כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הגר"א אברג'יל: "הבאבות גורמים לביזוי התורה" • ראיון

הרה"ג אליהו אברג'יל, לא מתפלא על רצח האדמו"ר הרב אלעזר זצ"ל ותוקף בחריפות את תופעת הבאבות • "הם לא באבות - הם באסטות בשוק למימכר ברכות"

הגר"א אברג'יל
הגר"א אברג'יל

תופעת המקובלים קיבלה הד תקשורתי רחב בעקבות פטירתו של האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל. אך יש התוקפים את התופעה, בחריפות ואחד מהם הוא הגר"א אברג'יל, דמות רבנית ידועה.

הגר"א אברג'יל נושא בשלל תארים המכבדים את בעליהם: אב"ד בערים ירושלים ובאר שבע, רב שכונת בקעה בדרום ירושלים ומחבר שו"ת דברות אליהו. והוא מביע את דעתו על תופעת הבאבות בשיחה ל'בחדרי חרדים':

"הר"ן במסכת בבא בתרא אומר שאדם שיש לו בעיה, צריך ללכת אל אדם המחזיק ישיבה, אדם שהוא גדול בתורה ולהתברך אצלו, לא אצל באבות.

"הרבנים הם שעליהם לקבוע ממי להתברך וממי לא, הם אלו שצריכים להחליט. כמו ששואלים את גדולי התורה בכל הלכה והלכה, גם כאן במקרה כזה\ צריך לשאול אותם".

אשר לתופעת הבאבות הוא אומר, אין צריך להסביר את הבעייתיות שבה שכן, "הציבור עצמו יודע כמה אנשים צצים כל שני וחמישי והופכים עצמם לבאבות".

הבעייה היא גם שהללו גובים כסף עבור שרותיהם המפוקפקים: "אין בעייה בנטילת הכסף, אלא איך לוקחים. יש דרכים מקובלות ויש דרכים שלא.

"יש הרבה חצרות שלא הולכים בדרך התורה המקובלת, אלא בדרכים שגורמים לביזוי התורה ותלמידי החכמים".

לפני מספר ימים, אמר הרב ל'מעריב' כי אינו נדהם מהרצח שאירע בחצרו של הבבא אלעזר זצ"ל:
"אך אני לא תוקף אף חצר או רב ספציפי", הוא מסביר, "אני מדבר בצורה כללית וכולם מכירים את הבעיה הזו.

"אלו לא חצרות אלו באסטות שנולדים מידי יום למכירת ברכות - זה לא מוסיף כבוד לעולם התורה.

"אף אחד לא צריך לפחד לומר את הדברים בצורה גלויה. הרי נביא שכובש נבואתו נענש, אני לא כובש את נבואתי - אני אומר את הדברים בגלוי.

עם זאת, הרצח עצמו זעזע את הרב, "בילדותי למדתי יחד עם הרב אלעזר, וודאי שמקרה כזה הוא הפתעה וזה מעשה איום ונורא".

יצויין כי גם עו"ד דב הלברטל תקף את הבאבות, בדברים לערוץ 10 והוסיף כי "תופעת הבאבות מהווה איום אסטרטגי. מדובר בהריסת הרציונל של היהדות. המקובלים מוחקים את זהותו של האדם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 74 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד