן אישי מחבקים אותו בחום. "הם לוחצים לי את היד ושואלים אותי מה המצב".

"הם אומרים לי שהם אוהבים את ישראל ואת העם היהודי", אמר. "אצל אנשים רגילים אין שנאה. הייתי בביירות לפני שבועיים, אין שנאה, אנשים ידידותיים".
הוא קנה את הלבוש הערבי המסורתי שלבש בסעודיה בירושלים, אמר. "עשיתי את זה מתוך כבוד, כי ידעתי שאני רוצה ללכת למסגד הנביא בעיר מדינה, ברור שאני לא אלך לשם בג'ינס, זה לא מכובד".

ציון לא הסתיר את זהותו היהודית, ואמר "כשאני נוסע לאתר קדוש אני הולך לשם בכבוד, בכבוד ובאהבה לאנשים. לא מתוך שנאה או לעג או לנסות להיות, בכל דרך שהיא בצורה לא מכובדת, אני הולך לשם כחבר".

בן ציון סירב לציין את מיקומו הנוכחי, אך אמר כי עזב את ערב הסעודית לפני מספר ימים וכיום הוא נמצא במדינה בעלת יחסים דיפלומטיים עם ישראל.
בן ציון, שנולד וגדל ברוסטוב שבדרום רוסיה, מחזיק בתעודת זהות ישראלית, "אף אחד לא יפגע בי אי פעם במסגד" אמר, "אין לי ארנק, אז אני שם כמה מהדברים שלי בנרתיק של התפילין" אמר. "לא הסתרתי שום דבר. אנשים ידעו שאני יהודי".
דף הפייסבוק שלו כולל גם תמונות וסרטוני וידאו רבים שלו בהקשרים יהודיים, כולל בבתי כנסת בעולם.

"הערבים יודעים שאברהם אבינו הוא אב משותף לערבים וליהודים", הוסיף. "אנחנו לא מדברים על ציונות, לא מדברים על פוליטיקה, לא על פתרון של מדינה אחת, לא על פתרון של שתי מדינות, לא על פתרון של שלוש מדינות. אנחנו לא דנים בנושאים האלה, כשאני פוגש אנשים בפעם הראשונה, הם לא קופצים ישר לפוליטיקה, הם מדברים במונחים אנושיים נורמליים: הם שואלים, מה שלומך? איך נוכל לעזור לך? איך זה להיות במדינה? אף אחד לא שואל אותי על הדעות שלי לגבי עניינים בינלאומיים".

בן ציון חי ברוסטוב שברוסיה עד גיל 19, הוריו שלחו אותו ללמוד עסקים וכלכלה במכללת באבסון, שליד בוסטון בארה"ב, שם הוא התיידד עם סטודנטים מסעודיה, שאירחו אותו בביקורו האחרון. ב-2014 החליט לעלות לישראל. "אני יהודי, אני יהודי גאה. ותמיד הייתה לי כוונה לבוא לישראל", אמר.

בשנה שעברה נסע בן ציון לטהרן ולעיר השיעית הקדושה קום באיראן, לבקר את החברים הפרסים גם יהודים וגם מוסלמים שאיתם למד בקולג' בארה"ב.
"תמיד הוקסמתי מאיראן, כאן נולד התלמוד הבבלי, העם היהודי נמצא שם כבר אלפי שנים", אמר.
ההרפתקאות המזרח תיכוניות של ציון מתרחשות בדרך כלל בסתיו או בחורף, כי הוא אוהב לברוח מהחום, "אני אוהב לטייל בחג החנוכה, כי המסר של חנוכה הוא לחלוק את האור, את האור של ידידות".

איך ישראלי נכנס לאיראן או לסעודיה? נשאל בן ציון. תשובתו הייתה שהוא נכנס לכל היעדים שלו באופן חוקי, באמצעות דרכונים זרים חוקיים וקבלת אשרות. הוא לא רצה לומר באיזה אזרחות הוא נכנס למדינות האלה, שישראל רואה בהן באופן רשמי מדינות האויב.

"אני אף פעם לא מנסה ליצור שום בעיה בכל מדינה. אני הולך לשם כאדם פרטי, כאדם יהודי. אנשים מודעים לכך שאני יהודי, אני חובש כיפה, אני נראה יהודי. אם תסתכלו על התמונות שלי מעמאן, תראו שאני חובש כיפה".

בן ציון אמר כי סעודיה דורשת רק מעולי הרגל למכה לקבל אשרת חג'ה מיוחדת, ואילו כל האתרים הדתיים האחרים פתוחים לקהל. אין לו כוונה לנסוע למכה, האתר הקדוש ביותר לאיסלאם, הוסיף. (שם אסורה הכניסה למי שאינו מוסלמי).

"אני לא דמות פוליטית, ואני לא עובד עבור שום ארגון ישראלי, לא עבור גורמי הביטחון או מוסדות פוליטיים", הוא הצהיר "אני יהודי עצמאי, אזרח פרטי של ישראל, ובכל מקום שאני הולך, אני השגריר של ישראל בתפקידי הפרטי".
מסגד סעודיה בן ציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד