י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

'גוגל סטריט' קיבלה אישור להפעלת ניידות צילום בישראל

הציבור יוכל לבקש מגוגל לטשטש תמונות של דמויות, לוחיות זיהוי ובתים לאחר פרסומן

  • כ"א אב התשע"א
'גוגל סטריט' קיבלה אישור להפעלת ניידות צילום בישראל

"גוגל סטריט" קיבלה את אישור משרד המשפטים להפעלת ניידות צילום בישראל של שירות Street View ולכלול את התמונות בשירות Google Maps. עם זאת, הציבור יוכל לבקש מגוגל לטשטש תמונות של דמויות, לוחיות זיהוי ובתים לאחר פרסומן. כמו כן, גוגל תפרסם לציבור באינטרנט ובעיתונות הסברים על מהות השירות, על זכותם של התושבים לבקש טשטוש נוסף בתמונות, ומידע כללי על מסלול הצילומים המיועד. בנוסף, ניידת הצילום העוברת ברחובות, Google Street View (GSV) הוא יישום המאפשר למשתמשי שירות המפות Google Maps לצפות בצילום פנורמי של רחובות ושטחים ציבוריים אחרים המופיעים בשירות המפות.

השירות פועל מאז שנת 2007 ומכסה כיום אזורים נרחבים בקרוב לשלושים טריטוריות ברחבי העולם, לרבות ארצות הברית, רבות ממדינות אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה ויפן.

את התמונות מצלמת גוגל באמצעות כלי רכב ייעודי עליו מותקנות מצלמות המאפשרות צילום היקפי של השטח תוך נסיעה ברחובות הערים ובמרחב הציבורי. את אוסף הצילומים הגולמיים הנקלטים בניידת הצילום, מעבירה גוגל למרכז מידע בארה"ב בו נעשה במידע עיבוד במטרה להביאו לתוצר הסופי המוצג באינטרנט.

במשרד המשפטים ציינו כי לצד היתרונות הגלומים בשירות GSV, יש להפעלתו השפעה על פרטיות התושבים באזורים המצולמים: אגב צילום המרחב הציבורי נקלטים במצלמה באקראי גם דמויות אדם ואובייקטים אחרים הניתנים לשיוך לאדם מזוהה כגון לוחיות רישוי של כלי רכב ובתי מגורים.

על דמויות אדם ולוחיות רישוי הנקלטות במצלמה מפעילה גוגל מזה זמן טכנולוגיית טשטוש אוטומטי; כמו כן, אגב צילום במרחב הציבורי עלולה המצלמה לקלוט גם מקומות שהם ברשות היחיד.

בשים לב לפרטי המידע הנאספים ולנוכח היקף הצילום, המיקום הגאוגרפי המדוייק של התמונות והטכנולוגיות המשתפרות של זיהוי אוטומטי של פנים ושל לוחיות רישוי - עמדת משרד המשפטים הינה כי אוסף הצילומים הנקלט בידי גוגל הוא "מאגר מידע" כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, ועל כן חלות על גוגל חובות שונות הקבועות בחוק כגון שקיפות, אבטחת מידע, הגבלת מטרה ורישום מאגר המידע.

משרד המשפטים קבע את התנאים הבאים לגוגל:

* סמכות שיפוט אזרחית - Google INC מפעילת השירות היושבת בארה"ב, תמנה את חברת גוגל ישראל כמורשה לקבלת כתבי בי דין מטעמה בישראל, לפי סעיף 478 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984; מינוי זה יאפשר לפתוח בישראל הליכים משפטיים אזרחיים נגד גוגל בכל הנוגע להפעלת השירות בארץ, למרות שמקום מושבה של החברה הוא מחוץ לתחום השיפוט של ישראל ולמרות שמאגר המידע יוחזק אף הוא מחוץ למדינה.

* סמכות שיפוט מנהלית ופלילית - גוגל התחייבה שלא לטעון כנגד סמכות רמו"ט להפעיל נגדה הליכים פליליים או מנהליים בגין הפרות החוק הנוגעות להפעלת שירות GSV בישראל, למרות שמקום מושבה הוא מחוץ לישראל.

* בקשות לטשטוש - אתר האינטרנט של שירות GSV המציג תמונות שצולמו בישראל, יציע לציבור מנגנון מקוון יעיל ואמין לבקש טשטוש נוסף של דמויות, לוחיות רישוי ובתי מגורים לאחר פרסומן, במקרים של תקלות או ביצוע לא מספק של הטשטוש האוטומטי המיושם על התמונות בטרם פרסומן באינטרנט.

* שקיפות - גוגל תפרסם לציבור באינטרנט ובעיתונות הסברים על מהות השירות, על זכותם של התושבים לבקש טשטוש נוסף בתמונות, ומידע כללי על מסלול הצילומים המיועד. בנוסף, ניידת הצילום העוברת ברחובות, תסומן באופן בולט שאפשר לציבור לזהות אותה על נקלה.

* עיצוב לפרטיות - גוגל התחייבה להפעיל את השירות תוך יישום עקרונות של Privacy By Design, ולהחיל על המידע המצולם בארץ את הסטנדרטים המחמירים ביותר הנוגעים לאיסוף הצילומים ולעיבודם.

יורם הכהן, ראש הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע אמר כי "כגוף שאמון על הגנת הפרטיות במאגרי מידע, בתום התהליך רמו"ט יכולה לקדם בברכה את השקתו של שירות Google Street View בישראל. תנאי הרישום שאושרו על ידנו, מאפשרים את הפעלת השירות רב הערך הזה, מבלי לפגוע בזכותו של הציבור הישראלי לפרטיות. לנגד עינינו עמד הצורך לספק לציבור מענה משפטי וענייני בישראל לכל בעיה או תלונה שתתעורר. גוגל התייחסה בכובד ראש לבקשותינו, ושיתוף הפעולה שלה אפשר את מתן האישור. המחויבויות שניתנו על ידי גוגל תואמות את המקובל במדינות בהן הגנת פרטיות במידע מוגנת ברמה הגבוהה ביותר".

דובר גוגל מסר כי "אנו שמחים על כך שהרשות למשפט טכנולוגיה ומידע אישרה את הפעלת שרות Street View בישראל, ואנו מקווים לעדכן על תוכניותנו בעתיד הקרוב".

יורם הכהן מהרשות למשפט וטכנולוגיה ציין כי במקביל לאישור משרד המשפטים, שהתקבל רק על סמך היבטי הפרטיות הכרוכים בשירות – דנה באישור גוגל סטריט ויוו גם ועדת שרים בראשות השר דן מרידור, ששקלה את ההיבטים הביטחוניים הכרוכים בהפעלת השירות, כמו הסיכון בחשיפת מתקנים בטחוניים רגישים. ועדת השרים טרם פירסמה אישור סופי מטעמה. לדברי הכהן, לא ידוע על התנגדות מצד ועדת השרים לאישור משרד המשפטים והשירות יחל לפעול בהתאם ללוח הזמנים של גוגל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד