י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סערת הדיינים: מכתב אישי לשר נאמן • חשיפה

הטוענים הרבניים הביעו זעמם על הוועדה המוקמת לעניני גירושין? בתגובה: דיינים בכירים איימו לבטל בואם לכינוס ברבנות הראשית • וגם: מכתב ההבהרות לשר המשפטים

שני מכתבים. שר המשפטים יעקב נאמן
שני מכתבים. שר המשפטים יעקב נאמן



הפרסום באתר 'בחדרי חרדים' בדבר זעמה של עמותת הטוענים הרבניים על הוועדה שהוקמה בידי שר המשפטים, יעקב נאמן - עוררה את כעסם של כמה וכמה גורמים.

את הכעס הזה ניסו לתעל לכיוונו של כינוס מיוחד שאמור להתקיים בעוד מספר שבועות, ואשר במהלכו תוכננו נאומיהם של כמה רבנים.

עוד בנושא:
סערת בתי הדין תזעזע את הקואליציה • מאחורי הקלעים

בשיחה עם הרב יעקב קלמן, טוען רבני ומגשר מוסמך, המשמש כיו"ר ועדת ארגון לשכת הטוענים הרבניים, הוא מספר כי קיבל בסוף השבוע שיחה טלפונית מהגר"ש דיכובסקי, האמור להשתתף בכנס.

הרב נשמע כועס מאוד הן על עצם המכתב שנשלח על-ידי עמותת הטו"ר לשר יעקב נאמן, ובעיקר עקב פרסומו בתקשורת. הוא הודיע כי בשל כך הוא אינו מוכן להרצות בכינוס האמור, וכן הוא מבטל את השתתפותו.

רק לאחר מאמצים מרובים הצליח הרב קלמן להניאו מכוונתו. הוא הסביר לו שאין לטוענים הרבניים כל עימות עמו, וכי ברור להם כי הוא אדם גדול בתורה ומוערך מאוד, וחלילה להם להתעמת עם תלמיד חכם.

"ראייתנו את מחלוקתו עם הדיינים אם ובאשר קיימת - היא כמחלוקת בין בית שמאי ובית הלל, ומי אנו שנטה לאחד מול משנהו ברמת כיבוד גדולי תורה כנדרש גם על פי ההלכה", אמר לרב, והסביר כי עניינם הוא מול השר נאמן, שמינה, לדעתם, ועדה כה לא מאוזנת "אשר נראה שמסקנותיה נגזרות מתזה אחת בלבד שהיא נגד התורה וממילא המלצותיה ידועות מראש".

ההתגוששות הצפויה

בשיחה עם הרב קלמן הוא מוסיף ואומר: "מסקנותיהם של רו"ח אליה וכל חבריו גם הם נגזרות בעיקר מאי הבנת ההלכה היהודית ומעומקה של הבעיה הגדולה של גט מעושה, כאשר רוב התלונות על הדיינים נובעות מחוסר הידיעה שהדיינים עם כל רצונם לפתור בעיות, אינם יכולים לאשר גט שלא כהלכה מהסיבה הפשוטה שבמקרה שכזה הגט אינו גט כלל והוא כנייר בעלמא, והאישה אינה מגורשת גם אם יערך טקס כדת וכדין - ובהתאם ילדיה יהיו ממזרים".

לדבריו, "קשה להסביר במספר שורות לכל אדם שלא מתמצא בנבכי ההלכה מה הקשר בין האמור לבין סמכויות בית הדין, אולם אני יכול להבטיח שהקשר הוא הדוק ביותר ומן הראוי שאתר חדשות ואקטואליה חרדי יביא ובאופן בולט את הפן החשוב הזה".

אגב כך מוסיף הרב קלמן ומספר, כי הוזמן אישית לדבר בפני הוועדה. הוא עדיין לא החליט סופית איך לענות, אך נראה לו שתגובתו תהיה כי יבוא להביע את דעתו בנושא מרוץ הסמכויות "רק בפני ועדה מאוזנת ואובייקטיבית יותר".

את האירוע המדובר, שייערך בכ' באלול ב'בית יהב', יכבד בנוכחותו הראשון לציון הגרש"מ עמאר, שאף יישא דברים. כן ינאמו מנכ"ל בתיה"ד הרבניים הגר"ש דיכובסקי והגר"א בר שלום - מחבר הספר "משפט הכתובה" וחתנו של הגר"ע יוסף.

עוד ינאמו: מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, עודד ויינר, עוה"ד פרופ' יאיר שיבר, המשפטן ד"ר יצחק כהן, מרצה בכיר ב"מכללת קריית אונו" ועוד.

ההערכה היא, כי ביום העיון המדובר תהיה "התגוששות" בנושא הוועדה, שתעמוד מן הסתם במרכז הנאומים.

המכתב האישי של הרב קלמן

כאן המקום לחשוף כי מלבד המכתב הרשמי שנשלח בידי עמותת הטו"ר לשר המשפטים יעקב נאמן, נשלח מכתב נוסף, "אישי", בידי הרב קלמן עצמו, ובו הבהרות למכתב המקורי.

תחת הכותרת "הבהרה קצרה למכתב בנושא הוועדה לבחינת 'מרוץ הסמכויות' ששלחנו" הוא מסביר כי "ודאי שלא הייתה פגיעה אישית באף אחד מחברי הוועדה וכולם ללא יוצא מהכלל מוערכים מאד באופן אישי אלא שהעלינו את הקושי במציאת האיזון וכו' ובהתאם לנכתב.

"אף דעתי האישית היא", כותב הרב קלמן, "שחוסר האיזון גורמת להיעדר אובייקטיביות של הוועדה, גם אם חבריה משכילים מאד ולדעתי זהו דבר חמור.

"אולם יודגש כי מכתבנו לא היה רק על דעתי האישית אלא תוצאה של הדברים שהועלו וסוכמו באספת חירום של הטו"ר שקיימנו בעקבות הסערה שבתגלית הוועדה נשואת מכתב זה.

"אני מודה אישית על תשובתך המהירה והתייחסותך למכתבנו...אולם כבר אוכל להעיר כי שגגה יצאה מתחת ידך כשציינת שישנה טוענת רבנית בהרכב הוועדה. כיו"ר ועדת ארגון לשכת הטו"ר מצוי בידי רשימות הטו"ר ובעיון ברשימת הטו"ר, קודם לכתיבת המכתב ואף לאחר מכן, הנ"ל לא נמצאת ברשימת הטו"ר ואני מאד מקווה שהגב' המלומדת לא עושה שימוש בתואר זה, היות וכידוע הדבר לא תקין לא אתית ולא חוקית".

הרב קלמן מוסיף ומבטיח, "לענות באופן רשמי על כל ההיבטים" ומסיים כשהוא חותם "בהערכה אישית רבה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד