י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגיע זמן ללמוד • כך תתחילו נכון את שנת הלימודים

שנת הלימודים כבר עומדת מעבר לאופק ויש להתכונן אליה • שוב צריך להרגיל את הילדים לסדר יום • להדריך אותם להזהר בדרכים • אפילו התזונה משתנה • טיפים לקראת שנת הלימודים

זהירות: החופש מסתיים
זהירות: החופש מסתיים



בעוד שבועות אחדים תיפתח שנת הלימודים, והילדים ישעטו מחדש ברחובות העיר, בדרך לגנים ולבתי הספר. לא עוד קימה מאוחרת בבקרים, לא עוד תפריט קייצי קליל 'של חופש'.

רגע לפני שהם 'נוחתים' לתוך השינויים הרבים, כדאי להכין אותם לכך בהדרגה. כדי ללמד אתכן לעשות זאת נכון, שוחחנו עם מספר מומחים, כולם ממרכז שניידר לרפואת ילדים.

חזרה לסדרים

בשיחה עם דגנית בן-ניסן, פסיכולוגית ראשית במכון להתפתחות ולשיקום הילד ב'שניידר', היא מציינת כי בחופשת הקיץ, ילדים רבים משנים את הרגלי השגרה ואת סדר היום, רבים הולכים לישון מאוחר וקמים מאוחר.

על פי הצעתה, בימי החופש האחרונים, כדאי לסגל את הילד בהדרגה לשעות השינה הרגילות.

בנוסף: ההכנות והסידורים לקראת בית הספר, קניית הציוד והכנת הילקוט, מסייעים לתהליך העיבוד והפרידה מהחופש וההכנה ללימודים ומכינים את הילד נפשית לחזרה לבית הספר.

מומלץ לעשות את ההכנות לבית הספר במשותף, כחלק מתהליך סיום החופש והחזרה ללימודים.

זהירות בדרכים

רגע לפני שהם יוצאים מהבית אל מוסדות הלימוד, כדאי לדעת כי ילדים רבים נפגעים בדרך לבית הספר ובחזרה ממנו.

הפרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה ב'שניידר', ממליץ להקפיד וללוות ילדים עד גיל 9 בעת חציית כביש ולוודא כי הילדים עוצרים על שפת המדרכה, מסתכלים לכל הכיוונים בעת החצייה, ורק אז חוצים את הכביש.

לדברי הפרופ' ויסמן, יש להדריך את הילד שלא לחצות כביש בין מכוניות חונות או מאחורי אוטובוסים, ולא לשחק משחקי כדור ליד כביש.

חשוב לוודא שמשקל הילקוט לא יהיה כבד ולא יעלה על 15% ממשקל גופו של הילד, ובשבועות הראשונים ללימודים, להקפיד במיוחד על הגנה מפני השמש ושתיה מרובה בכדי למנוע התייבשות.

ומה אוכלים?

לדברי דפנה זיו בוסאני, דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה ב'שנידר' מומלץ להיערך גם בנושא תזונה, לקראת החזרה לבית הספר:

• יש להקפיד על אכילת ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר. ארוחה זו חיונית לילדים, משפרת את יכולת הריכוז ומאפשרת ערנות רבה יותר במהלך יום הלימודים. לארוחת הבוקר מומלץ לאכול כריך או קערית של דגני בוקר ללא סוכר בתוספת חלב. במידה וממהרים, ניתן לקחת לדרך שקית שוקו, או אקטימל, או כוס חלב וחטיף אנרגיה. דרך נוספת להקל על הארגון בבוקר היא שתיית משקה בוקר.

• לא כדאי להרגיל את הילדים לקנות את ארוחת הבוקר או ארוחת העשר שלהם, אלא להתבסס על הכנה ביתית בשיתוף הילדים.

• כדאי מאד להכין עם הילד "מערכת כריכים" לכל ימות השבוע, שעל פיה יקבע איזה כריך יאכל הילד בבית הספר בכל יום. כדאי להחליט על פעם אחת בשבוע בה יהיה ממרח מתוק כמו שוקולד או ריבה, ובשאר ימי השבוע מומלץ להשתמש ברכיבים כמו: גבינה צהובה לייט 9%, גבינה לבנה, קוטג' או חומוס. רצוי להרגיל את הילד לקחת ירק או פרי לצד הכריך, את הירקות ניתן לחתוך ולשים בקופסא נפרדת.

• כדאי להקפיד על שתיית מים במהלך יום הלימודים. השתייה חשובה מאד, חלק נכבד מגופנו (למעלה מחצי) הוא מים. המים מרווים יותר, בריאים יותר לשיניים ותורמים לעירנות הילדים.

• אחרי שעות בית הספר, מומלץ מאד לאכול ליד השולחן ולא מול הטלוויזיה. חשוב שיהיה בארוחה מרכיב חלבוני כמו קציצות, שניצל, קציצת דג או תחליף בשר מסויה לצמחונים, שאינו מומלץ יותר משלוש מנות בשבוע.

לילדים שמעדיפים תחליף צמחוני, מומלץ לשלב קטניות כגון: חומוס, שעועית, עדשים ופול, יחד עם דגנים כמו אורז ותירס. כמו כן, רצוי לשלב קינואה כחלק מהדגנים אותם צורכים. שניצל תירס אינו מהוה תחליף למנה חלבונית. חשוב לשלב ירקות מבושלים או סלט ירקות ותוספת פחמימות: פסטה או תפוח אדמה.

• במסגרת החוגים, רצוי לשלב חוג ספורט כמו שחיה או התעמלות. פעילות גופנית חשובה גם מההיבט הבריאותי וגם מבחינת הביטחון העצמי של הילד והעלאת תחושת המסוגלות שלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד