כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

האיש ששינה את העולם • ג'ובס התפטר

מניית אפל נפלה ב-5% לאחר הסגירה בוול סטריט • גאי קווסאקי: "אפשר לטעון שאפל תמשיך כרגיל ללא ג'ובס או שהיא תיפול - אך קשה לדמיין שהיא תהיה טובה יותר"

סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, עם מכשיר אייפד. צילום: איי פי
סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, עם מכשיר אייפד. צילום: איי פי



סטיב ג'ובס, אשר הפך את אפל לחברת הטכנולוגיה המובילה בעולם, הודיע הלילה על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל החברה. "תמיד אמרתי שאם יגיע יום שבו לא אוכל יותר לעמוד בחובותיי ובציפיות ממני כמנכ"ל אפל, אהיה הראשון ליידע אתכם", אמר ג'ובס במכתב שפורסם על ידי החברה. "למרבה הצער, היום הזה הגיע".

ג'ובס בן ה-56 נמצא בחופשת מחלה מאפל מאז ינואר - חופשת מחלה שלישית שלקח בעשור האחרון. ג'ובס אובחן כחולה בסרטן הלבלב בשנת 2004, ובשנת 2009 עבר השתלת כבד. ואולם רק לפני שבועות ספורים, הוא עדיין ניהל משא ומתן עם בכירים בעמק הסיליקון.

אפל הודיעה כי מי שיחליף את ג'ובס כמנכ"ל הוא טים קוק, סמנכ"ל התפעול של אפל, אשר החליף אותו בניהולה השוטף של החברה בעת חופשת המחלה. ג'ובס ימונה ליו"ר החברה, משרה שעד עתה לא היתה קיימת. בנוסף הוא יישאר בדירקטוריון דיסני.

מיהו טים קוק - המנכ"ל החדש של אפל?

עזיבתו של ג'ובס מעלה שאלות בנוגע לעתידה של אפל, אשר נהפכה באחרונה לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. נדירים הם המקרים שבהם חברה כה גדולה ומצליחה נשלטת ותלויה בכוחו של אדם אחד. השפעתו של ג'ובס הרחיקה הרבה מעבר למחשבים האישיים שהיו מוצריה העיקריים של אפל ב-20 שנותיה הראשונות. בעשור האחרון, אפל הגדירה מחדש את תעשיית המוסיקה באמצעות האייפוד, את תעשיית הסלולר באמצעות האייפון, ואת עולם המדיה והבידור עם מכשיר האייפד – שהזניק תעשיה שלמה של מחשבי טאבלט. שוב ושוב, ג'ובס הימר על כך שהוא יודע מה הלקוח רוצה, ושוב ושוב הוא צדק.

"הדבר הגדול ביותר שאפשר לציין לגבי סטיב ג'ובס הוא לא גאוניותו או הכריזמה שלו אלא נטילת הסיכונים יוצאת הדופן שלו", אמר אלן דויטשמן, אשר כתב ביוגרפיה על ג'ובס. "אפל היא כה חדשנית משום שג'ובס נוטל סיכונים אדירים, אשר נדירים מאוד באמריקה התאגידית. הוא לא עושה בדיקת שוק לשום דבר. הכל נובע מהשיפוט, הפרפקציוניזם והאומץ שלו".

קוק, מומחה ללוגיסטיקה, היה חלק חיוני בהשגת חוזים חשובים לפיתוח מכשיריה של החברה. הוא השפיע גם על רמת המחירים של מוצרי החברה, אשר שמרה על שולי רווח גבוהים עבור אפל. מחירים אלה גם מנעו מחברות מתחרות להוריד מחירים באופן משמעותי.

אף כי שמו של קוק מוכר ומכובד בתעשיה, הוא אינו מוכר כל כך מחוצה לה. אנליסטים ומומחים בעמק הסיליקון אומרים כי לאפל מוצרים חדשים בקנה עבור השנים הבאות, אך מעבר לכך הצלחתה של החברה נתונה לויכוח.

טים בג'רין, נשיא חברת המחקר קריאייטיב סטרטג'יס, אמר כי החדשות בנוגע לג'ובס הן "מזעזעות משום שהן פתאומיות". אך בג'רין סבור כי "אף שישנה דאגה אישית לג'ובס כאדם", אין מה לדאוג לאפל כחברה. "סטיב הרכיב צוות גדול של שחקני ספסל, כולל טים קוק, אשר מבין לגמרי את החזון של ג'ובס, את יעדיו והכיוון שלו", אמר בג'רין, אשר עוקב אחר אפל במשך 30 שנה.

"אפשר לטעון שסטיב הזריק כל כך הרבה מה-DNA שלו לאפל שאפל פשוט תמשיך", אמר גאי קווסאקי, אשר היה בכיר באפל בסוף שנות ה-80. "אפשר לטעון שללא סטיב, אפל תיפול. אך אי אפשר להגיד שאפל ללא סטיב ג'ובס תהיה טובה יותר. קשה לדמיין זאת".

"אני חושב ששאלת המפתח כאן היא האם הצוות של אפל ימשיך לעבוד באותה יעילות כצוות ללא אדם בודד שעושה את ההחלטה הסופית", אמר צ'רלס גוליין, אנליסט מפורסטר.

ג'ובס ואפל ספגו ביקורת בעבר על כך שלא חשפו בפני המשקיעים מידע בנוגע למצבו הבריאותי. החדשות על התפטרות ג'ובס הגיעו לאחר נעילת המסחר בוול סטריט, ובמסחר לאחר הסגירה נפלה מניית אפל ב-5%.

בפעם הקודמת שג'ובס נטל חופשת מחלה, קוק וצוותו גרפו שבחים מצד משקיעים ואנליסטים על הניהול החלק של אפל. קוק אף קיבל בונוס של 5 מיליון דולר במזומן ו-52.3 מיליון דולר במניות בשנת הכספים שהסתיימה בספטמבר 2010, כאות הוקרה על עבודתו המסורה באותה תקופה.

בתחילת 2009 קיימה אפל את הכינוס השנתי שלה ללא השתתפותו של ג'ובס, שבינתיים הספיק להודיע כי הוא פורש למשך חצי שנה מהחברה, וכי בעיותיו הבריאותיות מורכבות משחשב, צעדים שגרמו למניות החברה לרדת. רשות ני"ע בארה"ב (SEC) אף בדקה אם אפל הטעתה את המשקיעים לגבי מצב בריאותו של ג'ובס. ביוני 2009, לאחר כחצי שנה של חופשה, חזר ג'ובס לפעילות מלאה כמנכ"ל אפל ובספטמבר הופיע לראשונה באירוע פומבי של החברה, אז הציג סדרת דגמים חדשה של נגן האייפוד.


מניית סמסונג עלתה בסיאול על רקע התפטרותו של ג'ובס

מנייתה של סמסונג, המתחרה הגדולה ביותר של אפל בשוק הטלפונים החכמים והטאבלטים, עלתה בבורסת סיאול הבוקר על רקע הערכות כי החברה תרוויח לאחר שסטיב ג'ובס הודיע על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל אפל החברה, וכי המאבק המשפטי בין שתי החברות יסתיים.

מניית סמסונג עלתה במהלך המסחר ב-4.2% וננעלה בעלייה של 3.1% בסיאול. LG, יצרנית הטלפונים הסלולריים השלישית בגודלה בעולם, עלתה ב-5.3%.

התפטרותו של ג'ובס עשויה להיות חיובית עבור סמסונג, אשר נמצאת במאבק פטנטים מול אפל, בנוגע למוצרי גלקסי, אמר סאו וון סאוק, אנליסט בחברת NH אינווסטמנטס אנד סקיוריטיז בסיאול. "בהתחשב בכך שהמנוע העיקרי של אפל היה היצירתיות של ג'ובס ורעיונותיו, החברות הקוריאניות עשויות למצוא הזדמנויות בהיעדרו לטווח ארוך", אמר סאו לבלומברג. להערכתו, טים קוק, מחליפו של ג'ובס, ינצל את ההזמנות לנסות ולשפר את היחסים עם סמסונג.

אפל הגישה מספר תביעות פטנטים נגד יצרניות טלפונים חכמים המבוססות על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, כולל סמסונג, מוטורולה מוביליטי ו-HTC.


המנכ"ל שהפך את אפל לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם

ג'ובס, שייסד את אפל ב-1976 כשהיה בן 21, הודח מהחברה על ידי הדירקטוריון ב-1985. כששב לחברה ב-1997, סבלה אפל מהפסדים, והיתה על סף פשיטת רגל. כיום, אפל היא חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, והחודש אף נהפכה לזמן קצר לחברה הגדולה בעולם לאחר שעקפה למשך מספר ימים את ענקית הנפט אקסון מוביל. שווי השוק של אפל הוא 348 מיליארד דולר.

אפל מכרה עד היום יותר מ-314 מיליון מכשירי אייפוד, 129 מיליון מכשירי אייפון ו-29 מיליון מכשירי אייפד, לפי איי.אם סקונגי ג'וניור, אנליסט בחברת המחקר ברנסטיין. בחודשים האחרונים הסתובבו שמועות בנוגע למועד השקת מכשיר אייפון 5 של אפל, וההערכה היא כי יושק בספטמבר או אוקטובר.

את הזעזוע מהתפטרותו של ג'ובס ניתן היה לחוש הלילה בתגובות של בכירים, פרשנים וגולשים מן השורה ברשתות החברתיות. "סטיב ג'ובס הוא המנהיג הגדול ביותר שהתעשייה שלנו אי פעם ידעה", כתב מרק בניהוף, מנכ"ל חברת Salesforce.com. "תם עידן".

"מצחיק כמה רגשות ניתן לחוש כלפי אדם זר", כתבה הסופרת סוזן אורלין. "ובכל זאת, בכל שיחת טלפון שאני עושה, בכל פעם שאני מדליקה את המחשב, הוא חלק מכך".

"חדשות עצובות מאוד לאפל בנוגע לסטיב ג'ובס", כתב הפרשן ג'ים קריימר מ-CNBC. "הוא התעשיין הגדול ביותר של אמריקה. אולי הגדול ביותר שאי פעם היה". אנדי באיו, יזם היי טק מפורטלנד, אורגון, סיכם זאת בצורה הישירה ביותר: "נתגעגע אליך, סטיב".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד