י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האם כדאי לבטח את הסלולרי? בלקברי: כן; נוקיה: לא

קניתם מכשיר סלולרי ואתם שוקלים לבטח אותו? מבדיקת TheMarker ואתר כמהזה, עולה כי לא משתלם לבטח מכשירים שמחירם נמוך מ-2,000 שקל

  • י"ז אב התשע"א
האם כדאי לבטח את הסלולרי? בלקברי: כן; נוקיה: לא



א' רכש באחרונה מכשיר נוקיה בחברת הסלולר. במעמד הרכישה הוצע לו ביטוח מקיף של אחריות ותיקונים בעלות חודשית של כ-35 שקל.

א' שכבר חודש הסתובב עם מכשיר עם מסך שבור, חשב שהמכשיר החדש שעלה לו קרוב ל-2,000 שקל הוא השקעה יקרה שמצדיקה משנה זהירות. הוא חישב כי העלות הכוללת לביטוח עבור שנה היא 420 שקל, והחליט כי מדובר בסכום זניח ביחס לעלות של המכשיר ולכן גם משתלם.

חודשיים מאוחר יותר, כשהסלולרי נפל לאסלה ושבק מפעילותו, א' הגיע למרכז השירות כדי לפדות את זכויותיו. הוא הופתע לגלות שחברת הסלולר אינה מתקנת נזקי רטיבות ומגדירה אותם "נזק בלתי הפיך". בנוסף, התברר לו לתדהמתו שכדי ליהנות ממכשיר חלופי עליו לשלם דמי השתתפות עצמית בשווי 200 שקל.

א' אמנם התאכזב, אך הרגיש שניצל מהוצאה כבדה שהרי 620 שקל הם פחות מ-2,000 שקל שהיה נדרש, לכאורה, לשלם אילולא היה מבוטח. בדרך הביתה נדרשה לו הצצה יחידה בחלון הראווה של חנות פרטית למכשירי סלולר שתבהיר לו שטעה: מכשיר חדש זהה לזה שביטח עולה שם 600 שקל בלבד ובאריזה חדשה.

במקרה דומה, שדווח עליו לארגון אמון הציבור, מיטיב המתלונן להגיע למסקנה: "מה משמעות הביטוח אם כשנגנב לי המכשיר אני צריך לשלם את ערכו בשווי שוק של היום? מה קורה למי שלא בודק את המחירים? הוא משלם מחיר מופרז ללא כל הצדקה".

ואכן, בדיקת TheMarker ואתר כמהזה להשוואת תעריפי תקשורת בישראל, מעלה כי במקרים רבים מחירו של מכשיר חדש בחנויות פרטיות מייתר את רכישת שירות הביטוח בחברות הסלולר. פעמים רבות תיקונים במעבדה פרטית משתלמים בהרבה מהפעלת האחריות. אז מדוע רבים מאתנו מתפתים לשלם דמי ביטוח חודשיים של עשרות שקלים? כנראה שאנחנו לא בודקים מחירים ולא מבינים כמה יעלה לנו תיקון מכשיר או החלפתו למרות הביטוח.

רווחי לחברות - מבלבל ללקוחות

חברות הסלולר עצמן אינן חושפות נתונים על מספר המבוטחים שלהן, לפי הערכות בשוק כ-40% מהלקוחות הפרטיים מבטחים את מכשיר הסלולר שלהם. המגזר העסקי דואג כמעט תמיד לבטח את מכשיריו וזוכה לתוכניות נדיבות הכוללות ביטוח במחיר נמוך.

ידוע כי הפופולריות של המכשירים החכמים העלתה את כמות הביטוחים, ושמדובר בשירות רווחי מאוד עבור החברות. אלא שכמעט באותה מידה שהתחום רווחי עבור החברות, הוא גם מבלבל מאוד עבור לקוחותיהן: החברות מציגות תעריפים שונים עבור מכשירים זהים וכן מגבלות וכללים שונים במסגרת הביטוחים שהן מציעות.

למעשה, גם מסמכי ההתקשרות שהובאו לידינו היו פעמים רבות קשים לפענוח (להוציא חברת פלאפון שהתבלטה לטובה). בפלאפון, למשל, יכול המנוי לקבל בחינם עד שלושה חלפי פלסטיקה ועד שתי החלפות של תצוגה (מסך או מצלמה) בשנה קלנדרית, אחריהן הוא ייאלץ לשלם דמי השתתפות עצמית נוספים על התשלום החודשי הקבוע לביטוח. פרטנר דורשת על מקרים כאלה השתתפות עצמית בכל מקרה: 39 שקל תחת הגבלה של פעמיים בלבד בשנה, אחריהן הלקוח יאלץ לשלם תעריפים גבוהים יותר. סלקום אינה מגבילה את מנוייה.

במקרה של אובדן המכשיר או נזק בלתי הפיך המצריך מתן מכשיר חלופי, קובעות החברות סכומי השתתפות עצמית שונים ומשונים. אובדן מכשיר נוקיה 02-X3, למשל, וקבלת מכשיר חלופי תחתיו תתאפשר בפרטנר בתמורה ל-290 שקל, בפלאפון בתמורה ל-300 שקל ובסלקום יידרש המאבד הסורר לשלם סכום כמעט כפול: 562 שקל. המעניין הוא שמחירו המקורי של המכשיר בחברה הוא כמעט בקורלציה הפוכה: כ-1,780 שקל בסלקום ובפלאפון וכ-2,100 בפרטנר.

ואולם, כדי לחשב את כדאיות רכישת הביטוח עבור המכשיר לא צריך להתחשב במחיר המחירון שמציגה חברת הסלולר. צריך למעשה להוסיף לדמי ההשתתפות במקרה של אובדן (שהינו בגדר התקלה החמורה ביותר) את דמי הביטוח החודשיים במשך שנת ההתחייבות. כך נגלה כי המחיר הכולל שנדרש לשלם על נוקיה 03-X2 נע בין 660 שקל ל-1,220 שקל. אם נשווה את המחיר של המכשיר בשוק החופשי - 600 שקל, נגלה שהביטוח עולה ביוקר.

"מכשירים דור 3 סטנדרטיים שמתומחרים בחברות הסלולר סביב 2,000 שקל ומטה אינם משתלמים", מסבירה ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר כמהזה. "יותר מכך, חברות הסלולר מעלות פעמים רבות קשיים במציאת חלפים מתאימים למכשירים ישנים ומנצלות את מועד התיקון עבור ניסיונות שכנוע לשדרוג המכשיר".

תרומה נקייה לכיסן של חברות הסלולר

ומה לגבי כדאיות הביטוח במקרה של רכישת מכשיר מתקדם יותר? בכך הדעות חלוקות.

בבדיקה שביצענו למכשירים חכמים מתקדמים שונים, כמו בלקברי 9780 וגלקסי S2, עולה כי פעמים רבות מחירי הביטוח מתחרים ראש בראש במחיר החנויות הפרטיות (ראה טבלה). עבור מכשיר הגלקסי S2 נכון למחירו בשוק כיום, החיסכון האפשרי בביטוח המכשיר עשוי להגיע ל-1,600 שקל.

אך גם כשמחירי הביטוח קרובים למחיר המכשיר החדש, הערך של הביטוח אינו מוטל בספק, שכן אתם מכוסים לא רק בעת אובדן המכשיר אלא גם בעת תקלות אחרות. בהקשר זה, החברות מציגות מחירים דומים עבור התשלום החודשי הקבוע למכשירים חכמים ובשלושתן מדובר בעלות שנתית כוללת שנעה סביב 600 שקל לביטוח.

במקרה שלא חוויתם תקלות במכשיר מדובר בתרומה נקייה לכיסן של החברות. אך מספיק שנדרשתם להחליף את מסך הבלקברי, למשל, פעם אחת בלבד בשביל שתלמדו כי המחיר במעבדה פרטית קרוב ל-600 שקל.

הצרה היא שאת תחשיב הכדאיות יש לבצע בכל פעם מחדש עבור המכשיר הספציפי שאותו רכשתם ובהשוואה לערכו בשוק באותה עת. כך למשל בבדיקה עבור מכשיר נוקיה C7 גילינו כי ביטוח בחברת פלאפון וסלקום אינו משתלם, ובמקרים של אובדן או נזק בלתי הפיך אתם צפויים לשלם 100-300 שקל יותר מאשר רכישת מכשיר חדש בחנות, שככל הנראה מחירו יוזל ככל שיחלוף הזמן, בניגוד לתעריפי הביטוח בחברות שעומדים יציבים, ומתעדכנים בתדירות נמוכה בהרבה.

בנוסף, החברות מספקות ללקוחות מכשירים "מחודשים", ואילו המחיר שהושווה בחנויות הוא מחיר למוצר חדש באריזה הכולל אחריות יצרן לשנה. הבחירה להשוות למכשיר חדש נובעת מכך שהגדרתם של מכשירים מחודשים בשוק החופשי אינה ברורה וכי הם לא נמצאים במלאי זמין או נמכרים בצורה קבועה ועקבית.

בשורה התחתונה, בכל הנוגע למכשירים חכמים, כדי להחליט אם כדאי להצטרף לביטוח נסו לחשוב האם יש לכם נטייה להפיל טלפונים, האם אתם עובדים בסביבה מסוכנת למכשיר, כמה פעמים ביקרתם עם מכשיר תקול במרכז השירות בשנים האחרונות? אם הגעתם למסקנה שקיים סיכוי סביר שהמכשיר שלכם ייזוק או יאבד - כדאי לכם לשקול לעשות ביטוח.

ביטוח לאייפון בחברות הסלולר? לא משתלם

האייפון מוגדר מכשיר חריג בחברות והביטוח עליו הינו בתנאים שונים. הסיבה להתייחסות השונה היא מדיניות אפל העולמית אשר מאפשרת לחברות לבצע תיקונים בודדים במכשיריה.

בשנה הראשונה לרכישה, החברות נדרשות לשלוח את המכשירים למעבדה באירופה - משלוח הכרוך בתשלום מסים ובהמתנה ממושכת. זו הסיבה לכך שסלקום כלל אינה מבטחת מכשירי אייפון מעבר לאחריות היצרן. פלאפון ופרטנר שכן מבטחות את המכשירים, מעדיפות לחייב את הלקוח בהשתתפות עצמית גם על תקלות ברות תיקון ולתת לו מכשיר מחודש חלופי.

חוסר הכדאיות מתגלה כאשר עלות ההשתתפות העצמית הזו היא 300 שקל (פלאפון) ו-400 שקל (פרטנר). מדובר בסכום הגבוה מההצעות במעבדות פרטיות עבור מרבית סוגי התיקונים. כך למשל החלפת מיקרופון או תיקון כפתור ווליום במעבדה פרטית יעלו כ-150 שקל, החלפת סוללה נעה בין 200 ל-300 שקל. בהפעלת הביטוח של החברות במקרה זה לא רק שתאלצו לשלם סכום כפול או דומה על התקלה, אלא גם תיאלצו להיפרד מהמכשיר המקורי שהיה בידכם ולקבל מכשיר מחודש תחתיו.

בפלאפון תוכלו לסיים את תוכנית הביטוח בכל שלב, בפרטנר נדרשת תקופת התחייבות של 12 חודשים. ההפתעה האמיתית בפרטנר היא כי דברי הנציגים אינם מגובים במסמכי ההתקשרות המוגשים ללקוח. גם פנייה לדוברות החברה לא העלתה את המסמכים הרלוונטים ונשלחנו לבדוק את המוצג באתר. אך המסמך באתר אינו עדכני דיו - כך למשל הוא מציין כי במקרה של נזק בלתי הפיך, אובדן או גניבה ייקבל המבוטח מכשיר חלופי בעלות מופחתת של 1,300 שקל. זאת, כשנציגי החברה מבטיחים עלות של 1,000-870 שקל. במצב שבו החברה אינה נוקטת בשקיפות ללקוח ודבריה אינם מגובים במסמכים, חישוב הכדאיות עבור רכישת הביטוח בלתי אפשרי.

מחברת פרטנר נמסר: "נציגי החברה מעניקים את מלוא המידע ללקוח הבודק או בוחן אפשרות להצטרף לשירותי אחריות ותחזוקה. כמו גם המידע מצוי באתר החברה".

מהי אחריות יצרן?

אחריות תיקונים לבעיות הנובעות מפגמי ייצור. אחריות זו ניתנת בחינם, בצורה אוטומטית ולמשך שנה מהרכישה.

מתי אחריות היצרן אינה תקפה?

כשבבדיקת המעבדה מגלים כי הנזק נוצר משימוש לא סביר במכשיר. כלומר, המכשיר נפל, נשרט, נסדק, נרטב, התמלא באבק או נפתח ושונה על ידי מי שאינו מורשה לפתוח אותו.

מהו הביטוח שמציעות החברות?

הלקוח משלם סכום חודשי קבוע בתמורה להבטחה כי במקרה של תקלה מכל סוג שהיא החברות תספקנה לו תיקוני מעבדה שוטפים, ומכשיר חלופי במקרה של נזק שאינו בר תיקון, או במקרים של אובדן או גניבה.

מי רשאי לבטח ומתי?

בפלאפון ניתן לבטח רק מכשירים שנרכשו בחברה. בסלקום ובפרטנר ביטוח מכשירים שנרכשו בחוץ אפשרי, בכפוף לבדיקת תאימות ותקינות. שלוש החברות מאפשרות לבטח את המכשיר בכל מועד, בכפוף לבדיקה.

מה ההבדל בין שנה ראשונה לשנייה?

ככלל, השנה הראשונה לרכישת המכשיר מלווה באחריות יצרן ולכן זולה יותר מהשנה השנייה והלאה. השנה השנייה בכל החברות יקרה בכ-10 שקלים. מכשירים שלא נרכשו בחברה מחוייבים במחיר השנה השנייה.

מתי נדרשת השתתפות עצמית?

במקרה של אובדן, גניבה או נזק בלתי הפיך למכשיר, ללקוח המנוי לשירותי הביטוח יוצע מכשיר חלופי מחודש במחיר מופחת. השתתפות עצמית במקרה של נזק בלתי הפיך נמוכה מאשר במקרה של אובדן. בתיקוני פלסטיקה ותצוגה החברות מנהיגות כללים שונים - מכסת הפעמים המותרת לתיקונים מסוג זה וסכום ההשתתפות, אם נדרשת, צריכים להופיע בחוזה הביטוח.

כמה יעלה להתחרט ולהפסיק את השירות?

בכל החברות חלה התחייבות לשנה מלאה, כך שבחישוב הכדאיות עליכם להכפיל את העלות החודשית ב-12 חודשים, כי זוהי העלות המינימלית שתשלמו בעבור השירות גם אם השתמשתם בו וגם אם לא. בפלאפון קיימת הטבה למכשירים שיבוטחו במעמד הרכישה או שדרוג או תוך 14 יום מיום הקנייה - והם יבוטחו ללא התחייבות.

חשוב לדעת

נזק שנוצר כתוצאה ממים (קורוזיה) ייחשב תמיד נזק בלתי הפיך. כמו כן, באף אחת מהחברות הביטוח אינו נכלל לצורך חישוב רמת שימוש וקבלת החזרים חודשיים עבור המכשיר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד