כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

הרוצח של רבי אלעזר זצ"ל ישוחרר בעוד חמש שנים? • כך פועלת השיטה

פסיכיאטר מחוז הדרום קבע: אשר דהאן, האיש שרצח 'באבא אלעזר', אינו כשיר לעמוד לדין, מאחר ובזמן הרצח ככל הנראה לא היה שפוי • לפני יותר מעשור דרס מאיר ברנס בכוונה תחילה את רבה של צפת - ושוחרר בטענת אי-שפיות • היום, לאחר שחרורו, הוא ממשיך לאיים • זה מה שצפוי לדהאן?

מאיר ברנס (מימין) ומאיר דהאן (צילום: יהודה לחיאני, באדיבות מעריב) . עיבוד: בחדרי חרדים
מאיר ברנס (מימין) ומאיר דהאן (צילום: יהודה לחיאני, באדיבות מעריב) . עיבוד: בחדרי חרדים



האם אשר דהאן, רוצחו של רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל, יחמוק מלתת את הדין על מעשיו ולא יישפט למאסר עולם?

חוות דעת של פסיכיאטר במחוז הדרום, אשר הוגשה ביום רביעי לבית משפט השלום בבאר-שבע, קובעת כי אשר דהאן, החשוד ברצח ה'באבא אלעזר' זצ"ל, אינו כשיר לעמוד לדין, זאת מאחר ובזמן הרצח, ככל הנראה לא היה שפוי ולא ידע להבחין בין טוב לרע. לכן לא חלה עליו אחריות פלילית ובמצב שכזה לא ניתן להעמידו למשפט.

חוות הדעת כוללת המלצה להעביר את אשר דהאן, תושב אלעד, לאשפוז במוסד פסיכיאטרי.

במקביל, בית משפט החליט להאריך את מעצרו של דהאן ב-15 ימים נוספים, במהלכם הוא יאושפז במחלקה סגורה בבית החולים לחולי נפש 'שער מנשה'.

עם זאת, יש להדגיש כי חוות הדעת הפסיכיאטרית עדיין טעונה אישור של שופט בית המשפט. יצוין, כי בית המשפט נוטה ברוב המקרים לאשר את חוות הדעת של הפסיכאטר המחוזי, ומשגר מי שהוגדרו כחולי נפש לטיפול כפוי בבתי חולים פסיכיאטריים.

"נלמד את חוות הדעת ונמתין לכתב אישום, רק אז ניתן יהיה לדעת כיצד יימשכו ההליכים בתיק", אמרה הסנגורית של דהאן, עו"ד קטי צוווטקוב.

ומה יעבור על דהן בבית החולים הפסיכיאטרי? כנראה מה שעבר, למשל, על מאיר ברנס.

מסתבר שלא הרבה.

"לא להרוג, רק לפצוע..."

לפני יותר מ-10 שנים, דרס מאיר ברנס, אז תושב צפת, בכוונה תחילה את הגאון רבי לוי ביסטריצקי זצ"ל – רבה הראשי של העיר צפת, במטרה להורגו. "הדריסה של הרב ביסטריצקי באה אחרי ששנה קודם לכן הוא תקף אותו באגרופים ושילח אותו לבית חולים. גם אז לא הועמד לדין. ואז בא - ודרס. הרב היה פצוע קשה, ומשפחתו טוענת שמאז התחילה ההידרדרות שלו שהביאה בסוף למותו".

מאיר ברנס נפגע בתאונת-דרכים במהלך שירותו הצבאי והוכר כנכה צה"ל. בעקבות זאת הוא מקבל גמלה חודשית ממשרד הביטחון. בכסף זה הוא מבצע כל מיני דברים הזויים, כמו למשל להכריז על עצמו שהוא "הדובר של המשיח" ולפרסם מודעות בעיתונים תחת חתימה זו.

ברנס לא הועמד לדין, זאת לאחר שסנגורו טען כי הוא אינו כשיר לעמוד לדין. "נקמה", כך נימק ברנס בבית המשפט את מעשהו הנפשע. "הרבי ציווה עליי לדרוס", הסביר. "לא להרוג, רק לפצוע...".

הגר"ל ביסטריצקי אושפז בעקבות הפגיעה בו,

ומה היה העונש, שהוטל על ברנס בעקבות הניסיון לרצוח את רב העיר?

ובכן, על-פי החלטת בית המשפט נשלח האיש להסתכלות פסיכיאטרית, במהלכה קבעו הרופאים כי הוא, כמה לא מפתיע, בלתי שפוי, וכי אינו כשיר לעמוד לדין. במוסד לחולי נפש 'שער מנשה', סגור במחלקה לביטחון מרבי, ניסו להחזיר לו את בינתו שאבדה.

האם דאהן יעבור מסלול דומה?

אבל כמו לכל אשפוז גם לאשפוזו של ברנס הייתה נקודת סיום. והיא הגיעה, לאחר שרופאיו החליטו כי הוא אינו במצב המצריך שהייה בבית-חולים פסיכאטרי. בשנת 2000 הוא שוחרר לתקופות מסויימות, ולפני כשנה שוחרר לגמרי לחופשי. מערכת המשפט נותרה רגועה - היא הרי עשתה את שלה, ערכה משפט וקבעה את גזר דינו - להישלח לטיפול.

בניגוד לנאשמים אחרים, המרצים שנים ארוכות בכלא בגין עבירה דומה, הופכים הנאשמים שהוכרזו כבלתי שפויים לאנשים משוחררים, לאחר תקופה קצרה יחסית. הם חיים בינינו, גרים עמנו ועורכים את קניותיהם במרכזי הקניות שלנו.

האם ברנס יצא מבית החולים "אדם חדש"? ממש לא.

מאז שוחרר הוא מסתובב בטבריה, ולאחרונה חידש את גל הפרסומים ההזויים שלו.

"כעיקרון - אם הרוצח של בבא אלעזר יוכר כ'לא שפוי' - הוא יעבור מסלול דומה. הוא יוצא מרשויות המשפט ועובר לרשות הרפואית. שם יכולים להחליט כעבור זמן שהוא 'לא מסוכן'", אומר גורם שהיה מעורב בפרשת ברנס.

האם זה מה שצפוי גם לרוצחו של רבי אלעזר זצ"ל - הכרה כבלתי שפוי, אשפוז בבית חולים לחולי נפש, 'התאוששות', ושחרור מוקדם היישר לרחובות הערים החרדיות, המלאים ברבנים שאינם מוצאים חן בעיניו?

ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד