י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"מוסדות התורה מבינים: חייבים אתר אינטרנט" • ראיון עם ישראל וינגרטן

הודי, ויאטנמי ובני-ברקי נפגשים יחד בחברה של ישראל ויינגרטן המפתח אתרי אינטרט למוסדות תורה, אך לא רק • "גם לקוחות חילונים רגועים יותר לעבוד מול חרדי ירא שמים"

"מוסדות התורה מבינים: חייבים אתר אינטרנט" • ראיון עם ישראל וינגרטן



תחום ההייטק מאופיין ביזמים צעירים המשנים תפיסות עולם. אחד מהבולטים בין אנשי האינטרנט החרדים הוא ישראל וינגרטן, מנכ"ל WGN Media, צעיר בן 28, אב ל-2 המתגורר בבני ברק. הוא הקים בעשר אצבעותיו את חברת האינטרנט, המקימה ומתחזקת אתרי אינטרנט.

תוך שימוש בשיטת ניהול ייחודית שפיתח, מעסיקה החברה במקביל עובדים בישראל ובמדינות מתפתחות כהודו וויטנאם, המקימים יחדיו אתרי אינטרנט למגוון מרשים של לקוחות, ביניהם הסוכנות היהודית, חברת פריים השקעות, אל על, דרכי מרים, מוסדות בית אבא, אגודת עזרה למרפא בראשות הרב אלימלך פירר, ועד ההורים של תל אביב ועוד חברות ומוסדות רבים ומוכרים.



ישראל, איך צעיר חרדי, הופך למנכ"ל חברת אינטרנט?

את ההיכרות שלי עם עולם האינטרנט עשיתי עוד כאשר מסרתי הרצאות בנושאי יהדות מטעם ארגון ערכים, בבית קו לקו בת"א.

באיזשהו שלב החלטתי להעלות את ההרצאות שצולמו בוידאו לאינטרנט, על מנת שיהיו זמינות לקהל רחב.

כשהצלחתי להקים אתר במסגרת שירות האתרים של גוגל, קיבלתי תאבון, ובהדרגה הוספתי לשם הרצאות נוספות, כך שהאתר גדל והתווספו לו מרצים ורבנים נוספים וכן ארכיון שיעורים גדול של הרב צבי קנול.

כיום האתר הנקרא 'ביננו', הוא האתר הגדול בעולם לשיעורי וידאו יהודים, עם ספרייה של עשרות אלפי שיעורי וידאו. כיום מוצבות מעל 150 עמדות לצילום שיעורים חדשים בכל רחבי הארץ.

לאחר מכן, כבר הייתי מומחה בתחום, והתחלתי לקבל עבודות להקמת אתרים נוספים והצמיחה הייתה הכרחית.

האם להיותך חרדי, ישנה משמעות בתחום ההייטק והאינטרנט?

תלוי למי: עבור מוסדות חרדים זו ברכה לעבוד מול חובש כיפה שמבין את המנטליות, ולא זרים לו מונחים כמו 'נציב יום', 'הסכם יששכר וזבולון', ואפילו 'היתר עיסקה'.

שמתי לב שגם לקוחות חילונים רגועים יותר לעבוד מול חרדי ירא שמים. בסופו של דבר גם אלו שמופתעים בהתחלה לראות מולם אדם חרדי לחלוטין, לא רואים בכך מעבר לקוריוז מבדח.

חלקם אגב אפילו רואים בכך ערך מיסטי, ובטוחים שבכך יזכו לסיוע משמים להצלחת הפרויקט, אנו משתדלים לכל הפחות לומר תהילים להצלחתם.

לעיתים יש לכך מחיר כלכלי מצידנו, כאשר אנו דוחים עבודות שאנו יודעים שיכללו תכנים שאינם ראויים, ואנו מבהירים מיד ללקוח כי כמשרד חרדי לא נוכל לספק לו שירות.

ואיך לקוח מגיב להצהרה כזו?

רובם מופתעים מאוד, חלקם אף בטוח שזה רק ניסיון לבקש תשלום נוסף. אולם אנו מסבירים באופן חד משמעי כי מכיוון שלא נוכל לשלב גרפיקה לא צנועה או לתמוך בתכנים שאינם ראויים הרי שמומלץ לו למצוא חברה אחרת.

היו גם לקוחות שלקחו זאת בצורה פחות קלה, אחד מהם גם איים עלינו בתביעות משפטיות, אבל רובם מבינים ומכבדים את המחויבות הדתית שלנו.

ומהבחינה המקצועית, כיצד צברת את הידע הנדרש לתפקיד?

האמת שאני אוטודידקט, ככה שאת עיקר הידע צברתי בלמידה עצמית בעשר אצבעות ואת ההמשך עשיתי באמצעות השתלמויות מקצועיות בתחומים שונים. אבל את עיקר הידע בתחום אני צובר בלמידה עצמאית.

מבלי להיכנס למורכבות טכנולוגית, הבנתי שאתם מפתחים על בסיס דרופל, מדוע בחרתם בה?

במשך שנים הקמתי אתרים דווקא בג'ומלה שבה צברתי התמחות גבוהה, אולם בסופו של דבר גיליתי שישנה שם הקרבה גדולה של צרכי הלקוח. למעשה אחד המומחים הגדולים בארץ בתחום, הגדיר לי שהמומחיות שצריכה להיות לי היא: "לנתב את הלקוח ליכולות של ג'ומלה".

כשהרגשתי שאני עלול להקריב את הלקוח על מזבח הג'ומלה, ביצעתי מעבר לא פשוט אל מערכת דרופל וכיום אמנם אנו עדיין מספקים תמיכה למערכות מבוססות ג'ומלה, אך את האתרים החדשים אנו מקימים בדרופל.

דווקא לדרופל יש שם של מערכת קשה ומורכבת, היית ממליץ עליה גם לתלמידים חדשים שנכנסים לתחום?

בעוד ג'ומלה בדומה לוורדפרס היא מערכת ניהול די מוגבלת, דרופל היא פלטפורמת פיתוח שתומכת ומיועדת לכתיבת קוד ופיתוחים מתקדמים.

בהחלט אני ממליץ עליה גם לתלמידים חדשים, בגלל שמאוד קל להגיע בדרופל לרמה המקסימלית המתאפשרת בג'ומלה, ותלמיד מתחיל יכול בהחלט להסתפק בכך, אולם תמיד תהיה לו האפשרות להתקדם הלאה וללמוד בהדרגה אפשרויות פיתוח מתקדמות יותר.

האם לארגונים חרדים אין רתיעה מלעבוד עם אינטרנט?

יתכן שיש כאלו שנרתעים, אך אנו לא נתקלים בהם, השוק החרדי מתעורר ופעיל הרבה יותר מהממוצע העולמי.

אם בעבר מתרים יכול היה להגיע לנדיב בחו"ל עם קלסר מצהיב של המלצות ותמונות, כיום התורם יחפש אותו מיד בגוגל, כך שכולם כבר מבינים שחייבים נוכחות באינטרנט.

למעשה, כבן לדור שביעי שמתמחים בגיוס כספים למוסדות, החזון של החברה שלי היא לעזור למוסדות תורניים לגייס תרומות בכלים מודרנים וכשרים.

למעשה המטרה שלנו היא בהחלט להתמקד לאספקת שירות לציבור החרדי בלבד.

מרבית עובדיך אינם חובשי כיפה?

אכן לצערי עדיין אין בציבור החרדי מספיק אנשי מקצוע ברמה הנדרשת בתחום בניית אתרים, למעט לגרפיקה ועיצוב אתרים.

יש לי חלום להציב לעבודה נשות אברכים אמינות, עם מוסר עבודה הגון, שיעשו את העבודה כמו שצריך, אולם כיום אינני מצליח לאתר כאלו ברמה הנדרשת.

למעשה אחת ההתמודדויות הקשות ביותר היא כח עבודה, ומכיוון שאנו מציבים רף גבוה מאוד פיתחנו שיטות להשגת עובדים מכל העולם, כאשר כמה פעמים בשנה אני מבצע מבחנים וסינונים למאות עובדים מארצות מתפתחות, על מנת לאתר את המומחים שבהם, ואותם אני מגייס לעבודה במשכורת קבועה ובחוזה מחייב.

כך אנו מצליחים להגיע אל כח אדם מקצועי ברמה שכמעט אין בנמצא בישראל, וגם לחסוך כשליש מעלויות הפיתוח, אולם איננו יכולים להתפשר על איכות הבנייה, מכיוון שבניגוד לבניין שבו ניתן להרוס קיר עקום, באתר הכל יקרוס אם היסודות אינם מתאימים.

כבר נתקלנו בעבר בפרויקטים שקיבלנו לשדרוג, וסבלנו מנזקים כבדים בשל תפריטים שנבנו בכל מיני קומבינות או אתר של אחד מגדולי הרבנים שלאחר אין ספור קריסות קיבלנו לבדיקה, והתברר כי היה בו קוד לא תיקני שגרם לעומסים כבדים שאף תורגמו לעלויות אחסון יקרות מאוד.

על מנת לחסוך עלויות, אנו מתנהלים באמצעות מערכת מתקדמת לניהול מטלות, כאשר כל עובד מקבל רשימת מטלות עם הקצאת שעות מדויקת, והכול מפוקח ונבדק בזמן אמת. כך אנו מצליחים לספק שירות ברמת החברות הגדולות ביותר בשוק, ואין דברים שמתפספסים בדרך.

מה הדרישה הכי מרתקת שנתקלת בה אצל לקוח?

יש לנו פרויקט גדול כיום עם לקוח חסיד חב"ד, שלפני שהתחיל קרא באיגרות קודש שעל מנת להצליח עליו לעבוד דווקא עם חבדני"ק מאמין.

מכיוון שלאחר כל הבירורים הוא לא מצא אלטרנטיבה טובה יותר מאיתנו, הוא מנסה מדי יום להפוך אותי לחסיד, ובכך להגשים את ההוראה, ולכן הוא מתחיל כל שיחה איתי בדבר חסידות מהרבי.

איזה פרויקט היית מגדיר כמאתגר במיוחד?

הקמנו לפני כשנה מערכת יחודית לסמינר הישן בירושלים, שם פרסנו מסכי מגע בכל רחבי הסמינר, וכל תלמידה קיבלה כרטיס אישי באמצעותו יכלה לנהל את המטלות החינוכיות במסגרת מבצע חינוכי רחב היקף.

במקביל המורות והמנהלות יכלו לצפות בזמן אמת במצב מילוי המשימות של כל תלמידה ואף ברמת הכיתה או השכבה, כאשר הבחירה במערכת מבוססת ווב, הוזילה את העלויות בצורה ניכרת.
בעקבות ההצלחה מתוכנן כיום סבב השני על בסיס המערכת שלנו.

נתקלתם בבעיות בעקבות גלי הפריצות לאתרים שאנו חווים לאחרונה מהמדינות הערביות?

ברמה העקרונית, כל עוד מקפידים לעדכן ולשמור על גרסאות עדכניות של המערכת, מצליחים לחסום את מרבית הבעיות, אולם לפני תקופה לא ארוכה הותקף האתר של הרב פירר. בבדיקה שערכנו הופתענו לגלות כי התוקף הסווה את כתובתו דווקא ברחוב ג'יהאד בערב הסעודית.

בכתבה שנערכה על כך, הגיב הרב פירר שהוא הופתע מכך שההתקפה כוונה דווקא כנגד ארגונו שמטפל גם ברבים מהציבור הערבי. אבל כנראה שההאקרים לא ממש מתעסקים בזוטות מעין אלו.

לסיום, מה החזון לעתיד?

בעזרת השם, לשמור על קצב ההתפתחות הנוכחי ולהגיע לכל מוסד ועסק במגזר עם כלים ופתרונות יעילים וכשרים, תוך המשך ההתייעלות התפעולית, במטרה להוריד עוד את עלויות התקורה - דבר שיאפשר לנו לחסוך ללקוחות כסף רב, כמיטב המסורת העסקית שלנו מיום היווסדנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד