כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

כ-15% מהנהגים מודים שניקרו על ההגה בשנה האחרונה

על פי סקר שערכה 'אור ירוק' יותר אנשים נרדמו על ההגה ב-2010 מאשר בשנה הקודמת. מנכ"ל אור ירוק: למרות ההשפעה הקטלנית של עייפות על נהיגה, נראה כי בישראל לא נתנו את הדעת על ההשפעה של תופעה זו בכבישים"

כ-15% מהנהגים מודים שניקרו על ההגה בשנה האחרונה






מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה, 15% מכלל הנהגים דיווחו כי נקרו על ההגה במהלך השנה האחרונה, עליה מובהקת לעומת הסקר הקודם, שנערך במרץ 2010, בו דיווחו כך 9% בלבד. כאשר נשאלו האם קרה שנסעו ברכב עם נהג אחר שניקר על ההגה, השיבו כ-16% מהציבור כי חוו סיטואציה כזו.

במחקר שנערך ע"י המכון ההולנדי לבטיחות בדרכים (SWOV), נמצא, כי בימינו, 30% מהאוכלוסייה עייפה מאד באופן קבוע. בנוסף, מחקרים רבים בעולם מראים, כי עייפות בזמן נהיגה היא תופעה מאד נפוצה, כאשר כ-25% מהנהגים – מקצועיים ורגילים – מדווחים שנרדמו על ההגה לפחות פעם אחת, ו-50% מדווחים כי לפעמים הם מאד עייפים כאשר הם נוהגים או שכמעט נרדמו על ההגה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "למרות ההוכחות המחקריות, וההשפעה הקטלנית של עייפות על נהיגה, נראה כי בישראל לא נתנו את הדעת על ההשפעה של תופעה זו בכבישים. הרופאים המתמחים השובתים בימים אלה, נהגי משאיות, נהגי הסעות ועוד, הן אוכלוסיות הסובלות מקשיי עייפות מובנים בשל שעות עבודה ארוכות. בסקר שבחן עייפות בנהיגה אצל רופאים מתמחים נמצא כי הסיכוי למעורבות בתאונה בקרב מתמחים העובדים במשמרות של יותר מ-24 שעות גדול פי 2.3 ביחס לעובדים במשמרות קצרות יותר, וכך גם הסיכוי למעורבות בכמעט תאונה - פי 5.9. מן הראוי כי המדינה תבטיח אכיפה מסודרת של שעות העבודה של קהלים אלה, ותחסוך חיים יקרים בכבישים."

הירדמות על ההגה היא "הרוצחת השקטה" על הכביש. על פי מחקרים אחראית ההירדמות לכ-20% מהתאונות הקשות. סימניה הבולטים הם קושי בשמירה על הנתיב, חוסר ריכוז, התארכות זמן התגובה, וטשטוש והצרת שדה הראייה.

הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה, בשיטת אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל (4.3 מיליון בני אדם). הסקר בוצע במהלך חודש מרץ 2011.

כיצד ניתן להתמודד עם עייפות בנהיגה?

• על המדינה להבטיח אכיפה מסודרת של שעות עבודתם של נהגים מקצועיים (משאיות, אוטובוסים, הסעות וכדומה).

• לא לנהוג כאשר עייפים- לעצור ולהירדם לתנומה של 10-15 דקות.

• לעצור בדרך להתרענן.

• לשתות משקה אנרגיה, קפאין.

• לדאוג לסירקולציה של האוויר ברכב.

• על המדינה ליצור תשתיות כבישים להתמודדות עם עייפות כגון: הרעדה בשוליים ופסי האטה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד