י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אם תרצו אין זו אגדה • טיול קולינרי עם הרצל

הרצל קוסאשוילי מזמין אתכם להצטרף למסע קולינרי במיטב המסעדות • את המדור הראשון הוא מקדיש לסקירת שתי מסעדות • מושלם? קטן עליהם • לא לרעבים

הרצל קוסאשוילי. צילום: בערלה שיינר
הרצל קוסאשוילי. צילום: בערלה שיינר



בעוד אנו יוצאים מימי האבלות שציינו על חורבן הבית, בהימנעות מכלי-זמר, יין ובשר, מסתבר שהחלופות לשור הבר קיימות גם קיימות וממש מתחת לאף, רק שצריך לאתר אותם. אז נכון, זו לא אותה ההרגשה שהמנה הראשונה (הדג) הופכת למנה העיקרית, אבל בחלק מהמקומות שדגמתי בשבועות האחרונים כחלק מפרויקט קולינארי מקיף, מצאתי שבמקום שיש גדולה (שף שמבין באוכל) חולקים כבוד ולא אחרון.

לשווא נתקפו רבים וטובים בסביבתי חלחלה איומה לנוכח הגזירה שבהימנעות מאכילת בשר, כאילו שלצום מעת לעת זה הרבה יותר קל עבורנו.

בחישוב פשוט, אם מורידים את השבת שהיה מותרת באכילת בשר ואת יום הצום עצמו שאסור היה כלל באכילה ושתיה, נותרנו עם שבעה ימים נטו של "חיפוש" אחר מזון ראוי.

מעולם לא הייתי נלהב אחר קציצות הסויה והדגים התעשייתיות. רעד וצמרמורות אוחזים בי כשצפיתי בחוסר אמון משווע אחר אלו שמעמיסים את עגלותיהם בג'אנק הזה הקרוי: קציצות דג ותירס.

מלבד העובדה שמדובר בתחליף שרובו עשוי מחומרים לא טבעיים ובמוצרים קפואים ששכבו להם בתחתית המקפיא זמן רב, מדובר בעיקר בטעם רע בכל הקשור ל"מנת כבוד עצמי".

שתי ההמלצות שלפניכם, האחת מסעדת בשר שהסבה זמנית את התפריט לדגים ברוח הזמן, ןהשניה-מסעדה חלבית חלומית ולא שגרתית לירושלמים שבניכם. שתיהן מיועדות לכל אלה שלא מתחברים לבישול ביתי ולהמתנה מורטת העצבים לדג שייאפה בתנור או על המחבת. או בעצם לכל מי שמוכן להוציא קצת מכיסו בעבור עסקית שפויה בצהרי היום.

צילום: מנדי לואיסצילום: צילום: מנדי לואיס
צילום: מנדי לואיס


ה'מלכה' של הארוחה: הבירה הישראלית

'ארטמיט' הבשרית ממתחם הבורסה, שמציעה בדרך כלל תאוות בשר שונות ומשונות, מכל הצבעים והגדלים שרק תדמיינו לעצמכם, מציעה נכון להיום עסקית נהדרת ואנינת טעם לתשעת הימים. חובבי הדגים מוזמנים לעוט על התפריט הקיצי והמרענן (באמת) שלהם בימים אלה. לא תתחרטו, באחריות.
ב
שעת צהריים חמה במיוחד בתחילת השבוע, סרתי למקום עם חבר כחוש אך נחוש ברעבונו.

העסקית שהוצעה לנו כללה, מנת פתיחה, מטבלים עם לחם הבית. מנת דג-סלמון אפוי בתנור שהיה קריספי מבחוץ אולם רך ואוורירי על גבול הנא מבפנים. וזו דרגת העשייה המושלמת לדג הסלמון שממהר לאבד את עצמו לדעת כשלא יודעים למשוך אותו בזמן מהתנור. חברי ב. בחר בדג דניס אף הוא אפוי בתנור שהעיד עליו ועל רכותו בנקיטת חפץ.

לכל הגישעפט הזה תוסיפו בירה ישראלית חדשה בשם 'מלכה', צוננת ומשיבת נפש, והנה לכם דרך שפויה ונהדרת לשכוח לרגע מהצרות ומגל המחאות ששטף את הארץ.

מחירי העסקיות נעים בין 59 ₪ ל79 ₪ וזה משתלם גם אם מביאים בחשבון שהבירה היא מחליפתה של היין בימים אלו. מדובר בבירה נהדרת וקלילת טעם.

השירות היה נהדר, ענייני ומדויק, א"כ היינו סועדים יחידים במקום בשעת צהריים מוקדמת.
אולם כאחד שביקר במסעדה גם בשעות של לחץ, זכורני שהיחס ללקוח משביע רצון ומנעים את השהות במקום. והכי חשוב בעיניי בימים אלו-המזגן בתפוקה ראויה! הידד!

כתובת וכל השאר...

ארטמיט, בנין דימול-ז'בוטינסקי 1 רמת-גן
כשר למהדרין בהשגחת רבנות רמת-גן
טל': 03-7526222



צילום:  שפרינציצילום: צילום: שפרינצי
צילום: שפרינצי


הארוחה שפתחה לי את העיר

לשף ז'אק דיין ממסעדת 'גבריאלה' הירושלמית, סיפור חיים שיכול להכיל מדף ארוך בחנות ספרים ענקית וגנזך שלם של סרטים דוקומנטרים שמערסלים לצופה את הלב ברגש. הדרך שעשה ז'אק בעזרתו ותמיכתו אביו מצרפת לישראל כשף מוביל, ראויה בהחלט להנצחה. אבל אני בא במגילה זו, בעיקר בכדי לגלות לכם שגם אם חוש הדמיון של מי מכם חלש ורופס, כדאי לכם לסור ל'גבריאלה' ולו בכדי שתהיו ראויים לקבל קצה של הבנה במושג "ירושלים של מעלה". יומרני מצידי? אדרבה, תבדקו אותי נראה אתכם.

ראשית, המיקום הפסטורלי של המסעדה שלוקח אתכם הרחק אל מעבר לזוועות שמצפות לנוסעים ברחובות הסמוכים, עקב עבודות הרכבת הקלה שהפכה למשא כבד בעיני המקומיים והאורחים כאחד.

מדרחוב בן-שטח, הוא אחד המפלטים האיכותיים לאלה מכם שרוצים להרגיש חו"ל בבירת ארצנו הקדושה. חד וחלק. האווירה, כמו גם הארכיטקטורה, האנשים והציוריות שאופפת את המקום, צובטת בלב ומגדירה מחדש את כל כללי היופי האורבאני שקיימים.

והאוכל? אנחנו פה הרי בגלל האוכל. ובכן, לו יכולתי לתת תשובה: מושלם, הייתי עושה זאת בחפץ לב וביד בוטחת. אולם הבעיה היא שהמסעדה הזאת הרבה יותר ממושלמת. המסעדה הזאת נראית בערך כמו הבית שהייתי רוצה לעצמי, לולא המגבלה הכספית כמובן...

ארוחת הבוקר ביום שישי, עת ביקרתי בעיר יחד עם רעייתי , היוותה יריית פתיחה מבטיחה לסוף שבוע קסום בעיר הקודש, כשהעילה האמיתית היא שבת "אוף רוף" לחבר.

ארוחת הבוקר כללה שלל פינוקים. החל מלחמניות הבית והשקשוקה הנועזת, דרך הפטריות שמפניון שהיו ממולאות בגבינה חלומית על מצע של רוטב פסטו (הבזיליקום ממש רקד על הלשון במרץ) וכלה בניוקי ים תיכוני, לצד זיתי קלמנטה ארגינליים. מדובר במנות לא שגרתיות ובנאליות, אלא ביצירתיות מתפרצת שעושה כבוד גדול למטבח האיטלקי/צרפתי.

ומה נאמר על המחיר השפוי, השירות הלבבי וההמלצות הענייניות של המלצרים? פרפקטו!

כתובת וכל השאר...

גבריאלה, מדרחוב בן שטח 5, ירושלים.
כשר למהדרין חלבי בהשגחת בד"צ בית-יוסף.
טל': 02-6246261
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד