י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על גזענות ו'פקידונים' • טור מיוחד

כתבה משמיצה בעיתון חרדי נגד פקיד ממשלה - העלתה את הדם לכמה אנשים • שרי רוט מזכירה כי מותר גם לפרגן ל'פקידונים' - ומבקשת: לפני ההשמצות - שבו והקשיבו להם

חרדים עובדים. צילום אילוסטרציה
חרדים עובדים. צילום אילוסטרציה



בבסיס הכתבה עומדים דברים אותם שלח לי יהודי מוכר, שהסתפק בהצגת עצמו בשם מאיר א. מאשדוד.

מאחר ומדובר באדם רציני, המכיר היטב את הנפשות הפועלות עליהן הוא כותב לי, החלטתי להביא את דבריו כמות שהם.

מאחורי הדברים שכתב עומדת כתבה שהתפרסמה לפני מספר ימים באחד מהעיתונים החרדיים, ואשר בה כתב העיתונאי משה גולדשטיין על כך שלדעתו "פקידוני" כמה ממשרדי הממשלה עסוקים בימים האחרונים "בניסיונות לשסות את ההמון הרב המוחה נגד מדיניות הממשלה ברחובות הערים", והיו לו גם כמה דוגמאות.

לא אכנס לתגובה אודות האשמות אלו, רק אתייחס לאחת מהן.

הכתב הנכבד מספר על מחקר, במרכאות, אותו ערך "איש משרד התמ"ת, אסף מלחי שמו" ואשר על פיו יוצא כי חרדים ונהגים לעבוד גם בשנים בהם הם מוכרזים כבני ישיבות. ולא ניכנס לבסיס המחקר, להוכחות שעומדות מאחוריו או למסקנות.

הצגת האיש, אסף מלחי, כמי שכביכול "פיברק" מחקר וקרא את התוצאות של מה שמצא כפי שרצה, הכעיסו את האיש ששלח לי את תגובתו. מלחי טוען ש-21.8% ממשתתפי תוכנית השירות הלאומי לפני שנתיים העידו בעצמם בפניו שהם עבדו עוד לפני השירות הלאומי ופירוש הדבר הוא שעבד במקביל ללימודיו או במקומם".

"אם גם נצא מתוך נקודת הנחה, שכלל אינה נהירה, כי אכן היו בין המתגייסים ל'שירות הלאומי' 120 חרדים ש'הודו' שכדי לפרנס את משפחותיהם נאלצו לעבוד לאחר שעות הלמוד, הרי שעל פי החוק הדבר אינו אסור כלל", טוען הכתב, ומוסיף כי " במשרד התמ"ת יודעים זאת היטב ועל כך נאלץ ה'מחקר' לתמרן כדי לשכנע את מבקש לעמוד בכל זאת על הדרך שבו הגיע עורכו למסקנה כי לומדי התורה הם מתחזים ולעומת הצהרותיהם יותר מחמישית מהם עובדים בניגוד לחוק".

לסיום, מסיק הכותב, כי "אין מנוס מן המסקנה כי את ה'מחקר' הזה עשו כנראה אנשי משרד התמ"ת והשירות הלאומי במאהל הבטלנים אוכלי ה'סושי' ולא בישיבות ובכוללים".

החרדים, לאן?

וכך כותב לי מאיר מאשדוד.

"השתתפתי לפני זמן מה באיזו ועידה שעסקו בה 'בערך' בנושא 'עתיד החרדים, לאן'? דוקטורים לשום דבר ופרופסורים לענייני כלום הוזמנו להרצות את משנתם. גם חוקרי חרדים באו (למשל: כמה אחוזים במגזר החרדי רושמים את המילה בס"ד במכתב, וע"ז תילי תילים של הלכות). הללו הציגו גרפים ומצגות שונות, פילחו את היהדות החרדית למספרים וסימנים. פתאום הרגשתי שבעצם קיומי והשתייכותי למגזר החרדי – אני תורם למחקר".

"ראיתי לצידי כמה חרדים שבמקום להקשיב העדיפו לחפש עצמם בתמונות המצגת, תהו בינם לבין עצמם באיזה צד של העוגה הם נמצאים כרגע".

"לחשתי ליושב לצידי, איש חכם ומפורסם במגזר החרדי, שאני לא ממש מבין מה אנחנו עושים כאן. הרי הדברים שנשמעים כאן - נאמרים שוב ושוב. יצא לנו לשמוע אותם יחד בכל מיני הזדמנויות שונות, אך בפועל, לא נראה שצומחת איזה תועלת מכל המחקרים והתמונות המושקעות (-יש לציין)".

"הלה השיב לי מיניה וביה. זה היה הבעיה שלנו כל השנים. בגלל שלא יחסנו חשיבות לכל החוקרים והדוקטורים הללו, לא השקענו בהם ולא פתחנו להם דלת, לא השמענו להם את דברינו ולא הטינו להם אוזן. במקום להשקיע בהם, השקענו בפקידי ונערי האוצר/תמ"ת/חינוך וכו', ואלו – משום מה נעלם מעיננו – מושפעים ממאמרים ומחקרים".

"אז הנה. יש לנו ההזדמנות לפגוש את אותם כותבי מחקרים ומאמרים, ולנסות להשפיע עליהם. כשבאים לשר/פקיד עם מאמר/מחקר, הדברים נראים אחרת".

יתכן, כותב לי האיש, שאסף מלחי הוציא מתחת ידו מחקר לא מאומת מספיק או שלא בדק דיו את הדברים, אולי.

אך חשוב לו גם לציין כמה דברים אחרים על האיש החביב ממשרד התמ"ת.

"בזכותו של אסף מלחי, בזכות מחקריו, זוכים כיום אלפי תלמידים ללמוד מקצועות במכללות שונות ולהתפרנס בכבוד. אסף מלחי, הוא אחד מהאנשים האובייקטיבים שלא נסחף אחר התקשורת בכל מה שקשור לציבור החרדי. הוא מכיר היטב את הציבור על כל מעלותיו עם הטוב והיפה שבהם. וכפי שנאמר, בזכות מחקריו, זוכים כיום אלפי תינוקות בית ישראל להורים רגועים ושלווים. לחשמל, למים, למטרנה, לאוכל מזין ועוד. אין תקציב שיוצא ממשרד התמ"ת (כמו בשאר משרדים) שלא עובר באגף המחקר, ומשכך, גם תחת עיניו של מר מלחי".

"תמיד יש מקום לשיפור ולהוספה. אבל הוא אחד מהאנשים הטובים שיש לנו במערכות הללו – ושיש לשמור עליהם".

נוקטים צד

ולסיום, הוא מביא בפני עוד סיפור קטן.

"ישבתי לפני זמן מה באיזה וועדה. השתתפו שם נציגים חרדים וחילונים. אחד מהדוברים – לא חרדי, כמובן - התקיף את הציבור החרדי בסדר הרגיל והמוכר (צבא, נטל על המדינה, אוכלי חינם, לא רוצים לעבוד ועוד...) ישבו כולם ושתקו, חיכו שהאיש יסיים את דברו".

"היה רק אחד שלא נתן לו להמשיך לדבר סרה בחרדים וקם בזעם רב להשתיקו ולענות לאיש בכדי להעמידו על טעותו ולענות לכסיל כאיוולתו".

זה לא היה חרדי.

"לאלו שמכירים, אותו אדם הינו נוח מאוד ונעים מזג. לראותו תוקף חזרה בזעם – מאוד לא אופייני לו. זה לא היה משחק. ראינו את זה. האיש היה: אסף מלחי".

ולמה חשוב היה לי להביא את הדברים, הגם שלא בשם אומרם? כי לא פעם נוקטת העיתונות החרדית צד בהתייחסותה לפקיד משרד כזה או אחר. אני מציעה לכל אחד מהם לקבוע לעצמו פגישה עם נשוא כתבתו, שיחה קלה גם אם לא תועיל לא תזיק. היפגשו עם האיש, שאלו אותו את השאלות גם אם לא לציטוט, שמעו את תשובותיו, אולי יש לו בסיס וסיבה לכל מה שהוא עושה? אולי אתם שופטים אותו בחומרה? אולי הוא בסך הכול בן אדם, שמגיע בבוקר לעבודה וכל שהוא רוצה הוא לשוב הביתה בסיומו של עוד יום עבודה מפרך, להביא את האוכל לילדיו ולשבת על הכורסא שבביתו בנחת ובשלווה? אולי לא שנאת החרדים היא המנוע שמתדלק אותו? אולי רק נדמה לנו? אולי הם לא מכירים אותנו מספיק?

רק נקודה למחשבה.

שוחחו איתם

ולמה חשוב היה לי להביא את הדברים דווקא עכשיו?

לפני מספר שעות פרסמתי, בחשיפה ראשונה, שורת הקלות שפורסמו בידי משרד החינוך. אויה, בין הדברים גם הענקתי שבחים לכמה פקידים במשרד. הטלפונים הזועמים לא איחרו לבוא. היתכן??? הם אלו שעושים ביקורות מבישות בישיבות ותקשורת חרדית משבחת אותם???

אז זהו, שכשעשו ביקורת מבישה, כתבתי ביקורת על כך, גם סיקרתי את כינוסי המחאה. וכשעושים פעולות חיוביות, אני מתעקשת לפרסם את זה ובהבלטה. כפי שאמרתי, שבו עם האישים הללו, שוחחו איתם, תשמעו מהם מה מציק להם ולמה הם פועלים כפי שהם פועלים. רק אז תתחילו להבין שהאנשים הללו לא ממש מונעים משנאת החרדי, כל שהם רוצים זה לעשות את מלאכתם נאמנה. והם עושים זאת בדרך שבה הם מבינים שעליהם לעשות זאת. גם אם תחלקו עליה, זה עוד לא הופך אותם לזוללי חרדים לתיאבון.

ושוב, רק נקודה למחשבה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד