י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

התקשורת החרדית - כלב השמירה של היהדות

אם נהוג לומר כי התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, כפרפרזה לכך ניתן לקבוע כי התקשורת החרדית היא כלב השמירה של היהדות. כחלק מהמהפך שעוברת התקשורת העולמית בעידן הרשתות החברתיות והעיתונות האלטרנטיבית, התעצמה עשרת מונים השפעתה של התקשורת החרדית העצמאית - קרי: תחנות הרדיו, אתרי האינטרנט והשבועונים - על סדר היום החרדי

ארי המניק
ארי המניק



הקונפליקט האולטימטיבי שמסעיר את מדינת ישראל לאורך רוב שנות קיומה הוא המתח הבלתי פוסק בין הגדרתה ה"יהודית" כפי שנקבעה במגילת העצמאות, לזו ה"דמוקרטית" שהצטרפה שנים מאוחר יותר. לכל הגדרה דרישות משלה, ערכים אחרים ופרקטיקות שונות, וההתנגשות הבלתי נמנעת יוצרת מעת לעת משברים פוליטיים ומשפטיים. פעמים שהעניין מסתכם באיומים והחלפת מהלומות בכלי התקשורת, ופעמים שהצדדים מתבצרים בעמדתם עד לכדי הפלת ממשלות.

אם נהוג לומר כי התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, כפרפרזה לכך ניתן לקבוע כי התקשורת החרדית היא כלב השמירה של היהדות. כחלק מהמהפך שעוברת התקשורת העולמית בעידן הרשתות החברתיות והעיתונות האלטרנטיבית, התעצמה עשרת מונים השפעתה של התקשורת החרדית העצמאית - קרי: תחנות הרדיו, אתרי האינטרנט והשבועונים - על סדר היום החרדי. חלק גדול מנציגי הציבור החרדי עדיין לא הפנימו כי תמו הימים שבהם שיחת טלפון לילית לעורך היומון המפלגתי הייתה מכתיבה את שיחת היום למחרת ברחוב החרדי.

והנה יבואו הציניקנים וילעגו על העיתונאים החרדים הפוחזים שדווקא הם לפתע דואגים לשמירת השבת ולקדושת הכותל המערבי. אבל צחוק לחוד ומעשים לחוד: בסופו של דבר, המציאות מוכיחה כי מה שלא עושים נציגי הציבור החרדים, עושה התקשורת החרדית. בשנתיים האחרונות תחנות הרדיו ואתרי האינטרנט הובילו קו מיליטנטי וחריף כנגד תופעות שהנציגות החרדית העדיפה לבלוע. מתווה הכותל הרפורמי שאושר בתחילה בהעלמת עין מצד החרדים - בוטל בקול תרועה. חילולי השבת ברכבת ישראל ובעיר תל אביב היו ממשיכים עוד שנים רבות לולא עיסוק חוזר ונשנה בתחנות הרדיו, השכם והערב. את פיטוריו של ח"כ יגאל גואטה מש"ס ניתן לייחס לזכותו (או לחובתו) של סיר הלחץ שהחל לבעבע ברשתות החברתיות וגלש לאתרי האינטרנט החרדים. וכמובן, התפטרותו הדרמטית של השר יעקב ליצמן, שאמנם נעשתה בהוראתו הישירה של האדמו"ר מגור, אך את הזרעים לעץ הגבוה שעליו טיפס ליצמן, שתלו לאורך זמן רב העיתונאים החרדים בעקביות ובעקשנות בלתי מתפשרת.

אך ראוי לומר: עם הסמכות מגיעה גם האחריות. התקשורת החרדית צריכה לנהוג בכובד ראש ובמידת זהירות ניכרת בגישתה כלפי נושאים רגישים שגופי תורה תלויים בהם. לא תמיד מכלול השיקולים פרוס לנגד עינינו, לעיתים נציגי הציבור מכירים את הסוגיה לעומק - על יתר ההשלכות הכרוכות בה, ונוהגים בהתאם. אג'נדה עצמאית שאליה מוביל כלי תקשורת או עיתונאי מסוים יכולה גם לגרור את הציבור החרדי לסחרור מיותר. עלינו להישמר לבל נגיע למצב שבו נשפוך את התינוק עם המים. חשוב מאד להיות עם יד על הדופק ולא להרפות, אך יחד עם זאת לפעול באחריות ובמשנה זהירות.
משבר השבת יעקב ליצמן תקשורת חרדית התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד