י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

9 שנים אחרי הפיגועים במומבאי - שוחרר מי שעמד בראש הקבוצה שביצעה אותם

מקומם. שוחרר האיש שהוגדר בארה"ב כמבוקש והוכרז על לכידתו פרס כספי, בשל מעורבותו בתכנון שרשרת הפיגועים הרצחניים שאירעו לפני עשור במומבאי-הודו, בין היתר גם בבית חב"ד שניהלו גבי ורבקי הולצברג הי"ד • דוברו: "ניצחון האמת"

המחבל ששוחרר. צילום מסך: טיימס אוף ישראל
המחבל ששוחרר. צילום מסך: טיימס אוף ישראל



תשע שנים לאחר הפיגוע שהחריד את העולם: הרשויות בפקיסטן שחררו על פי צו בית משפט, מחבל מבוקש בארה"ב שלטענת האמריקאים עמד בראש קבוצה הקשורה לביצוע שרשרת הפיגועים במומבאי שבהודו בשנת 2008, בהם מצאו את מותם, 173 בני אדם, ביניהם הרב גבי הולצברג ואשתו רבקה הי"ד.

חאפז סעיד, שהוגדר כטרוריסט ע"י ארה"ב, והוכרז פרס על סך 10 מיליון דולר למי שיביא ללכידתו, שוחרר בתחילת השבוע לאחר שבית המשפט בעיר להור בפקיסטן, שחרר אותו.

השלטונות בהודו זועמים אך דוברו של סעיד, יחיא מוג'אהד, אישר את דבר שחרורו וכינה אותו "ניצחון האמת".

חאפז סעיד, החשוד שעמד מאחורי הפיגוע הקשה, היה נתון במעצר בית, ובתחילת השבוע הוא קיבל הודעה, כי הוא משוחרר סופית.

סעיד ניהל את ארגון ג'מאעת-אוד-דעווה, שהודו סבורה כי היא עמדה מאחורי שרשרת הפיגועים הקטלניים במלון במומבאי בשנת 2008.

כזכור, מתקפת הטרור במומבאי החלה ב-26 בנובמבר 2008 וארכה ארבעה ימים. המתקפה נערכה כנגד יעדים שונים בו זמנית בדרום העיר מומבאי שבהודו, ובמהלכה עשרה מחבלים חמושים ברובים, רימוני יד וחומר נפץ, שתקפו כמעט בו-זמנית עשרה יעדים, הרגו אזרחים ולקחו בני ערובה. המתקפה החלה ב-26 בנובמבר 2008 בשעה 21:15, ונמשכה עד 29 בנובמבר (כ-60 שעות).

באירוע נהרגו 173 אנשים ונפצעו רבים, הן מקומיים והן זרים. כוחות מיוחדים ללוחמה בטרור של הודו הופעלו כנגד המחבלים, לכדו אחד מהם והרגו תשעה. אחד מהם נלכד חי וקיים חשש שכמה נוספים הצליחו להמלט.

המחבל שנלכד הודה בחברות בארגון הטרור הפקיסטני-אסלאמיסטי "לשקאר א-טייבה" הקשור לארגון הטרור האסלאמי "אל-קאעידה", וציין כי תכנון המתקפה נמשך כשנה וחצי, והיעדים העיקריים שהותקפו, מלון טאג' מהאל, מלון אוברוי טריידנט ובית חב"ד, נבחרו מראש.

בעיתון הבריטי "טיימס" דווח כי חמישה מהמחבלים לא נלכדו, לפי העובדה שבספינה שבאמצעותה באו הטרוריסטים למומבאי נמצא ציוד עבור 15 גברים (15 חגורות הצלה ואפילו 15 מברשות שיניים), מה שגרם לחשש לפיגוע נוסף.

תמונות הזוועה שהחרידו את העולם, היו אלה מבית חב"ד ששכן בבניין בן חמש קומות הנקרא "בית נרימאן". מחבלים שהתבצרו בבית החזיקו בני ערובה. צבא הודו השתלט על הבית ב-28 בנובמבר. בתום התקפת הקומנדו ההודי על הבית, חוסלו המחבלים והתגלו גופות שישה מבאי הבית, בהם בני הזוג שליחי חב"ד הרב גבריאל ורבקה הולצברג,

בית חב"ד היה המקום שריתק את הישראלים ואת התקשורת הישראלית במהלך שלושת ימי ההתקפה בגלל היותו אתר יהודי. במהלך המצור על הבית נמלטה ממנו עוזרת הבית סנדרה סמואל עם בנם של משפחת הולצברג, משה, בן השנתיים. בנוסף לזוג הולצברג נהרגו שלושה ישראלים נוספים: משגיחי הכשרות הרב בן ציון קרומן והרה"צ רבי אריה לייבוש טייטלבאום, יוכבד אורפז (מטיילת שהגיעה לבקר את ילדיה ונכדיה שטיילו בהודו).

בנוסף נרצחה גם נורמה רבינוביץ', יהודיה-מקסיקנית שעמדה לעלות לארץ כמה ימים לאחר הפיגוע. אחד האורחים הישראלים ששהה בבניין בזמן פריצת המחבלים אליו, הצליח לברוח מאחד מחלונות הבניין, מיד בתחילת התופת.

דובר משרד החוץ של הודו, רוויש קומאר, אמר בהצהרה לתקשורת לאחר שחרורו של חאפז סעיד, כי "הוא לא היה רק ​​המוח, הוא היה המארגן הראשי של התקפות הטרור של מומבאי, שבהן נהרגו הרבה הודים חפים מפשע ואנשים רבים מדתות שונות".

קומאר אמר "שחרורו של סעיד מראה שוב את חוסר הצדק של ממשלת פקיסטן בכל הנוגע לענישה נגד טרוריסטים".

לפני חמישה חודשים נפגשו, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם הילד הניצול מוישי הולצברג שהוריו נרצחו בפיגוע בזמן ביקורו של ראש ממשלת הודו בישראל.

מוישי סיפר כי הוא מתגעגע להודו וראש הממשלה מודי אמר כי מדינתו פתוחה לפניו.

רה"מ נתניהו הזמין את מוישי ללוות אותו בביקורו העתידי בהודו.

הילד מוישי הגיע לביקור כשהוא מלווה בסבים ובסבתות: הורי אביו נחמן ופרידה הולצברג, והורי אימו שמעון ויהודית רוזנברג, וכן סנדרה שהייתה המטפלת שלו בהודו שהצילה את חייו ועלתה עמו ארצה.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', סבו של מוישי הרב שמעון רוזנברג אמר בעת ביקורו של ראש ממשלת הודו, כי "מוישי רוצה להמשיך את השליחות של חב"ד שעשו הוריו הי"ד במומבאיי, זה הבית שלו, שם הוא נולד. לקראת הבר מצווה מוישי יבקר בהודו", אמר הסב.
הפיגוע במומבאי מוישי הולצברג בית חבד גבי ורבקי הולצברג טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד