כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

מחקר • אתרי האינטרנט החרדיים - פורחים

מחקר חדש מגלה: אתרי האינטרנט החרדיים צברו תאוצה בשנה וחצי האחרונות • העליה מתבטאת בעליה של מאות אחוזים בחשיפה ובגולשים • הסיבה: תחקירים ודיווחים אמינים

מחשב בסלון. צילום ארכיון: יעקב נחומי
מחשב בסלון. צילום ארכיון: יעקב נחומי

מחקר חדש שערך ד"ר צוריאל ראשי, ראש החוג לתקשורת במכללה האקדמית ליפשיץ, ומומחה לתקשורת ודתות, מוכיח כי בשנה וחצי האחרונה אתרי האינטרנט החרדים התחזקו וצברו השפעה רבה יותר מאשר היה להם קודם ל'חרם'.

המחקר, שבחן את ההשפעה של הנסיונות לעצור את 'האינטרנט החרדי' ולצאת בקריאות להחרמת אתרי חדשות ופורומים חרדים, מוכיח כי במבחן הזמן מספר הכניסות לאתרים המובילים גדלו באופן משמעותי מאז החרם, ואף עברו תהליך של הבשלה והתבגרות אותו הוא מכנה "המעבר למתקפה", כאשר אתרי החדשות עברו ממגננה למתקפה, והפכו לעיתונות עצמאית חוקרת, פנים מיגזרית, דבר שלא היה לו אח ורע קודם בתקשורת החרדית.

במחקר שהסתיים זה עתה, והוצג בכנס משותף של מכללת ליפשיץ ומשרד החינוך בנושא תקשורת. מראה ד"ר צוריאל ראשי, כי לא רק ש'מכתב החרם' לא פגע אנושות באינטרנט החרדי, אלא במבט לאחור ניתן לומר שהקריאה להחרים את האינטרנט החרדי רק העצימה את כוחו.

"המלחמה באה על רקע מאבק כלכלי שמתנהל כיום על חייה של העיתונות המודפסת ברחבי העולם", מסביר ד"ר ראשי. "עם זאת, התייחד המאבק החרדי בכמה וכמה היבטים: ראשית, מלבד המצוקה הכלכלית בה נמצאת העיתונות המודפסת, הייתה העיתונות הזו במשך שנים שופרם של המנהיגות הדתית והפוליטית. עיתונות זו הייתה במשך עשרות שנים חד סטרית ולא השמיעה קולות אופוזיציוניים הקוראים תיגר על המנהיגות הקיימת.

"כמו כן העיתונות לא הציגה עוולות המתרחשות בתוך הציבור החרדי כלל". האתרים החרדים, מסביר ראשי, היוו קול חריג ומתריס, פרסמו ידיעות אודות אירועים פליליים שלא היו זוכים לסיקור בציבור החרדי לפניהם (למשל: האם המרעיבה, אמא טאליבן והכת של אליאור חן), ו"הגדיל לעשות האתר בחדרי חרדים שיצר 'מייל אדום' לדיווח על התעללויות במשפחה".

אמנם אתרי אינטרנט חרדיים רבים הפסיקו את פעילותם, בעקבות הקריאה נגד אתרי האינטרנט, או לפחות הפסיקו לדווח חדשות ברמה הארצית והמגזרית - אך מה לגבי אלה שהמשיכו?

מבדיקה שערך ד"ר ראשי עולה, שלמרות התדמית החרדית של הליכה ללא פשרות אחרי דברי הרבנים, כאן דווקא נוצרו סדקים: "במבחן התוצאה, אתרי האינטרנט החרדיים המובילים ובראשם 'בחדרי חרדים' זכו בעקבות הקריאה של הרבנים לחשיפה אדירה חינמית במדיה הסקטוריאלית ובמדיה הארצית, ובעקבות כך העלו את מספר הכניסות ביום במאות אחוזים. האמרה הידועה ש'לא משנה מה כתבו עליך, העיקר שאייתו את השם שלך נכון' מעולם לא זכתה להוכחה חותכת כל-כך".

המדיה הזו חשה חופשייה יותר, לפי המחקר, ו"תחקירים או כתבות (גם אם אינן מחמיאות) על העולם החרדי משודרים עד היום באתרי החדשות החרדיים המובילים".

"בשורה התחתונה אמנם נסגרו חלק מהאתרים ובקרב הזה היה ניצחון חרדי", הסביר ד"ר ראשי, "אבל במערכה כולה הפסידו כל אלו שחשבו שניתן לפרוץ את הסקרנות החרדית הוירטואלית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד