כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אפל תשרוד גם בלי ג'ובס, או שלא

מספר המספידים של אפל שווה פחות או יותר למספר הדעות שלא צופות לה זעזוע כלשהו. אלא שהאמת היא שאף אחד לא באמת יודע

  • כ"ט אב התשע"א
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס

ההודעה הדרמטית של סטיב ג'ובס על התפטרותו מאפל הציתה גל של שמועות על מצבו הבריאותי הרעוע, שלצערנו הרב, לאור העובדה כי ג'ובס אינו מפרט את הסיבות להתפטרותו, אפשר להניח כי לפחות חלקן נכונות. אבל יותר מכך, ההתפטרות הציתה גל של ניתוחים לגבי תעשיית המחשבים והסלולר, ולגבי חברת אפל בפרט, בדיוק בימים בהם היא הפכה לחברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם.

מספר המספידים של אפל שווה פחות או יותר למספר הדעות שלא צופות לה זעזוע כלשהו. אלא שהאמת היא שאף אחד לא באמת יודע, ולא כי אי אפשר לנתח את העתיד. חלק גדול מהעתיד דווקא די צפוי. החלק שלא צפוי תלוי בכמות קטנה של אנשים שהאנושות אוהבת לקרוא להם "גאונים".

סטיב ג'ובס הוא גאון. גם גייטס. גם צוקרברג. גם פייג'. ורבים אחרים. כולם ניסו להותיר חותם על העולם, עד שהצליחו. הקריירה שלהם מלאה בכשלונות מהדהדים, וכמה הצלחות ספורות ששינו לחלוטין את ההתנהגות האנושית. אף אחד לא זוכר היום לסטיב ג'ובס את "אפל 3" (שחוסל על ידי כניסת מחשבי היבמ לעולם המחשבים), מחשב ה"קובייה" או טלפון ה"רוקר" של מוטורולה (טלפון עם אייטיונז מובנה, שנכנס לשוק שנתיים לפני השקת האייפון הראשון). כי ככה זה עם גאונים. מספיק רעיון אחד מדהים מבין כמה עשרות רעיונות טובים כדי ליצור משהו שיסלול את הדרך לכל השאר.

חלונות, אייפון, הנורה חשמלית - בכל מקום זה עובד באותה דרך - ניצוץ של גאונות, וצירוף הזדמנויות שמאפשר לרעיון להבשיל לכדי משהו שנוכל להשתמש בו. גאון הוא לא עוד רף בסקאלה על ציר החוכמה. גאון הוא משהו שאתה כן, או שאתה לא. לכן בלתי אפשרי להשוות בין גאונים ולכן כנראה גם קל יותר לזהות אותם. טים קוק, המחליף המיועד של ג'ובס, שממילא מנהל את החברה ב-7 שנים האחרונות, הוא מנהל מצוין, אולי אחד הגדולים בדורו.

קוק הפך את אפל לאימפריה שהיא כיום בעזרת הגאונות של ג'ובס. רק שטים קוק הוא לא גאון. יכול להיות שהגאון הבא הוא ההאקר Comex, שפרץ לראשונה את האייפון והודיע השבוע על הצטרפותו לאפל. יכול להיות שבאחת מהמחלקות שבנה ג'ובס במעוד מועד, עוד כשהתגלה אצלו הסרטן הראשון ב-2004, מסתתר גאון ברמה שלו. או שהוא מסתתר דווקא בנוקיה (למען האמת, זה לא נראה סביר). או בגוגל. או שזה בן 17 בעיירה שכוחת אל שעדיין לא מצא דייט לנשף הסיום של התיכון שלו.

השורה התחתונה היא, שהגאון שימציא את הדבר הבא יושב בינינו, ולאף אחד מאיתנו אין מושג היכן הוא, או מתי הוא יצוץ. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות הוא לספק קרקע נוחה לרעיונות האלה להתפתח לכלל שלמות. בינתיים, אפל תשיק בקרוב את האייפון 5, ותמשיך להוביל את שוק הסמארטפונים גם בשנה-שנתיים הקרובות, מה שיאפשר להם לחפש יותר לעומק את הגאון הבא. כשזה יקרה, כמו במקרה של ג'ובס, גייטס, ברין ואחרים - כולנו נצא נשכרים.

ועד אז, רק בריאות.

קישורים:
לפוסט של יונתן רוה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד