י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חרדים - צאו מהמאהל! • טור אישי

היום יותר מתמיד זה ברור: מחאת המאהלים לא טובה לחרדים • הניסיונות העקרים של ש"ס והמפלגות החרדיות להתחבק עם אנשי המחאה - לא יצלחו • שרי רוט בטור מיוחד

חרדים - צאו מהמאהל! • טור אישי
מנחם הלוי



בערב תשעה באב נחתו כמה צרורות של ניירת על מפגיני שד' רוטשילד, שהופתעו למראה עיניהם:

שחור על גבי לבן כתב להם שר הפנים, אלי ישי, כי זעקתם צודקת, ואף ראויה לטיפול מהיסוד. הוא הגדיל לעשות וביקש מהם לראות בו ובשאר נבחרי ש"ס בכנסת וברשויות, כנציגם הם.

המעשה הזה, אגב, לא ממש 'תפס' בתקשורת, אבל המארגנים מבטיחים להגביר ממחר את זרם החוברות.

שמעתי על התוכנית הזו, ולא אהבתי אותה מהרגע הראשון - כמו שלא אהבתי את חבירתם של אנשי ימין לאוהלי המחאה.

האנשים הממלאים את שד' רוטשילד ושאר סניפיה בכל רחבי הארץ מציגים מצוקה שהיא שונה בתכלית מזו שמכיר הציבור החרדי, היא גם לא המצוקה של ציבור המתנחלים.

'ציבור רוטשילד', מייצג בעיקר את האנשים המשרתים בצבא ואת אלו העובדים. כשאנחנו זועקים על מצוקת הדיור - אנחנו מדברים על הזוגות הצעירים שלנו, שבדרך כלל לא עשו צבא וגם לא תמיד עובדים. ב"ה חלקם הגדול עדיין לומד, בטח כשמדובר בתקופה הסמוכה לתקופת החתונה.

לבוא ולהפגין יחד איתם, תוך פיזור לחלל של אמירות בסגנון "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד", זה מראש ללכת 'בשביל לעצבן'. הרי זה בדיוק מה שמרגיז את החבר'ה המפגינים שם. מרגיז אותם שהבנים שלנו לא עושים צבא, שהאברכים שלנו לא עובדים. ומה לעשות, הם לא מבינים את המשמעות הרוחנית המניעה אותנו ובחיים לא יבינו לליבנו. אז למה לעמוד להם מול העיניים?

אגב, גם את המניעים של המתנחלים ליישב חלקי ארץ בלתי טריוויאליים הם בחיים לא יבינו. כמה לא חכם להעמיד להם מול העיניים אוהלי מתנחלים ולומר להם 'הנה, גם אנחנו אתכם במאבקכם'. מישהו אמר שהם רוצים אותנו במאבק??

צקו עוד בנזין

רק הערב פורסם בחדשות 10 כי אחד מהתורמים למחאה הוא המיליונר היהודי-אמריקני דניאל אברהם, אדם שפועל למען השלום. בתחילה ניסו להגדירו כאיש שמאל מובהק, בהמשך התברר כי זה לא מדויק, שכן הוא מתנגד לחלוקת ירושלים ואף דחה את יוזמת ז'נבה.

למען ההגינות, רק נאמר כי מארגני מחאת האוהלים מכחישים כל קשר בין האיש לבין עצרת המחאה הגדולה ממוצאי שבת האחרון.

קשור או לא קשור, את אמירותיו הוא כבר הספיק להפריח לחלל. ולא, הוא לא תומך בחרדים, גם לא במתנחלים.

"אני תומך במחאה. תמיד הייתי בעד תהליך השלום ונגד הבנייה בהתנחלויות. זה מסב נזק רב להשקעת כספים בתחומי הקו הירוק ולהשקעה בתוכניות חברתיות שמביאות תועלת לאזרחים בתוך גבולות ישראל ולאנשים שתורמים לרווחת המדינה", אמר בראיון לחדשות 10. ואז, במשפט הסיכום שלו, חידד את המסר. "הדרך לשפר את רמת החיים של הישראלי הממוצע היא להפסיק את התמיכה בהתנחלויות ובחרדים".

אז יופי, רבותי, רוצו לחבק את המפגינים, שימו להם אוהלים ושבו שם עם ציציות מתנופפות וכיפה, חלקו להם דפים מטעם 'יהדות התורה', '"ש"ס', 'האיחוד הלאומי' או כל תנועה שערכיה אינם מתיישבים על ליבם. צאו אליהם בפניה נרגשת של ח"כ גפני, איכלר, ישי ושל כל מי שיתנדב לעשות זאת מבלי לצאת אל השטח ולחטוף עגבניות בראש.

שימו להם עוד בנזין על הכעס היוקד בליבם גם כך. בעוד אתם מדברים אליהם במושגים של "רוחניות", של "אלול העומד כבר בפתח" ושל השאיפה לראות את צאצאיכם שוקדים על התורה, אוהבים תורה ולומדיה ושומרים כל אות הכתובה בה, הם מביטים בכם כשואבי הקופה הציבורית בלי לתרום די הצורך. הדור הקודם עוד אולי הבין קצת רוחניות מהי, לדור הנוכחי אין כמעט כל מושג בזה.

לכו תסבירו להם שהאושר הגדול ביותר של אם יהודיה הוא היום מתחיל בנה ללמוד בישיבה. אני יודעת שבחיים לא אצליח להסביר להם זאת, אז בטח אין טעם להפגין יחד איתם.

התכונית שלא נועדה לחרדים

למען האמת, אני מתקשה להבין מה יש למפלגות החרדיות לחפש בממשלה הנוכחית: אילו רק הייתה 'קדימה' אוחזת במושכות השלטון, מי בכלל היה יוצא להפגין נגדה? שמעתם פעם על ציוץ מחאה בתקופה בה פיזר אהוד אולמרט בנדיבות כסף למגזר החרדי? לא, זה היה בסדר, זה היה חלק מהדמוקרטיה השלטונית. כשהימין נותן, אנחנו בצרות. אנחנו צריכים לאסוף את הנדבות, לברוח למרחקים ולהוציא את הפרורים מהשק מבלי שעין תראה.

השתגע, נתניהו? לתת כסף לישיבות כשלסטודנטים אין מה לאכול? לבנות לחרדים עיר ואם בחריש, כשמפגיני רוטשילד לא מצליחים לשלם על השכירות בתל-אביב? פרזיטים, הביתה.

לקראת מחר, אגב, הלהבות עומדות להתגבר. מחר, רביעי, עתידים להתקיים דיונים מכריעים במנהל מקרקעי ישראל בנושא שלוש ההצעות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כפי שהציג אותן במסיבת העיתונאים שערך לפני מספר ימים.

בתקשורת ידעו לספר על גורמים בכירים באוצר שהביעו התנגדות לכך ששר השיכון, אריאל אטיאס, הוא זה שיישם את ההחלטות, תוך הפרחת רמזים לכך שהוא דואג, כביכול, לאינטרסים של קהל בוחריו. המנהל, לדבריהם, הוא גורם 'שקוף' שניתן לפקח את החלטותיו, שלא כפי שזה כשהשר מחליט.

במשרד השיכון לא אוהבים את הטענות, ושבים ומזכירים כי השר אטיאס הוא זה ששינה את הקריטריונים לכאלו שיהיו שוויוניים, אך זעקתם נותרת בחלל הריק. באוצר יש מי שדואג לתדרך עיתונאים על כך ש'מי יודע אם מעונות הסטודנטים אכן ייבנו לסטודנטים' ועל כך ש'צריך למסור את ניהול הבנייה שם לידי האוניברסיטאות עצמן, אחרת מי יודע'.

בקיצור, מי שחלם ש'גם' החרדים ייהנו מתוכניות נתניהו החדשות והמחודשות, כנראה לא הבין במה מדובר. ומי שחושב שהמפלגות החרדיות יפנימו את הלקחים ויעזבו את כיסאותיהם, גם הוא חי בטעות. דבק נגרים מעולה מדביק כל נבחר אל כסאו שבכנסת. ובכלל, 'מי יודע מה יהיה אחרי הבחירות', הם יאמרו. אולי בצדק, אבל ישכחו כי כעת, בהחלט לא ממש טוב.

בינתיים, אולי כדי להצדיק את ההתנחלות הבלתי ניתנת לעקירה שלהם בקואליציה, הם ימשיכו לנאום, יביעו הזדהות עם המאבק, אולי גם יפריחו ניירות. בין לבין, הם יזרקו עוד זרדים למדורה הלוהטת ויאכילו את התקשורת במספרים ובנתונים, שרק ירגיזו אותה יותר.

רק אחד יכול לשחרר אותם מקרנות מזבח מנעמי השלטון. קוראים לו אביגדור ליברמן. ורק הוא האיש אשר לו האומץ, לקום וללכת כשלא יתאים לו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד