ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

בהפוך על הפוך: התפטרותו של ליצמן תחשק ותשמר את הקואליציה

מימין ומשמאל עולה הטענה כי התפטרותו של ליצמן עלולה לגרור אחריה מפולת התפטרויות של הנציגים החרדים ותפרק את הקואליציה. אולם אדרבה - ההשלכות של התפטרות השר והישארותו כחבר בכיר בקואליציה, יתרמו לחיזוקה ושרידותה

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



״כבוד השר״ יעקב ליצמן, תואר שאינו, גם לא יחזור כל כך מהר, אם בכלל. ביהדות התורה אגודת ישראל הקפידו במהלך השנים לא ליטול תפקידי שר, מהסיבה שבגינה התפטר ליצמן. כובד האחריות השיתופית הנובעת מחברות שוות זכויות ועצם הישיבה ליד שולחן הממשלה.

״יהדות התורה - אגודת ישראל ודגל התורה״, ממשיכות להיות שותפות נאמנות וציר איתן בקואליצית נתניהו והליכוד. לכתחילה ולא בדיעבד ושיתפוצצו הקנאים. ההישגים גדולים, המטלות מרובות והתועלת לציבור גדולה. בתפקיד שר הבריאות ניתן לעזור לאלפי יחידים, לקדם את המערכת לתועלת הציבור הרחב ובריאותו, בתקווה שעוזרי השר שנשארים במערכת ימשיכו במלאכת הקודש. החטוטרת שנאלצים לסחוב על הגב מעצם האחריות בשותפות שוות זכויות וחובות בממשלה עם אג׳נדה חילונית, הכריעה את הכף. זה היה כתוב על הקיר מההתחלה. פלא שהניסיון שכשל, נמשך שלוש שנים. ברגע האמת ליצמן עשה זאת בכבוד ובאמונה.

התפטרותו של ליצמן, לא מסמנת את סוף ממשלת נתניהו הרביעית, בהפוך על הפוך היא מחשקת אותה. המציאות שבה ליצמן בחוץ, ללא כבלי תפקיד שר, ח״כ בולט ופעיל, מגדירה מחדש את גבולות המגרש ויכולות התמרון של נתניהו והליכוד. מהיום לא מתייחסים לאיומי והבטחות יהדות התורה כאל איומים עקרים וכדורי סרק בקנה. ליצמן הבטיח, איים, הוכיח וקיים. מעכשיו נתניהו יפנים ויידע! הזמן קצר, המלאכה אמנם לא קלה! אך בעל הבית דוחק ולוחץ.

התפטרות ליצמן העניקה לנתניהו ״שוט זירוז״ כלפי שותפיו הקואליציוניים. מי שהאמין שיקשה ליצמן להפרד מכסא עור הצבי המרופד, ושתקציבי עולם-התורה יכסו ויעלימו את כל החטאים והעוונות שבמקביל, טעה ובגדול. ליצמן הוכיח ש״אידיאולוגיה״ קשיחה מכסף, כבוד ונוחות. עדיין ישנה אפשרות להמשיך כבעבר, שותפות קואליציונית מלאה, עם זכויות וחובות, אך ללא השררה ומנעמי התפקיד. כבשת הרש תישאר! גם באם אי אפשר להתחמם בפרוותה.

חוק-השבת, הופך להיות המבחן האמיתי של ממשלת נתניהו. העברה זריזה של חוק השבת והספקולציות של כותבי הטורים המנבאים את סוף ממשלת נתניהו, יתבררו כעוד משאלת לב, הנובעת משנאה טהורה ומאווים אישיים ולא ניתוח אמיתי של המפה, המציאות והאנשים הפעילים. שם התואר, ״ח״כ יעקב ליצמן״ יזכיר לשרים כחלון וליברמן את האפשרות החליפית, ליברמן את כחלון ממש לא מעוניינים, וכנראה לא יהיו מעניינים כח״כ מהשורה.

באם נתניהו ומחוקקי הליכוד ״ישכילו״ לחוקק מהר חוק עוקף בג״ץ, שיאפשר מינוי סגן שר-בתפקיד שר במשרדים ממשלתים, התפטרות ליצמן תהפוך להיות אפיזודה מינורית ולא חשובה. עם ערך מוסף לכבוד השבת. הנחת אבן יסוד לעתיד קואליציוני משותף לטווח ארוך. כבוד השבת הורם על נס, קואליציה שלימה ועתיד משותף ומבטיח.

חקיקת ״פסקת ההתגברות״, אמורה להיות הטריגר שיגדיר מחדש את גבולות כוח הבג״ץ ויכולתו לפסול ולבטל חקיקת חוקים ע״י המוסד האמון לכך. הכנסת. הקואליציה תהיה חייבת לשנס מותניה, להתגבש, ולהחליט לאן פניה מועדות. בחירות עכשיו לא טובות לאף אחד, הסקרים לא קובעים! הם גם לא משקרים! המגמה הנראית היום לא טובה למפלגות הקואליציה. הם חייבות זמן איכות לתקן, זמן שיאפשר לתוכניות הגרנדיוזיות להבשיל, זמן שייתן להתלהבות הראשונית מהדמויות החדשות באופוזיציה לשקוע, ולהשכח. התלהבות ראשונה, נעלמת בדרך כלל במבט השני.

התפטרות ליצמן תספק לחברי הממשלה ולראשה, את הסולם שיאפשר להם לרדת ממרומי האגו, אל המציאות המעשית. כולם יעשו ״חושבים״, יגדירו מטרה וכיוון מחדש. כל אחד יוותר קצת ויותר בשביל ה״ביחד״ והעתיד. בנקודת הזמן הנוכחית, ההשלכות של התפטרות השר והישארותו כחבר בכיר בקואליציה, יתרמו לחיזוקה ושרידותה.
יעקב ליצמן התפטרות קואליציה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד