י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עושים קופה על השבת: החוצפה של רכבת ישראל

משהוא דפוק או מסריח ברכבת ישראל. חדשות לבקרים, בתכיפות מדאיגה המחייבת הצגת שאלות נוקבות לאחראים, מדוע הם נזקקים להשבתות ותיקוני קווים ופסים בעיצומו של יום ועושים שבתותיהם חול? מדוע הלילות לא מספיקים להם כבכל העולם המודרני? אין פה עשיית קופה על חשבון שבת-המלכה?

עושים קופה על השבת: החוצפה של רכבת ישראל
עבודות בכביש. צילום: פלאש90



זעקת השבת לא נשמעת מעצמה, חובתנו לזעוק את זעקתה של שבת המלכה שכבודה נרמס בראש חוצות. רכבת ישראל מקרטעת כבר עשרות בשנים. כמילות השיר, ״נוסעת? לא נוסעת״, מה שבטוח! מאחרת. מה היום מיומים שכמעט בכל סוף שבוע נזקקים ל״שיפוץ״ או עבודת תחזוקה גדולה שאינה סובלת דיחוי?

בויכוח הגדול שהתעורר בין אבות הציונות באם להחליף את יום המנוחה היהודי, שבת-קודש ביום א׳ הנוצרי, נזעק הסופר והוגה הדעות, ״אחד העם״ לזעוק את זעקת שבת-קודש, במאמרו ״שבת וציונות״, טבע את אמרתו ״יותר משישראל שמרו את השבת - שמרה השבת אותם״. המקור הקדום והמדויק בחז״ל דומה, ״יותר מששמרו ישראל את השבת שמרה השבת על ישראל״.

שר העבודה והרווחה חיים כץ המסובך עד למעלה מאזניו בחקירות פליליות, ובהחלט יתכן שיועמד לדין, מוצא בקעה להתגדר בה. שבת-קודש. ייתכן שבאופן אישי הקדמת בחירות על רקע חילולי שבת ברכבת ישראל, תעזור לו לרחק את אימת הדין והדיין. בנימין נתניהו אישית והליכוד כמפלגת שלטון יעמדו מול שוקת חרבה.

״טורח הציבור״ זו הסיסמא החלולה שמנגנים לנו דורשי חילולי השבת. העובדה שעל עבודה בשבת משלמים 150 ולפעמים 200 אחוז מהשכר הרגיל, מושכחת. לצערינו הפיתוי הכספי לחלק מהעובדים, שייקרת השבת לא חשובה להם מהווה סיבה למסיבה. ואדרבא, אי עבודה בשבת המלכה הינה הרעת תנאים.

רכבת ישראל עושה מאמצים רבים להשתפר ולדייק, היא מובילה עשרות אלפים מהדרום לצפון וחוזר חלילה. בתחילת שבוע היא משנעת אלפי חיילים חזרה לבסיסיהם מביתם ובסוף שבוע התנועה הפוכה, מהבסיס לבית. בנוסף לאזרחים רבים שנהנים משירותיה. רכבת ישראל שבתה לא פעם ולא פעמיים. הרקע היה סוציאלי, תנאי עבודה משופרים, הפחתת שעות עבודה ותוס׳ שכר שנדרשו. מה לך יותר סוציאלי, חברתי, משמירה מדוקדקת על יום המנוחה היהודי??

כשעובדי רכבת ישראל המיליטנטים הכריזו על שביתות, או השבתות פתע, הם הקפידו לעשות זאת בתחילת ו-או סוף שבוע, בכדי להגדיל את הכאוס והנזק. באמצע השבוע זה כואב, אך נסבל בדיעבד! יש פתרונות חליפים והתנועה המסיבית, דרום-צפון קטנה יחסית בגלל העדר החיילים. תיקונים המחייבים השבתת קווים, עושים באמצע השבוע, וההפרעה מועטת יחסית.

״ראו מה ביני לבין חמי״, פרשת השבוע. בחו״ל הרכבות עובדות 365 יום בשנה, שבת כמועד. לא נתקלתי בהשבתות קווים ו-או תיקוני פסים בעיצומו של יום ולא משנה איזה יום. העבודות נעשות בשעות הקטנות של הלילה, עם הפרעה מינורית ולא קיימת לתעבורה השוטפת. מה הם יכולים, יודעים, שאנו לא? באירופה הרכבות מהוות כלי תחבורה מהותי, חוצה בקעות,הרים, ערים, מדינות, גבולות. מליוני ק״מ של פסי רכבת וקווים המתוחים מקצה לקצה. השבתות יזומות אין!!!

משהוא דפוק או מסריח ברכבת ישראל. חדשות לבקרים, בתכיפות מדאיגה המחייבת הצגת שאלות נוקבות לאחראים, מדוע הם נזקקים להשבתות ותיקוני קווים ופסים בעיצומו של יום ועושים שבתותיהם חול? מדוע הלילות לא מספיקים להם כבכל העולם המודרני? אין פה עשיית קופה על חשבון שבת-המלכה?

ערך שמירת השבת כיום המנוחה, מלבד היותו ערך דתי ראשון במעלה, הינו גם ערך סוציאלי חברתי. הטענות המופנות כלפי המשך שמירה על הסטאטוס-קוו המכורסם הינם, נוחות לחילוני המצוי. תוך אי התחשבות ברורה והחלטית, במי שיידרש לתת את השירות הנדרש, וביום מנוחתו היחיד. מוכרים, נהגים, אנשי ביטחון, סדרנים, טכנאים וכו׳.

יתר על כן, תיווצר סלקציה ברורה והעדפה מוחלטת למי שיכול טכנית ומעשית לוותר על יום מנוחתו, מסיבותיו הוא. הווי אומר בפועל, פגיעה רבתית, לא מאוזנת, במי שלא יכול לוותר על יום מנוחתו, עקב סיבות דת, שמירה על ילדים שבמשך השבוע נמצאים במסגרת בשעות העבודה ו-או הורים מבוגרים הנזקקים לסיעוד יומיומי והמטפלת ביום חופש. האיזון המקודש שנקבע בפסיקה יתערער.

מרכולים, חנויות קטנות, יפגעו אנושות. עובדים שיחוייבו ובדלית ברירה יתחייבו לעבוד ביום מנוחתם יפגעו, אבל כל זה מתגמד, מול הצורך הליבראלי, שמאלני, לפגוע בכל מה שבשם דת יהודית ייקרא. היה ראוי שאלו שרוממות זכויות האזרח בפיהם, יעמדו בראש המערכה, למען האזרח הקטן! בפועל הצורך האגואיסטי בשקית חלב בעיצומו של יום השבת, מאפיל על ההיבט הסוציאלי והאנושי. כשזה מתחבר ומצטרף לאנטי דת, פגיעה בערך יהודי, זה הופך לאידיאה ואידיאולוגיה, אצל אבירי השמאל המזוייף בישראל.

טלו קורה מבין עיניכם, ניתן להסתדר ללא עבודות בשבת קודש, גם ברכבת ישראל ובארץ ישראל. הפרצות בחומת השבת פוגעות אנושות סוציאלית, דווקא במעמד העובדים, הפועלים, אנשי הצווארון הכחול. הכל כדי לרצות מספר מועט של עובדים שמקבלים תמורה כפולה ומשולשת על עבודתם בשבת, ופוליטיקאים רודפי פרסום.

ראויה היא שבת המלכה, שנזעק כאבה ועלבונה. ״יותר מששמרו ישראל את השבת שמרה השבת על ישראל״.
מאבק השבת רכבת ישראל זעקת השבת חיים כץ אחד העם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד