כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

בריחה מאשדוד, היסטריה בבאר שבע ורגיעה באשקלון • סיור מלחמה בערי הדרום

באשדוד בהלה ותושבים נמלטים למרכז • באשקלון וקרית גת סומכים על הקדוש ברוך הוא • בבאר שבע למדו התושבים לקח קשה - והרחובות מתרוקנים • בנתיבות מתפללים התושבים שהרקטות יפסחו עליהם • ובאופקים הקהילה החרדית מלקקת את פצעיה • יקי אדמקר בפרוייקט ענק: כך מתמודדות הקהילות החרדיות בדרום - עם רעמי הרקטות העזתיות

בריחה מאשדוד, היסטריה בבאר שבע  ורגיעה באשקלון • סיור מלחמה בערי הדרום



ההסלמה בדרום: אירועי הדמים בימים האחרונים בדרום הארץ גורמים לחרדה ובהלה בקרב התושבים. מרביתם בוחרים לעזוב אחרים כבר התרגלו למצב החירום שכמוהו כבר חוו פעמים רבות. 'בחדרי חרדים' יצא לשטח לבחון את הלך הרוחות ומגיש פרויקט מיוחד: התושבים בערי הדרום.

גראד באשדודצילום: גראד באשדוד
גראד באשדוד


הרחובות שוממים • אשדוד

העיר אשדוד סובלת מאז סוף השבוע מאזעקות חוזרות ונשנות.

ביום שישי האחרון הפכה תחושת הפחד לממשית. שני טילים נפלו בבתי מדרש בו התפללו עשרות מתפללים. באורח נס אחד מהם לא התפוצץ. בבית מדרש השני של חסידות גור נפצעו 6 בני אדם- שניים מהם באורח קשה.

"חלק מהתושבים עוזבים את העיר וחלקם לא", אומר העסקן האשדודי, ר' משה גרינבוים בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "ככל שהזמן עובר והאזעקות ממשיכות לפעול עוזבים יותר ויותר תושבים. המוסדות והישיבות כבר עזבו מזמן, חלקם בגלל חופשת בין הזמנים ואחרים בגלל שהם לא מעוניינים לקחת אחראיות על הבחורים.

"באשר למשפחות, כל אחד מהם אחראי על עצמו וההחלטה נתונה בידו.

"יש אנשים רבים שעזבו את העיר, כל אחד עובר להתגורר איפה שהוא יכול. הילדים מפוחדים ומפחדים בימים האחרונים ובעיקר כשיש חופשה לכולם זהו לא סיפור קל להתמודד איתו. אף אחד כאן לא יודע מה באמת יהיה".

גרינבוים מספר כי בעבר, בעת אירועי 'עופרת יצוקה' נאלץ להישאר בעיר בשל עיסוקו בשירותי רפואה. "בפעם שעברה נשארתי בעיר וגם הפעם אני מתכוון להישאר. לאנשים כמונו זה לא הזמן לעזוב או לברוח.

"יש הרבה אורחים שהחליפו דירות עם תושבים מערים אחרות ואין להם לאן לחזור. יש שאלות רבות שזורמות אלינו. אנשים לא ידעו מה עושים בשבת במצב חירום כזה".

• רואים אנשים ברחובות?

"לא רואים אנשים ברחובות, לא רק בגלל המצב אלא בגלל החום הכבד. אבל גם בעיקר בגלל ההנחיות של פיקוד העורף, האוסר להתקהל למשך זמן רב".


בניגוד לעבר. פגיעה באשקלון בעת מבצע עופרת יצוקהצילום: בניגוד לעבר. פגיעה באשקלון בעת מבצע עופרת יצוקה
בניגוד לעבר. פגיעה באשקלון בעת מבצע עופרת יצוקה


תחושת תקווה • אשקלון

גם העיר אשקלון ספגה לא מעט אזעקות בסוף השבוע האחרון ונפילות בשטחים פתוחים, אך שם, בניגוד לעבר, למרבה המזל הנפילות לא פגעו ברכוש או בנפש.

שמעון כהן סגן ראש העיר אשקלון מספר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי, "המצב בעיר רגוע, הקב"ה עוזר, פודה ומציל. התושבים כאן רגועים, מסתובבים בכל העיר בצורה חופשית.

"אני מניח שיש טיפה לחץ מעצם האזעקות שגורמות לבהלה רבה בקרב הקשישים, התינוקות והילדים בעיר".

כהן אומר כי התושבים בכללם לא עוזבים את העיר: "עולם כמנהגו נוהג. התושבים בטוחים בחסדי שמיים. יש תחושה של תקווה, מתפללים שהקב"ה ייתן למנהיגי הממשלה והצבא דעת ותבונה להפוך את עזה לאבק דק. ברגע שדבר כזה יקרא ממילא תשקוט הארץ ל-80 שנה.

"מטה החירום בעיר ערוך לכל התרחישים הצפויים לצערנו כבר התנסינו בתקופות כאלו".

מוטרדים. השכונה החרדית באופקיםצילום: מוטרדים. השכונה החרדית באופקים
מוטרדים. השכונה החרדית באופקים


החמ"ל מסייע • אופקים

אמש (מוצ"ש), לראשונה מאז החלו שיגורי הטילים, הרקטות והקאסמים, נכנסה העיר אופקים לחרדה.
2 נפילות בעיר גרמו למספר פצועים.

"ביניהם גם ילדים ותינוקת קטנה בת מספר חודשים. "מאז אתמול חלה רגיעה בעיר", מספר אבי אסרף לשעבר ראש העיר, וכיום אזרח מן השורה בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

"יש תכונה בעיר, אנשים לא מסתובבים ברחובות, נשארים בבית ככל האפשר ולא יוצאים החוצה.

"לצערנו ההרוג שנהרג אתמול בבאר שבע, הוא תושב אופקים. התחושה היא קשה מאד. החמ"ל בעיר פועל במשך כל השנה וגם בתקופה זו הוא מסייע לתושבים בכל מצוקה שהיא".

אנשים בלחץ. ישיבה בקרית גתצילום: אנשים בלחץ. ישיבה בקרית גת
אנשים בלחץ. ישיבה בקרית גת


תחושות קשות • קרית גת

בקרית גת נמצאים שירותי החירום והביטחון בהיערכות מלאה מאז סוף השבוע האחרון. ניסים זגורי, מנהל שירותי החירום והביטחון בעיר מתאר את המצב: "אנשים כמובן בלחץ וזה טבעי. הייתה אזעקה ושתי נפילות אך זה לא גורם לפאניקה בקרבם.

"אני לא רואה סימני עזיבה בעיר. הקייטנות של הציבור החרדי ממשיכות לפעול רק במקומות שבהן יש מקלטים ממוגנים.

"התחושה היא מאד קשה, כל אחד חושב שהמצב רק ילך ויחמיר עם הזמן. צריך לגמור את זה אחת ולתמיד. מיום חמישי אנחנו בלחץ אם תהיה אזעקה או נפילה או לא תהיה?! זה מאד מלחיץ...".

היסטריה. זירת הגראד בבאר שבעצילום: היסטריה. זירת הגראד בבאר שבע
היסטריה. זירת הגראד בבאר שבע


למדנו לקח • באר שבע

העיר באר שבע נמצאת ברשימת הערים שספגה ב-48 שעות האחרונות את מרבית הנפילות. בעיר נשמעת אזעקה מידי מספר שעות.

"אנחנו עסוקים באיך לתת מענה לתושבי הדרום לצאת מהעיר באר שבע", מספר חבר המועצה יעקב אוחיון. "אנשים נכנסו להיסטריה והילדים בבית נמצאים בפאניקה.

"יצאנו בפרויקט מיוחד בו משפחה מארחת משפחה, וברוך ה' זכינו היום להוציא מהעיר 110 משפחות ועוד היד נטויה.

"יש היענות רבה של תושבים שרוצים לברוח. אני אישית לא זוכר דבר כזה מעולם. למרות שבשעות האחרונות מאז הבוקר יש רגיעה כולם בטוחים שזהו השקט לפני הסערה.

• אתם ערוכים לכל התרחישים?

"העיר באר שבע שבעה מהלקחים של אירועים מעין אלו, התושבים הפנימו שעדיף להישאר במרחב מוגן ואתה רואה היום את הרחובות ריקים בעקבות זאת".

מוכנים. העיירה נתיבותצילום: מוכנים. העיירה נתיבות
מוכנים. העיירה נתיבות


אנחנו רגועים • נתיבות

סגן ראש עיריית נתיבות, חיים הרוש מספר כי התחושה בעיר טובה: "ב"ה עדיין לא פעלה האזעקה אצלנו אפילו פעם אחת. אבל, למרות זאת, יש תכונה בעיר, פתחנו את מרכז החירום, וב-7 בבוקר וב16:00 אחה"צ עורך ראש העיר פגישות עם פיקוד העורף.

"אנחנו מכינים את הכול - אך רק הכנה. במידה וחס ושלום נצטרך אז נוכל להפעיל את כל השירותים הנצרכים.

"התושבים ממשיכים בשלהם והרחובות מלאים באנשים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד