כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הסמארטפונים דוחקים את מצלמות הכיס

מצלמות הסמארטפונים משחקות תפקיד מרכזי במהפכות שמרעידות את העולם תוך כדי שהסלולר משנה את תרבות הצילום • מצלמות הכיס מנסות להשיב מלחמה, אבל אפילו צלמים מקצועיים כבר לא ממהרים להציב את החצובה

  • י"ח אב התשע"א
הסמארטפונים דוחקים את מצלמות הכיס



מי שביקר באחת מהפגנות המחאה האחרונות, לא יכול היה להחמיץ את מגפת הצילום שמאפיינת אותן. בניגוד להפגנות רגילות שבהן השלטים מקובעים לשתיים או שלוש סיסמאות, ריבוי הסלוגנים זכה להרבה תצלומים, שיתופים ולייקים, וכך המסר משוכפל.

מזירת הצילום הזו נעדרות כמעט לחלוטין המצלמות המסורתיות והסמארטפונים הם השולטים. ובכלל, מצלמת הטלפון נהפכת לכלי חשוב במהפכות דור ה-F, שמבעירות כרגע את בירות המדינות השכנות לישראל. במשחק הזה השליטים משתמשים בטנקים ורובים ככלי לדיכוי, והמפגינים משתמשים במצלמות וברשתות החברתיות ככלי לשחרור.

"קיימת תופעה, גם בישראל וגם בחו"ל, שאפילו צלמים מקצועיים מצלמים את רוב התצלומים שלהם מהסמארטפון משום שהוא הרבה יותר זמין ואפשר לשתף באמצעותות את התצלומים", מסביר עומר שור, המפתח של תוכנת Photogene לעריכת תצלומים באייפון ובאייפד, שהיתה אפליקציית הצילום הרווחית ביותר בחנות האפליקציות של אפל ב-2010.

"זה לא שהמצלמה כזו מדהימה, אבל מהירות התגובה למתרחש ומהירות השיתוף הן שקובעות. צלם חובב לא יצלם את האומנות שלו עם אייפון, אבל את היומיום, שזה 90% מהזמן, כן. עם שירותי ה-iCloud החדשים של אפל המגמה רק תמשיך - כי ברגע שמשתמש מצלם באייפון זה מופיע גם באייפד וב-MAC. לכן אפשר לצלם באייפון, לערוך באייפד, ומשם להעלות לפייסבוק".

בדו"ח לסיכום 2010 שפירסמה חברת המחקר והמדידה קומסקור נטען כי יותר ממחצית (52.4%) מהמשתמשים במכשירים ניידים בארה"ב השתמשו בהם לצורכי צילום. פעילות זו דורגה במקום השני בשימושים הפופולריים ביותר של משתמשים, שנייה רק לשליחת הודעות טקסט.

בחינה של קטגוריות התוכן הפופולריות ביותר באירופה ב-2010 מראה ששיעור החשיפה לאתרים הקשורים לתצלומים, כמו פליקר ופיקסה, הוא 67%, ושיעור החשיפה לרשתות חברתיות הוא 84%. נתונים עדכניים של קומסקור ממאי חושפים שהגולשים בפייסבוק מבלים 17% מהזמן שלהם באתר בהתבוננות בתצלומים. במחקר אחר של החברה, שבחן הבדלי שימוש בין נשים לגברים, נמצא שנשים עוקפות את הגברים בכל קבוצת גיל בשיעור החשיפה ובמשך השימוש באתרי שיתוף תצלומים. כמו כן, נשים מיהרו לאמץ את אתרי שיתוף התצלומים כשהשירות הוצע לראשונה.

איכות הצילום בסלולר מתקרבת לזו של מצלמות

"אין ספק שהסמארטפונים הם היריבים הכי גדולים של מצלמות הכיס. ההבדל באיכות נעלם בהדרגה, והסמארטפון הוא מצלמה נהדרת שמחוברת לאינטרנט", אומר גיל הירש, חובב צילום ומנכ"ל face.com, המפתחת טכנולוגיה לזיהוי פנים בתצלומים.

הירש מצביע על כך שיצרניות המצלמות הוותיקות מנסות להתמודד עם היתרונות של הסמארטפון באמצעות פתרונות כמו חיבור המצלמות לאינטרנט אלחוטי, אך לדבריו, יהיה עליהן לשנות את האסטרטגיה שלהן כדי לשרוד בקרב. "מה שמיוחד במובייל זה שנוח לעשות איתו Moment Sharing של החוויה בזמן אמת. צריך לזכור שהמובייל הוא מחשב ופלטפורמה פתוחה והמצלמה היא רק רכיב שמתחיל את התהליך. לאחר מכן ניתן להוסיף ערך לתצלומים".

את עולם הצילום טילטלו שתי מהפכות תוך תקופה קצרה. בשלב הראשון נזנח הצילום האנלוגי שהתבסס על סרט הצילום הגמיש שהומצא על ידי קודאק איסטמן ב-1885. החל מ-2004 צנחו המכירות של קודאק, שהמודל העסקי שלה נשען על מכירת סרטי צילום, מרמה של 7 מיליארד דולר עד לפחות מ-2 מיליארד דולר ב-2010.

התאריך 22 ביולי 2009 ייכנס לדפי ההיסטוריה של הצילום כיום שבו קודאק הודיעה על הפסקת ייצור סרט הצילום המיתולוגי "קודאק כרום". ב-2003 עקפו לראשונה מכירות המצלמות הדיגיטליות לקהל ביתי ומקצועני את מכירות המצלמות המסורתיות האנלוגיות.

בשלב הבא של המהפכה, לאחר שמשפחות רבות החליפו את המצלמה הביתית במצלמה דיגיטלית, הופיעו טלפונים סלולריים המצוידים במצלמה. אגב, כיום התרחבה התופעה גם לדור החדש של הטאבלטים שמצוידים במצלמה. אמנם איכות הצילום בטלפונים, שזכו לכינוי Camera Phone, נופלת מאיכותם של מצלמות דיגיטליות, אך היא משתפרת והולכת. ב-2009 נהפך לראשונה האייפון, הסמארטפון מבית אפל, למצלמה הפופולרית ביותר באתר שיתוף התצלומים פליקר והשאיר מאחור את קנון הוותיקה.

הטלפונים המצוידים במצלמה טובה, מגשימים למעשה את חזון מצלמת הכיס - מצלמה קטנה שנכנסת לכל כיס וזמינה בכל מצב. התחרות הקשה בין מצלמות הטלפון למצלמות הדיגיטליות מתחדדת כשמנפים החוצה את מצלמות ה-dSLR, המיועדות לקהל של חובבי צילום ומקצוענים. הפופולריות של מצלמות "כוון וצלם" (Point and Shoot) המיועדות לקהל הביתי דועכת בהדרגה, ובראשן סדרת PowerShot של קנון.

אלמנט ההפתעה בסמארטפונים

יש המבקרים את הצילום בסלולר, בעיקר בשל איכותו. "מצלמות הפוקט לא ימותו, לא בינתיים לפחות", כך אומר עופר וקנין, צלם עיתונות בעיתון "הארץ". "יש למצלמות של הסלולר בעיה קודם כל בתנאי תאורה קשים - אי אפשר לצלם בחושך ואפילו עם פלאש זה נראה גרוע. מלבד התאורה יש בעיה של יציבות. כשאתה מחזיק מצלמה היא יושבת טוב ביד, הסלולר קל ולא יציב מספיק. הבעיה השלישית זה סטנדביי (standby) ארוך שמקשה לתפוס משהו מהיר יחסית".

מול זאת, וקנין מכיר גם ביתרונותה של המצלמה הסלולרית: "הסלולר זמין כל הזמן. יש לי מכשיר סמסונג גלקסי S ואני משתמש באפליקציה בשם Retro Camera וגם באפקטים המובנים במצלמה כמו שחור-לבן. במילואים צילמתי הרבה עם הסלולר ויצא יפה. אפילו בעיתון חשבו לעשות עם זה משהו".

איליה מלניקוב, צלם מגזין, מאמין שאפשר לנצל את המדיום החדש - להפוך את הדפקט לאפקט. "במקרה של מצלמות פוקט, מצלמות חד-פעמיות או צילום באייפון, מה שמגניב אותי זה החוסר שליטה. היד רועדת, לחצת בלי לכוון וזה הדבר הכי מגניב שיוצא. יש אלמנט הפתעה. זה באיזשהו מקום המשך של מסורת מצלמות ה-Lomo, מחזיקים ביד ולוחצים בלי להסתכל. הסמארטפון זו מדיה נחותה מלכתחילה אז אני אומר, בוא ניקח את הנחיתות ונעצים אותה".

נאה דורש נאה מקיים. מלניקוב התבקש לאחרונה לצלם עבור מגזין טיים-אאוט תל אביב את "201 האנשים הקוליים של תל אביב". במקום לצלם אותם באמצעות הציוד המקצועני שלו, הוא צילם אותם באייפון האישי שלו, עם אפליקציית Hipstamatic.

"בדרך כלל אני לא משתמש באפליקציות צילום, ובכלל אני משתמש באייפון רק בשביל לצלם את הילדים או להעלות משהו לפייסבוק, אבל הפעם חטאתי", מספר מלינקוב. "השתמשתי באפליקציה בלי באמת להבין מה היא עושה. יש בה חמישה סוגי עדשות וכמה סוגי נגטיבים, אבל העדפתי לא להבין. פשוט לחצתי ופתאום התמונה יצאה עם גוון ירוק או עם כתמים באמצע. מה שיוצא יוצא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד