י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הקיצוצים בתקציב באיטליה פוגעים בנכסי מורשת כמו העיר ונציה

בהיעדר סובסידיות ממשלתיות, הבניינים העתיקים בונציה מתפוררים • העירייה מתכוונת להטיל מס תיירות

  • כ"ט אב התשע"א
הקיצוצים בתקציב באיטליה פוגעים בנכסי מורשת כמו העיר ונציה

לבנים חשופות בחלק מהבתים היוקרתיים בונציה מדגימות באופן מוחשי את משבר המימון הפוקד את איטליה. בעלי בתים הנדרשים להשתמש בטכניקות היקרות של אבות אבותיהם לשיפוץ, בשל תקנות שימור אזוריות, מעדיפים לעתים קרובות פשוט להימנע משיפוץ, ומאפשרים לארמונותיהם מהמאה ה-15 להתפורר.

עד למשבר במגזר הבנקאי ב-2008, היו סובסידיות שסייעו ברכישת הגבס הורדרד הנדרש אך היקר, לשלם למומחים ולהקמת פיגומים מעל התעלות. אך ב-3 השנים האחרונות, שר האוצר בממשלתו של סילביו ברלוסקוני, ג'וליו טרמונטי, הסיר בשקט את התמיכה הממשלתית מתושבי ונציה במסגרת מסע הקיצוצים שלו.

סנדרו סימיונטו, סגן ראש עיריית ונציה ומנהל הכספים בעירייה, אומר כי העיר ההיסטורית איבדה כמעט את כל המענקים הממשלתיים שלה ב-3 השנים האחרונות, מה שאילץ את הממשל המקומי להתחיל לראשונה לספק שירותי רווחה מבוססי אמצעים לאוכלוסיה המזדקנת בעיר. סימיונטו, חבר במפלגת השמאל הדמוקרטית, טוען כי גישתו של ברלוסקוני - פשוט לקבור ראשו בחול - הכניסה את רומא לפאניקה, שהפכה תכנית קיצוצים מדודה לגל קיצוצים אדיר שהמפסידות העיקריות בו הן הרשויות המקומיות. מגמה זו נראית כיום בחלקים רבים של אירופה, מבריטניה ועד ספרד.

המירוץ אחר מימון בונציה אדיר. ההכנסות ממסים צנחו בחדות לאחר קריסת שוק ההימורים המקומי. לפני 5 שנים, בתי הימורים סיפקו הכנסות בסך 104 מיליון יורו ממסים לעירייה. סכום זה ירד ל-70 מיליון יורו בשנה שעברה, וצפוי להגיע ל-60 מיליון יורו השנה. סימיונטו מקווה לצמצם את הפער שנוצר באמצעות הטלת מס תיירים, שעשוי לגייס 25 מיליון יורו מהשוקים במלונות ובדירות המושכרות לפרקי זמן קצרים.

המס צפוי גם להגביל זינוק בתיירות, במסגרתו שולש מספר המבקרים בעיר ב-20 השנים האחרונות והגיע ל-12 מיליון ב-2010. חלק גדול מהזינוק נובע מהפופולריות של ספינות שיט המטילות עוגן בנמל - אך ההכנסות המתקבלות ממפעילות הספינות זורמות לרשות הנמלים, ולא לקופת העירייה.

גם ערים אחרות באיטליה עומדות בפני משבר דומה. רומא ופירנצה כבר הטילו מס תיירים. גם ממשלת ברלוסקוני עצמה פועלת להעלות מסים. מס על בנקים וחברות ביטוח צפוי לגייס 1.8 מיליארד יורו ב-3 השנים הקרובות, ורשויות המס הכריזו כי בכוונן להגביר את האכיפה, ולעקוב אחר כספים שנשלחו אל מחוץ לאיטליה, במקלטי מס כמו שוויץ ולוקסמבורג. המס על רווחי הון הועלה מ-12.5% ל-20%, ושיעור המס על שתי המדרגות העליונות הועלה.

הממשל אף הכריז על קיצוצים בעלויות, בין היתר באמצעות צמצום מספר המורים והעלאת מספר התלמידים בכיתות, ובאמצעות צמצום הסובסידיות לרשויות המקומיות. הסובסידיה לונציה עשויה להיעלם כליל השנה. טרמונטי כבר הודיע לונציה כי מחוייבות קודמת להקמת מחסום כנגד שטפונות בעלות של 3 מיליארד יורו, שיכלול 78 שערי פלדה עצומים והשלמתו צפוי ב-2014, פירושה כי על כל יתר הסובסידיות להסתיים. לדברי סימיונטו, למחסום כבר לא תיוותר עיר מרשימה במיוחד עליה יש להגן, כיוון שהיעדר התחזוקה פירושו כי הבניינים ימשיכו להתפורר ללגונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד